Just vad gäller vätan så är det avgörande för skorna att man accepterar att bli blöt. Om man eftersträvar att hålla skorna torra så hamnar dom långt ner som alternativ vid turer till fjälls.
Jag accepterar att bli blöt men när det blir kallt och blåsigt, då blir det träligt att hantera det i fjällen.
Förra året använde jag ett par trailskor med membran,
event, och det regnade första dan vi skulle gå in i Jotunheimen, skorna blev snabbt blöta trots de skulle vara "vattentäta" (men det visade sig senare att de egentligen bara var resistenta....) men det gick bra, det positiva med dessa skor med event-membranet var att de blev varma när jag gick så jag slapp frysa om fötterna.... Skorna torkade snabbt ändå trots det var fuktigt och inte så varmt ute.
Jag har testat att kombinera med trailskor utan membran med vattentäta strumpor i fjällen men det var inte så skönt, fötterna blev varma och torra och det kändes nästan som att fötterna var på väg att få skavsår... Ingen skön känsla... Så det var bättre med de skorna jag använde förra året, att slippa dessa vattentäta strumpor och ändå gå blött och varmt.
En annan tur, Fulufjället, då gick jag med trailskor utan membran. Vädret var bra och stigen var enkel men när vi gick utanför stigen i slutet av turen mot norska gränsen, traskade in i skogen, då var skorna inte så sköna eftersom de inte var stabila och det kändes som att skorna vreds runt, alltså inte satt på plats... Dock brukar de vara stadiga i början men släpps mer i efterhand när de töjs mycket efter ett antal km.
I Alperna och Pyrenéerna har det gått utmärkt med trailskorna. Det är vältrampade stigar överallt och dessutom är det varmt så det är skönt att ha luftiga skor.