Kängor som ej blir våta i regn?

Hej
Jag har ett par Fjällräven "Punta" kängor för lättare vandring. Enligt försäljaren ska de inte bli våta i regn men detta är inte sant. Nu har jag haft dem i skog och mark i dagsregn två gånger (senast i går) och blev jag dyngsur - och sur.

De håller tätt ungefär fram till lunch, vid 13-tiden känns det fuktigt och vid 15 är man blöt och därmed också kall. Ska man dessutom tälta torkar de garanterat inte till morgonen därpå, det fick jag erfara första gången detta hände.

Har någon tips på antingen om man kan göra något åt detta eller finns det andra kängor som håller sig torra (och nu pratar vi supertorra)?

/Anna
 
Lundhags???

Har inte haft mina Lundhags proff. ännu i jätteblöta bara i sura marker, men hittills så är dom väldigt imponerade täta.
MMVH
KIM

lilla_my; sa:
Hej
Jag har ett par Fjällräven "Punta" kängor för lättare vandring. Enligt försäljaren ska de inte bli våta i regn men detta är inte sant. Nu har jag haft dem i skog och mark i dagsregn två gånger (senast i går) och blev jag dyngsur - och sur.

De håller tätt ungefär fram till lunch, vid 13-tiden känns det fuktigt och vid 15 är man blöt och därmed också kall. Ska man dessutom tälta torkar de garanterat inte till morgonen därpå, det fick jag erfara första gången detta hände.

Har någon tips på antingen om man kan göra något åt detta eller finns det andra kängor som håller sig torra (och nu pratar vi supertorra)?

/Anna
 
Lämna tillbaka kängorna och påminn butiken om den utlovade prestandan. Köp sedan ett par riktigt bra kängor, tyvärr så kommer dessa att vara dyrare men så det bara. Det finns få kängor under 2000:- som verkligen håller måttet en hel dag.

Vilket märke eller material som är det bästa tvistar de lärda (och olärda) om. Välj ett par som sitter bra och som DU gillar, känslan i magen är en bra bedömmare. Välj ett par som klarar fjällvandrin eller annan hård vandring. Meindel Island gillar de flesta vandrare (ja inte allla dock), Lundhags har oxå massor av bra kängor. Det finns andra märken och modeller såklart.

Lycka till!
 
Om en vandringskänga blir blöt före lunch av att användas i regn är den antingen:

- Skräp
eller
- Inte en vandrigskänga

Eftersom vandringskängor är viktiga saker skall man nog vara försiktig och bara köpa från tillverkare som sedan länge bevisat att de faktiskt kan göra skor (se till exempel vilket lyft Haglöfs kängor fick när de började göras av Alfa).

Fjällräven har aldrig varit en skotillverkare, men har vid ett par tillfällen försökt sälja skor ändå.

Om det är kortare tid än 2 år sedan du köpte kängorna är det bara att häva köpet med hänvisning till konsumentköplagen.

Lycka till!
 
Boreal

Mina Boreal Fuji håller torrt i flera dagars regnvandring. De har membran (dry-line eller nåt sånt) samt bra läder nästan helt utan sömmar. Lädret bör vaxas med riktigt vax, typ Mindl sportwax. Enda negativa är att dom är lite låga, inget för myrmark, men Sarek går bra. Lite smalare i lästen än Mindl.. Säljs av Tierra i Stockholm o kostar ca 2100:-

Kvaliteten på lädret o sömmarna är så bra att både sulan och fodret slits ut innan lädret ens är slitet.
 
Eftersom fjällräven punta är en känga med membran (hydratic Z-liner, 10 000 mm/wh waterproof) så är det något fel på kängan om det kommer in vatten genom skon. Denna känga är gjord för att membranet skall hålla vattnet ute, det är ingen idé att försöka inpregnera något. Reklamera kängan eller köp en ny. Generellt sett är det bättre att köpa kängor i kraftigt läder med så få sömmar som möjligt. Sedan får man bestämma sig om man vill ha en känga med membran eller ej.

http://www.fjallraven.com/en/autumn2001_2002/72037.htm
 
Enligt den produktbeskrivning som Fjällräven gör i länken ovan sâ skall denna sko hâlla vätan ute.

Om du blivit vât om fötterna efter nâgra timmars regn tycker jag du skall reklamera.

Mvh / Mats
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
J-man Blir kängor gamla? Kläder 14
Kajsa111 Tips för att reparera kängor? (gummikant men inte hela sulan) Kläder 2
holetaker Kängor för stillastående Kläder 14
tango Norska försvaret vill inte ha gtx-kängor samt Extragurad-membran? Kläder 34
EvaR Kängor med bra grepp? Kläder 31
Franz Var köpa Meindel kängor Kläder 3
praame Haglöfs Forest Kängor Kläder 2
Blizspy Helt nya Läder-kängor med Gore Tex, impregnera hur? Kläder 24
Elvah Finmaskiga liners till höga kängor? Kläder 4
Elvah Akut: kängor istället för Jörn, höga med mjuk sula eller låga med hård? Kläder 21
KulvertTur "Förväntad" vatten-täthet i GoreTex-kängor? Kläder 5
Kängor Kängor, hjälp. Kläder 4
Cacan Ny "Krok" till kängor Kläder 6
lkn02001 Val av kängor Kläder 33
JohnWedin Testa jörnkängor Kläder 10
Jackiie Första paret enklare kängor till pojkvännen - XXL? Kläder 11
Still Alive Dålig kvalitet på Lundhags kängor? Kläder 45
holetaker Den eviga frågan - vilka kängor? Kläder 13
_Mirella_ Om nyare Lundhags kängor och krympning Kläder 48
JMel Garmont Lynx kängor Kläder 1
Bing-bong Kängor med bred läst? Kläder 6
MalinSa Har du vandrat i barfotaskor/kängor? -Erfarenheter efterfrågas Kläder 17
Tundraman Kängor för vardagsbruk.. Kläder 13
Elvah Vada med kängor, vandra med blöta fötter: hur hantera ev sårskador på fötterna? Kläder 32
Nyburgaren Tunna men stabila kängor. Vad finns? Kläder 39
freonet Kängor för vandring, tips? Kläder 3
statemachine Vinterskor/kängor Kläder 12
Kajsa-Warg Val av kängor Kläder 2
naturälskaren Kängor för känsliga fötter? Kläder 12
doffy_74 Hjälp med kängor utan GTX mm. Kläder 16
tobiasadler Halvhöga kängor i trailrunnertyp? Kläder 7
Hæstr Kommer cellgummi på kängor att mjukas upp med tiden? Kläder 8
bico Sulor till Lundhags-kängor Kläder 7
Fiskemannen87 Identifiera hanwag kängor Kläder 1
grodanbolle Hybridskor kängor vs trailrunners? Kläder 7
skyking Funderar om Lundhags-kängor Kläder 28
Tiran Lundhags kängor, storlek? Snabbt svar önskas!! Kläder 29
Ljung_dalen Kan kängor göra benen trötta? Kläder 21
gusfallca Ont av Meindl-kängor Kläder 3
JuanMP Abisko-Nikkaluokta. Kängor? Kläder 1
disgruntled Behöver tips på skor/kängor för vandring. Kläder 6
Cshogun Behöver få reda på modell namnet, Meindl kängor. Kläder 11
Gurkdjur Nya kängor samt fråga om vildmarksbyxor Kläder 5
Tobbe C smörja kängor med smör?! Kläder 14
storskogen GoreTex kängor som läcker Kläder 4
nisseni Badade med mina nya kängor Kläder 2
LonelyWolf tips och tankar ang Arcteryx nya innovativa skor/kängor med urtagbar innesko :) Kläder 21
Aasenheim Kängor för vandring på sommaren Kläder 7
Tapio_ut Går det att laga gummidelar på kängor? Kläder 7
RE86 Kängor safari/allround Kläder 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.