k 2

Vad de inblandade har att säga nu eller senare finner jag för min del ointressant. Det väsentliga är att personerna på K2 och andra 8000-meters berg självvalt utsätter sina hjärnor för så låga syrehalter att de temporärt reagerar som om de vore utvecklingsstörda. Att det då blir kaos och ibland död är inget att förundra sig över.

Ok... nu blir din ståndpunkt varje fall väldigt tydlig. Bra att veta när man läser framtida inlägg av dig.

Din generella åsikt är att höghöjdsklättring är ren idioti (varje fall utan syrgas)?

Men visst, det är ju som du säger. Det utsätter sig för dessa risker själva och vi lever ju i en någorlunda fri värld.

Dock så gissar jag att det finns människor som klarar höga höjder bättre än andra, dvs alla reagerar inte som "utvecklingsstörda" på höga höjder.

Viktigt: Sist men inte minst är ju tiden man exponerar sig för extrema höjder en väldigt, väldigt viktig faktor!
 
Jag ser det sa har:

Det ar riktigt som du sager att borja en transport av en dod ar ingent man gor pa den hojden da det riskerar andras liv. Notera dock att det som Fredrik paborjade inte handlar om en raddningsinsats utan om nagot helt annat. Sa visst var det ett enormt misstag som ledde till en annan persons dod. Denne person dog kanske for att han saknade kunskap om kamrat raddning.

Vill man vara valvilligt installd till Fredrik sa kan man ju skylla allt pa PR killen men jag tycker inte det haller av den enkla anledningen att jag lyssna pa den radio intervju Fredrik gav fran BC och som lag lankad pa nagon kvallstidning. I den inleder Fredrik med lite fakta om K2 sedan berattar han hur han tog komandot i en raddningsinsats av den dode Serbiske klattraren. Detta ledde till en till dod person. Alla i den gruppen beger sig nu mot BC.

Vad som sedan hander ar att de som toppar ut vid 8 tiden stoter pa problem pa vagen ner. Detta ar en helt separat handelse och den ar langt mer dramatisk an den som tidigare skett pa dagen. Nar Fredrik och PR killen kontaktar media ar det enligt min bedominig inte for att rapportera om den forsta handelsen. Den saknar i det har laget helt nyhetsvarde utan dom gor sa att saga Fredrik till fran BC.

Problemet med detta ar som jag forsokt belysa tidigare att Fredrik saknade kunskap om personerna och handelserna dar uppe. Delvis for att de kommit upp via en anna led och delvis for att man inte visste vem som forsokt ga ner via vilken led.

Sa har gor han sitt storsta misstag tycker jag. Han ar en allt for perifier person i det som hander for att sa vidlyftigt uttala sig till varldspressen. Den lank som laggts upp till dagensmedia tycker jag ger visst stod for det jag forsokt saga tidigare namligen att Fredriks primara intresse vara att fa medial exponering. Om det sedan var han eller PR personen som kommit upp med den strategin spelar ingen roll for det var Fredriks uttalanden som kablades ut. Det ar ocksa valdigt talande tycker jag att varldspressen inte far en enda kommentar av de proffs som faktiskt jobbar med att koordinera raddningen. Centrala i den operationen var Italienska Agostino da Polenza samt Noritk2 home team dom talade inte med media.







Magnus, jag tror att jag håller med dig i det mesta du skriver.

Lite kommentarer/funderingar om ovanstående händelse (vilket jag enbart grundar på sådant jag läst):
- Det mycket, mycket sorgliga med den räddningsinsats som Sträng säger sig varit inblandad i är att en Pakistanier dog under själva räddningsinsatsen (!!) medan de (inte Sträng ensam) försökte bärga den döda kroppen. (Alltså efter att de redan konstaterat att personen de skulle rädda var död.) Den räddningsinsatsen som ryktet säger att Sträng själva tagit kommandot över. Alltså sammanlagt två dödsfall timmar innan själva raset i Bottleneck inträffade!

Ur ett klätterperspektiv kan man verkligen fråga sig om inte den döda personen borde övergivits direkt när man såg att han var död och inte levde? Att försöka bärga en person på höjder kring 8000 m riskerar ju att äventyra säkerheten för flera personer, vilket det verkar gjort?

Hmmm för en klättrare kan man också nästan tycka att det borde vara en värdig "begravingsplats" att få vila på ett av världens absolut vackraste berg. Varför då försöka bärga liket?

Den här enskilda händelsen är den som jag är mest intresserad av att få veta mera om genom senare intervjuer med Sträng.

Ni som kan får gärna kommentera detta? Bör man försöka bärga döda kroppar på höjder kring 8000 meter och över?

Enligt vad det verkar så var det här Strängs egentliga enda misstag på hela expiditionen, dvs att han icensatte bärgningen av en död kropp högt uppe på K2? (Däremot var det sannolikt helt rätt i att försöka rädda honom från början, innan man visste att han var död!) Allting annat som skrivs tycker jag är strunt.

Jag förstår att jag kan ge lite dubbla intryck när jag i en del artiklar stenhårt kritiserar ExplorersWeb och i vissa andra även ifrågasätter en del handlingar som Sträng varit inblandad i.

Hur som helst, jag tycker det inte är fel eller omoraliskt att i ett forum diskutera denna traumatiska och extrema klättringskatastrof.

Jag är minst lika kritisk mot ExplorersWeb som innan trots att jag nu diskuterar händelser som Sträng varit inblandad i. Jag har ingen respekt alls för den typen av rfullständigt espektlösa förnedringsjournalistik som ExplorersWeb riktat mot Sträng i 2-3 st artiklar. Hoppas fortfarande att Sträng blandar in advokat och stämmar dom. Finns säkert en hel del i klättervärlden som skulle stödja Strängs ansträngingar.
 
Nix. Starka drifter kan inte klassificeras som idioti.

I det här fallet misstänker jag att du talar i egen sak - eller kan ha förståelse för drifterna åtminstone, även om dina drifter kanske inte är på höghöjdsnivå.

Fast de medicinska effekterna på hjärnan kan man ju inte bortse ifrån, även om man kanske kan utrycka sig lite olika krasst.
De som ger sig upp på höjder som dessa är nog väl medvetna om dem också. Att sedan behålla denna medvetenhet är ju förstås det svåra, och det klarar man olika bra utöver att man klarar effekterna i allmänhet väldigt olika.

I flera delar av resonemanget i denna tråd är kanske pudelns kärna att de som med stor medveten strävan försätter sig i risksituationer, som de exempelvis på K2, inte rimligen kan betrakta ett olycksförlopp som helt oväntat. Sedan är det kanske aldrig för sent att omvärdera en sådan ståndpunkt, det framgår ju ibland i intervjuer som sker en tid efter händelser som dessa.

Att sedan anhöriga kan ha helt andra ståndpunkter är förstås en ytterligare komponent.
 
Ett annat skäl till att höghöjdsklättring inte kan klassas som idioti är att det finns kreativa och högintelligenta personer som sysslar med det. Rafael Jensen är en.
 
"Ett annat skäl till att höghöjdsklättring inte kan klassas som idioti är att det finns kreativa och högintelligenta personer som sysslar med det. Rafael Jensen är en."


Jag tror det finns gott om exempel till och med!

(Med detta avses inte att alla människor som klättrar är mer intelligenta än alla andra, jag tror till och med att det kan uteslutas.)
 
Kanske borde ocksa nagra av de som postar har och som sjalva varken ar alpinister eller har Himalaya erfarenhet uttala sig mindre tvarsakert om saker som dom sa uppenbart helt saknar praktisk och riktig erfarenhet av.
 
Men även av Alpininster med Himalyaerfarenhet borde vi kunna förvänta oss en god och angenäm umgängeston.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.