Kättvikts hygienartiklar?

Hej,

jag skall under några månader bära ryggsäck i lite jobbig terräng, men vill ända ha med schampoo, tandkräm och deodorant. Är det någon som vet var man kan finna någon form av tanborstpulver och dito schampoo, så man slipper att bära en massa vatten? Hur är det med sådan där deosten? Vet någon om det verkligen fungerar? Kommer visserligen att hålla mig till ren ull, men, med tanke på få tillfällen att tvätta pga minimal packning, vore det skönt med någon form av deo.

Tacksam för alla idéer.
 
Brukar köpa miniförpackningar av flytande tvål, hudlotion och tandkräm på apoteket och ha med mig på vandringar. Räcker gott för ett par veckors vandring, men kanske inte månader. Deosten har jag aldrig provat men gissar att den också väger ungefär som en vanlig deo dvs inte särskilt mycket. Apoteket säljer också små tomma plastflaskor och burkar som man kan fylla med diverse hygienprodukter. Outnorth sålde förr en sorts dispenser med torrtvål, små tvålblad som räckte till en handtvätt i typ 25 pack.

/ Erik.
 
Det verkligt minimala toalettsetet är SAS modellen, nej inte flygbolagets. I en rejäl plastpåse av frystyp tandborste, tvål, av minityp och rakhyvel, den senare kan läggas hemma.
Min egen exklusivare variant är med två tillägg nagelborste och tandkräm i resetub den senare 1/2 full för ett par veckor.

Tävling hitta minsta fungerande nagelborsten, tandborsten och rakhyveln. Pris till alla deltagare lättare vikt.

go tur
 
Jag brukar kleta ner deostick i en liten plastburk som jag sedan applicerar med fingret efter rengöring.
Annars finns det småflaskor som är bra för schampo och tvål, koncentrationen på dessa varierar avsevärt så om du tar en "stark" sort räcker en liten flaska.
 
Hej

Jag brukar ha med mig Lush tandkrämstabletter. Rekommenderas!

http://www.lush.se/shop/product/category/path/154_225/tandvrd

Dom där tabletterna såg intressanta ut.
Dom anger bara hur många gram asken innehåller, men hur många tabletter är det?

Jag skulle använda vanlig (äkta) tvål i stället för flytande shampo - men jag är ju en man...

Man kan ju alltid prova att torka schampo om man inte accepterar vanlig tvål. Torka lite i taget i en låg platt burk, och fyll på mer varefter vattnet dunstar. Det får förmodligen en creme-liknande konsistens, även när allt vatten är borta.
 
Såpa!

Det där med tandkrämstabletter har jag inte hört talas om förut. De verkar ju vara förträffliga! Någon annan idé om deo utöver den som presenterats i tråden har jag inte.

MEN ...något som oftast glöms bort när man funderar kring shampoo, tvål, diskmedel och tvättmedel i packningen, är vanlig Gul/Grön -såpa. Såpa går att använda till kroppshygien, som tvål och hårshampoo och har använts som sådana ända fram till mitten av 1900 -talet. Såpa har varit det vanligaste tvättmedlet för kläder ochj textilier lika länge och det går alldeles utmärkt att användas som diskmedel. 4 i 1 alltaså! Såpa är dessutom antiseptiskt och är biologiskt, väldigt lätt nedbrytbart. Antagligen det miljövänligaste rengöringsmedlet som finns.
 
Om man bara kunde få tag i såpa på burk som fanns förr i tiden - så skulle det även vara lätt-vikt. Det var lääänge sedan jag såg sån såpa i affären. (ska jag vara ärlig har jag heller inte letat efter det på lika länge)

Men jag undrar om inte riktig tvål kan vara snäppet bättre ur miljösynpunkt? Fast det måste man nog vara specialst för att kunna avgöra... Tvål är i alla fall lite lättare då det är helt torrt.

Säter inte såpa lite smak på disken? Även om man sköljer efter tvätt med såpa tycker jag det brukar dofta "frächt". Men på tallriken vet jag inte..?
 
Deodorant

Fråga efter AT på Apoteket. AT=Absolut Torr. Liten förpackning mycket effektiv, luktfri. Räcker länge!
 
Lush har både schampo och balsam i fast form. Jag använder schampot även som tvål när jag vill rationalisera. Det går säkerligen att skära av en bit som räcker för den tid man behöver för schampokakan räcker verkligen i all evighet.
 
Om man bara kunde få tag i såpa på burk som fanns förr i tiden - så skulle det även vara lätt-vikt. Det var lääänge sedan jag såg sån såpa i affären. (ska jag vara ärlig har jag heller inte letat efter det på lika länge)

Finns både grön och gul såpa på burk.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...