k 2

Sandlåda

Jag har precis som er andra följt det som har hänt på K2 och också bevittnat den efterföljande mediala cirkusen. Hela händelsen ur båda ovanstående aspekter är mycket tragisk.

Alla på berget drevs antagligen av sitt eget intresse och sina egna drömmar och merparten av inblandad media drivs antagligen av ett vinstintresse där sensationsrubiker är veden till inkomstbrasan.

Media är enbart intresserade av rubriker och det är knappast första gången en gädda på 4kg blir en 23-kilos mal från det första världskriget. En fjärils vingslag gör att enskilda kommentarer pumpas upp och blir sensationer i ett dygn för att sedan tyna bort. Ofta blir människor vilseledda och vissa blir lidande, men det behöver media inte bry sig om.

Mycket av det som diskuteras här baseras på vad som har skrivits i dags- och kvällstidningar. Det egentliga händelseförloppet är väl mer intressant att diskutera och det säger det ju sig självt att det kommer att ta ett tag innan oberoende och seriösa facktidningar ger en mer realistisk bild av vad som hänt, även om vi inte kommer att få veta allt?

Att hänga ut en person som för tillfället inte kan svara för sig är otroligt fegt och olämpligt. Varför inte vänta och istället föra fram sina frågor i en intervjusituation där alla parter kan komma till tals?

Ovanstående kan tolkas som ett försvarstal för Fredrik, men jag säger inte att han har gjort det ena eller det andra för JAG VET INTE. Antingen har han gjort allt han hävdar eller så har han justerat sanningen av någon anledning, men oavsett vad så åsamkar det inte mig någon skada.

Faktum är att ett stort antal människor har dött. Att diskutera tagna höjdmetrar eller vem som har gjort vad nu och innan hedrar knappast minnet av de inblandade.

Vem har rätt och vem har fel? Kanske är det så att ingen har riktigt rätt eller riktigt fel. Det sämsta man kan göra är att ägna sig åt avancerad gissningslek baserad på antaganden och det bästa man kan göra är att låta inblandade parter sköta sitt.

Äventyr handlar om att leva ut sina drömmar, hjälpa och inspirera varandra och ha en ödmjuk inställning till naturen och sina medmänniskor. Skitsnack hör hemma någon annanstans...
 
Senast ändrad:
@ oringen och mellpat


Jag har respekt for klippklattring pa hojd och i vinterforhallanden. Att klattra 3a/4a pa K2 ar nog som att klattra 6C+/7A pa backen. Dvs inte promenad. Ska man klara det sa kan det avra bra att ha marginal. Simone Moro akte till Kalymnos i vintras och klattra 8a som forberedelse for sitt vinterforsok pa en 8000 metare i Pakistan.

Vad jag klarar att redpointa pa en sportklippa pepprad med bultar och vad jag kan klattra onsight i Himalaya ar tva olika saker. Trust me I know. Jag gjorde en langtur i Dolomiterna for nagra veckor sedan som hade en repa 7a+ det kan jag saga var mitt max i den miljon. I alperna har jag aldrig testat nagot hardare an 6a pa vintern. Och skulle jag gora det i Himalaya sa skulle jag nog inte forsoka mig pa nagot hardare an 4a/5a pa en mix tur.


De som vill veta vem jag ar kan skicka PM och beratta varfor sa ska jag svara. Jag ser inte att det ar sa viktigt vem jag ar och jag skiter i vilka ni ar. Jag ser vad ni skriver och det ar det viktiga for mig.
 
AspenXTR:
Jo, det är ju sandlåda detta, och det är väl mest det tråden handlar om i grund och botten, jag tror det konstaterades tidigt i tråden.
Kanske finns det bättre former för den här typen av diskussioner, men tyvärr verkar det ju vara rykten och internetuppgifter som utgör referens numera.
Ifrågasättanden som vissa anser värda att offentliggöras, borde överlämnas till SKF eller möjligen internationella instanser, men det finns ju inte någon "tjänsteväg" som är stadgad eller riktigt vedertagen. Eller kanske gör det det, om man inte till varje pris vill nå så många som möjligt...
 
Senast ändrad:
Sträng kommer att tala ut...

Enligt Expressen kommer Fredrik Sträng att kommentera anklagelserna mot honom.
http://www.expressen.se/nyheter/1.1256829/strang-anklagas-for-logner-igen

Jag tycker så här:
- Att det som hände på berget var otroligt sorgligt.
- Att det nu börjar klarna vad som egentligen hände. Relativt bra i alla fall. Seracen som föll verkar vara huvudboven i dramat. Extrem otur.
- Att Strängs uttalanden om antalet döda i ett tidigt skede inte var speciellt klokt. Jag tar det dock inte för omöjligt att jag själv kunnat gå på samma mina beroende på omständigheter. Men nu gör jag det inte.
- Att Strängs uttalanden om okunnigheten på berget låter tveksamt. Det ska bli intressant och höra vad han egentligen menade.
- Att Strängs meritlista verkar innehålla felaktigheter. Ska även bli intressant att höra kommentarer kring den. Detta har blossat upp ordentligt och jag tycker det är korrekt att sånt här ifrågasätts. Granskning är bra.
- Att det vore intressant att höra i vilken omfattning Sträng hjälpte till och tog ner klättrare från lager 4 till base camp. Gav han dem råd eller bar han ner dem?
- Att Explorers Webs angrepp mot Fredrik smakar illa. Den fakta som presenteras kan säkert stämma. Men tonen i artikeln var obehaglig.
- Att det inte är okej att hoppa på andra och samtidigt vara anonym.
- Att intresset för bergsbestigning och ärlighet är stort. Eller handlar det om intresse för tragedier och att smutskasta andra? Det är synd att det inte blir samma intresse när 20 klättrare når toppen av K2 en fin dag, vilket även det är en sjukt bra prestation. Men jag räknar även mig själv, tyvärr, mer intresserad när det går åt helvete.
- Att användare "fraewu" troligen inte kunde ana hur stor den här diskussionen skulle bli.

Nu ser jag fram emot nya vinklingar från Fredrik Sträng.
Och alla behöver ju inte tycka som mig...

//Magnus H.
 
Visst ska FS ifrågasättas (både hans uttalandepå K2 och tidigare ogentligheter) men kunde inte Tina och Tom väntat tills stormen bedarrat och han var hemma i Svedala igen? Just nu känns det bara sandlådenivå på det hela. Skönt att denna tråds skribenter kommit till konsensus iallafall...
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.