K2 vilken ska man välja?

Hej

Jag har sett att det finns en del trådar på min fråga men inte helt det jag är ute efter.

Jag har funderat ett tag på om jag ska köpa en havskajak men vet i ärlighetens namn inte hur mycket jag kommer att använda den, så tänkte att det är bäst att börja med något enklare.

Förmodligen kommer jag antingen att paddla själv eller med barn (5 år), så det är väl typ själv det också men med plats för två.

jag har kollat begagnatmarknaden men hittar inte så värst mycket, eller så är det lite väl dyrt med tanke på det där med att det finns en risk att tröttna. Prijon Poseidon verkar fin men kanske lite väl över budget.

Jag har hittat ett par andra som verkar vettiga prismässigt men har ingen aning om jag skjuter mig i foten av att välja något billigare. De jag tittar på är dels Triton tvåmanskajak och så hittade jag en Seahawk Expedition K2. Är någon av de vettiga nybörjarkajaker eller ska man titta på något annat?

Edit: kan tillägga att jag är 190 cm om det har någon betydelse...

Tacksam för tips och råd!

Vänliga hälsningar

Fredrik
 
Senast ändrad:
Det är en VKV Anita K2 du ska ha, leta efter en begagnad. Tröttnar du kan du sälja den för samma pris, eller så kan du använda den resten av livet. Kolla bara att det inte är "Anatomisk skumsits" i den, det är det sämsta VKV gjort nånsin.
 
Tack för svar!

ok, då ska jag utkik efter en sådan, hittar ingen nu när jag letade dock.

Men om jag tolkar ditt svar rätt så ska jag hellre vänta på en begagnad VKV än att köpa någon av ovan? Utveckla gärna svaret, jag är gröngöling men samtidigt ivrig. Har jag väl bestämt mig så vill jag inte vänta :)
 
Finns det andra modeller man kan hålla koll på? Det verkar vara ovanligt lite kajaker ute, eller så letar jag på fel ställen?
 
Jag hade kollat på en Trapper Laxen 610. Kanske inte riktigt lika snabb som Anita K2 men med hygglig paddlingskänsla och väldigt allsidig. Tror kustjägarna körde med dessa. Finns med både 2 o 3 brunnar (lastlucka i mitten alltså..).
Borde gå att hitta beg på Blocket.

/ Ulf
 
Intressant, den såg fin ut, Kanske fel säsong, det finns verkligen bara ett några få kajaker att välja på blocket. finns det andra kanaler att köpa kajak på än blocket?
 
Intressant, den såg fin ut, Kanske fel säsong, det finns verkligen bara ett några få kajaker att välja på blocket. finns det andra kanaler att köpa kajak på än blocket?

Tror det finns ett gäng olika köp & sälj-grupper på fb. Hade nog kollat o kanske lagt in ett önskas köpa-inlägg. Just nu är kanske inte riktigt säsong men om några veckor när värmen slår till.. :)

/ Ulf
 
en annan fråga om K2or
Hur är det att paddla ensam i en sån ni som testat? tänker om man har hund, att det borde va enklare med en sån båt då. Annars stjäl hunden utrymme från packutrymmet om man har den där istället.
 
en annan fråga om K2or
Hur är det att paddla ensam i en sån ni som testat? tänker om man har hund, att det borde va enklare med en sån båt då. Annars stjäl hunden utrymme från packutrymmet om man har den där istället.
Det är ingen höjdare att paddla K2 ensam, tyngdpunkten kommer fel och man får stora problem med kurshållningen i sidvind.
Det går att lösa genom att lasta så att hund plus ballast motsvarar 2 personer, men det blir en tung kajak att hantera.
 
Fasen, jag hade tänkt paddla en del själv. Utmaningen jag har är att vi har en femåring som kommer bryta ihop om han inte kan följa med (sen är det inte säkert att det blir så ofta), fru och en 1,5 åring.

Känns lite overkill att köpa både k1 och K2 direkt när jag aldrig ägt en kajak innan...

hur löser ni andra familjepusslet?
 
Köp en kajak till dig och en billig kanot till familjturerna.
Jag har hyrt kanot när barnen vill vara med, sitter längst bak och använder kajakpaddeln. Det är samma problem med kanot, man måste packa den så att tyngdpunkten kommer rätt, men det är enklare i kanot.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Kaptenhammock Ännu en - vilken kajak ska jag ha fråga! Paddling allmänt 1
fredrichusen vilken typ av kajak ska jag välja? Paddling allmänt 3
Elessario Tips på Vilken gbg-klubb ska jag bli medlem i tycker du? Paddling allmänt 4
Andreas7905 Vilken kajak ska jag välja? Paddling allmänt 5
ala Vilken kajak ska jag hyra? 6 alternativ Paddling allmänt 6
Alexander85 Vilken kajak ska jag köpa? Paddling allmänt 7
Jocka Vilken kajak ska jag köpa? Paddling allmänt 5
ansjoblo Vilken karta ska jag ha i S:t Anna skärgård Paddling allmänt 10
skorpion Jag ska köpa ny padel, var ,vilken? Paddling allmänt 4
sidpatel Vilken 1:a havskajak ska jag köpa? Paddling allmänt 5
Johan es Nybörjare, vilken kanot eller kajak ska jag välja? Paddling allmänt 5
Mikarv Vilken kanot/packraft? Paddling allmänt 0
Attila1 Vilken typ av kajak bör jag välja? Paddling allmänt 2
Ciaran69 Vilken Kanot? Paddling allmänt 7
mseeri1 Ore Älv/Voxnan. Vilken klass på fors? Paddling allmänt 8
Chrille999 Vilken kanot är det här? Paddling allmänt 0
mabrauns Vilken kajak Paddling allmänt 0
Askel Vilken kanot har jag köpt Paddling allmänt 2
emmly Hjälp, vilken Tahe Fit? Paddling allmänt 5
martallen Vilken torrdräkt håller längst? Paddling allmänt 4
Tryps Vilken plastkajak - hjälp med val önskas Paddling allmänt 11
Kal-P-Dal Vilken operatör i Stockholms skärgård? Paddling allmänt 15
Linda111 Vilken storlek på havskajak? Paddling allmänt 24
kitee Vilken båt? Paddling allmänt 1
Delerium Köpa Struer träkayak? Vilken? Paddling allmänt 11
Thrashback Vilken Ally? Paddling allmänt 3
AndersJL Vilken kajak (ny eller beg) föreslår ni till en fd tävlingskanotist ? Paddling allmänt 9
Lackan Vilken K2:a för längre tur i Lofoten Paddling allmänt 16
andyhill Vilken kajaktyp för ruggigt väder på västkusten? Paddling allmänt 15
avslutat_17_06_20 behöver en ny kylväska, vilken? Paddling allmänt 0
Ace 374 Vilken är snabbast !! Paddling allmänt 9
Stuvarn Vilken är er favoritpaddel? Paddling allmänt 24
Ute är kul Vilken kajak? Paddling allmänt 5
grymt_elak Vilken typ av karta lämpar sig bäst för skärgårdspaddling? Paddling allmänt 29
Paddla.se Torrdräkt, vilken? Paddling allmänt 37
Stuvarn Vilken kajak är bäst på allt :-) Paddling allmänt 29
Björnb Vilken vingpaddel? Paddling allmänt 88
Tolla-bolla Vilken kajak? Paddling allmänt 18
Erik Barkefors Vilken paddel är bra till vad? Paddling allmänt 32
Erik Barkefors Vilken kanot i Ljungskile? Paddling allmänt 2
Alexander85 Vilken paddel? Paddling allmänt 2
Iguanodon Vilken storlek på flytvästen bör jag välja ? Paddling allmänt 8
Fresso Vilken betydelse har längden? Paddling allmänt 4
Petrur Vilken dubbelpaddel till Kanadensare Paddling allmänt 8
Legenden Klepper vs Pouch Vilken blir det? Paddling allmänt 4
kacka Vilken paddel? Paddling allmänt 5
lazze Vilken tur att man har statistik! Paddling allmänt 0
Macke27 Vilken paddel...Vitudden eller Htc? Paddling allmänt 8
henrikjohansson Vilken kajak för en nybörjare? Paddling allmänt 0
joso Vilken kajak, lång i strumplästen Paddling allmänt 23

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.