Kängor vid extrem kyla.

Halloj!

Vilka olika märken finns det på kängor som passar till extrem kyla? Ja, allt från 10-30 minusgrader? Lite nyfiken på vad ex. "amatörexpeditionerna" till grönland osv. har på sig på fossingarna :)

Jag vet inte vad de brukar ha på fötterna på Grönlandsexpeditioner, men om du bara vill ha tips ett par riktigt varma kängor, så kan väl Sorel Conquest -40 C nämnas. Jag vet att Skinnarmo hade ett par specialgjorda kängor när han skidade på sina polarfärder. Kängorna behövde ju ha fäste där fram för skidbindningarna. Jag misstänker att de som skidar över Grönland bör ha några liknande kängor (kanske inte lika avancerade dock).

Mvh /Joel

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Tävling: Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.
10-30 minusgrader är ju knappast extrem kyla, vanliga kängor av större storlek och bra sulor fungerar bra ner till -35 i alla fall.

Körde förr med kängor och på vår exp. till Grönland hade vi rätt kraftiga kängor av läder. Dom hade dock en tendens att på grund av fukten bli hårda efter en tid. Har nu helt övergått till stövlar och av samma typ som Finlands arme använder och stövlarna heter numera Rokka. Har ibland fått ett skratt av medresenärer på nutida tripper men det brukar blekna när vi skall över den första smältvattenfloden och när skorna skall torkas till kvällen. Det är mer än en gång som jag på slutet av resan fått höra: "Koivu det vore kanske inte så dumt med stövlar". Nackdelen är väl att dom är rätt tunga. Prismässigt ligger dom just nu på 149 €. Kan för övrigt tillägga att sommartid kör jag även med stövlar här uppe i norr och personligen föredrar jag Finntrim som även är väldigt populär bland orienterare.
koivu

Dubbla fuktspärrar

Jag hörde att man kör med dubbla fuktspärrar:
1) Ytterskalet på skon
2) plastpåse eller dylikt närmast foten.
På så sätt blir inte skon fuktig av vare sig fotsvett eller utifrån => alltid fungerande isolering.

Jörnkanga...

Vet att nar jag gjorde lumpen i Arvidsjaur anvande vi Jörnkangan, den hade skidbindningar, och klarade sig mkt bra da via anvande den runt 40 minus under langre tid ute i falt

Fotlappar

Är lättare att torka än yllesockar.
Rejäl storlek och blir det riktigt kallt är filtkängor bättre än läderdito. Men som ovan nämnt Stövlar med filtladdor och extraladdor till ombyte fungerar även de väl.
Traditionalister kör givetvis med sköhö.....
//J

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips