Kättvikts hygienartiklar?

TAck för ännu mer tips!

Vad gällre torrschampo som även jag minns från barndomen och som mina vuxna döttrar nu tar till i extremfall ( fast nuförtiden i sprayform istället för pulverform) så har jag läst innehållsförteckningen. Den avskräckte. Vad vi hade i håret och kammade ut ( minns mamma hällde i håret från en liten puderburk) vill jag inte ens tänka på men det såg ju onekligen renare ut.

Fast, vad jag egentligen skulle skriva var att tandkrämstabletterna är 40 st i en förpackning. Förpackningen väger 12 gram. Man tuggar en tablett, blöter borsten, borstar runt som vanligt och skjöler om man känner för det. Man kan nog dela dem i hälften, då räcker 40 tabletter i 40 dagar. Inte dumt! För jo, jag tänker borsta tänderna minst två gånger om dagen, oavsett vad ni lämnar för tips gällande det. Jag är rädd om tänderna. Ett tandläkarbesök är många dagar på något trevligt berg i kostnad.

Olivtvål? Bra tips, hade jag helt glömt bort. Var poppis när jag var ung.

Mmm, det där med att skippa deon är svårt. Det sitter låångt inne. Fast jag vet hur sjukt farligt det är med aluminium precis vid lymfköttlarna...Och trots att jag håller med, det är inte så noga med daglig hygien i Ryssland, inte ens i vad vi uppfattar som "välutbildade" familjer.

Nu lämnar jag denna tråd och ficklampsditon. Men jag är mycket nöjd och tacksam över alla tips. jag visste inte att sidan fanns, vilken miss. NI verkar genomtrevliga!
 
Tack Niklas

Jag har bara testat tvålbladenen gång men tyckte det bara blev en ynklig kletig sörja på handen. Mer vatten och mer jobb allså! OK, de är värda ett nytt försök, har två förpackningar kvar som aldrig använts, jag övergick till att spara tvålrester igen. Vilket blir himla grisigt till slut i plastpåsen.

Halaj!

Jag kör också med tvålrester. Att ha dem i en plastpåse suger.
Jag har dem i en sån där ”portmonnä” som gamla tanter hade småmynt i när jag var liten gosse på 70-talet. Man trycker ihop ändarna så ”tjongar” öppningen ut. Har inte sett någon använda sådana på länge, men visst borde de finnas där man kan köpa plånböcker o.d. Själv fick jag min som förvaringsficka till ett par hörlurar jag köpte.

//T
 

Bilagor

  • tjong.jpg
    tjong.jpg
    23.5 KB · Visningar: 634
Jag brukar torka tandkräm. Jar trycker ut tändkräm i små klickar på en tallrick ( varje portion tandkräm så stor som behövs till en tandborstning ). Jag låter det sedan stå i 1 v. Tandkrämsbitarna förvarar jag i en plastpåse. När jag skall borsta tänderna i naturen tar jag en bit torkad tandkräm och tuggar på den i några sekunder varvid den löses upp. Sedan är det bara att börja med tandborsten. För min del funkar det inte att torka tandkräm sommartid då luftfuktigheten är för hög. På vintern när elementen värmer upp lägenheten blir inomhusluften torr och det är inga problem.
 
Hittar du inte såpa på burk, torka. Duger till det mesta. Och (in-)torkad tandkräm är ju en klassiker i var sommarstuga. Funkar hur fint som helst.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.