k 2

Bra artikel

(texten borttagen av upphovsrättsskäl - följ istället länken i nästa inlägg för att se den)
 
Senast redigerad av en moderator:
Ja Tom och Tina drar sig inte för konflikter, den saken är ju säker - de rök väl ihop med Kropp också har jag för mig? Finns en artikel om dem i Outside - på svenska här:
http://magazine.vpulp.com/show/outside_v_se/show.asp?pid=2351913710075 (sidan 38)

Dom va inte basta vanner med Kropp pa forstaliga grunder. Kropp forsokte felaktigt havda att Renata var forsta svenska kvinna over 8000 m.

Men nu ar dena trad helt urflippad. Den ska varken handla om att jag klattrar 7c ellr om gammalt Groll med Kropp. Du som admin borde styra upp detta och alla bor halla sig on topic. Dessutom ska alla respektera anvandarna har oavsett om dom posta annonymt eller inte.
 
Dessutom ska alla respektera anvandarna har oavsett om dom posta annonymt eller inte.

Det är en gammal diskussion som vi haft flera gånger, där flera av oss klart deklarerat att vi inte hyser samma tilltro till en anonym som en man vet vem det är. En anonym får helt enkelt arbeta sig till ett förtroende mera.

OBS, detta är inte för att ta denna diskussion igen, bara som upplysning
 

clindh

Forumvärd
Men nu ar dena trad helt urflippad. Den ska varken handla om att jag klattrar 7c ellr om gammalt Groll med Kropp. Du som admin borde styra upp detta och alla bor halla sig on topic.
Den här tråden har glidit från att handla om händelser på K2 generellt till att handla om Fredriks påstådda eller sanna bedrifter i allmänhet - det har du själv bidragit till - så den borde väl då ha styrts upp hårt redan där isåfall. Men här låter vi diskussioner flöda hyfsat fritt och får ta de stickspår och krumbukter de kan leda till.

Så nu är vi där vi är - och just nu diskuteras anklagelserna från paret (eller kanske bara Tina) Sjögren, så då kan man väl gott belysa "åklagarsidan" också. Man har ju hört om en hel del konflikter mellan dem och andra klättrare under åren.

Deras groll med Kropp hör kanske inte hit, men jag läste krönikan från den 3:e där en händelse på Everest 1996 liknas vid denna - och fick uppfattningen att det var Göran man refererade till. (The name of the climber on Everest in 1996 is withheld due to his death in a climbing accident some years later). Det där har jag dock inga belägg för - han är troligen inte den ende på Everest 1996 som senare dött i en klätterolycka. Bilda er en egen uppfattning.

Men helt rätt att tråden inte skall handla om vem du är och vad du klättrar för grad, så den diskussionen kan ni lägga ner. Angående anonymitet så finns det en tråd om detta i Utsidan-forumet, så ta den diskussionen vidare där.
 
finns inte...

rafael här på utsidan tro??
han var ju med daniel på k2...och har ju varit uppe där själv...
jag vet ju såna som är supervältränade...och inte fixar alperna utan att få tungt att andas och så...en rörelse på hög höjd...är nåt helt annat än en rörelse på marken...precis som en rörelse på djupt vatten eller uppe i rymden...det går inte att jämföra...på det viset håller jag klart med 90 grader...att klättra i himalaya...är inte att jämföra med klättring här...att kunna gå upp som turist på k2...tror jag liksom inte är möjligt...alla är nog mer eller mindre proffs som är där uppe på k2...men hur många proffs gör inte misstag?? och hur många felbedömingar görs inte på grund av höjden?? det är korkat att gå upp på kvällen...men...hur korkade saker kan man inte göra som proffsklättrare på marken?? det finns de som knyter in sig i fel repände...säkrar på fel repände...glömmer att skruva åt karbinen...glömmer att knyta in sig i repet...säkrar ett rep utan någon i...osv...misstag sker...men...på en sån klättring...så får inte misstag ske...så enkelt är det...och...när det gör det...så dör folk...och det är sorgligt...det är hemskt...håller med alla på tråden som fokuserar på det också...att folk har dött...och...vi bråkar om fredrik...men...vissa människor...gör välgärningar...utan att berätta det för någon...då är de värda så mycket mer...tycker jag...andra...kan inte låta bli att berätta...och späder gärna på lite...men...media...har enorm betydelse...och...hur man vinklar artiklar...
kram anna
 
Jag tycker så här:
- Att det vore intressant att höra i vilken omfattning Sträng hjälpte till och tog ner klättrare från lager 4 till base camp. Gav han dem råd eller bar han ner dem?
//Magnus H.

Magnus, jag tror att jag håller med dig i det mesta du skriver.

Lite kommentarer/funderingar om ovanstående händelse (vilket jag enbart grundar på sådant jag läst):
- Det mycket, mycket sorgliga med den räddningsinsats som Sträng säger sig varit inblandad i är att en Pakistanier dog under själva räddningsinsatsen (!!) medan de (inte Sträng ensam) försökte bärga den döda kroppen. (Alltså efter att de redan konstaterat att personen de skulle rädda var död.) Den räddningsinsatsen som ryktet säger att Sträng själva tagit kommandot över. Alltså sammanlagt två dödsfall timmar innan själva raset i Bottleneck inträffade!

Ur ett klätterperspektiv kan man verkligen fråga sig om inte den döda personen borde övergivits direkt när man såg att han var död och inte levde? Att försöka bärga en person på höjder kring 8000 m riskerar ju att äventyra säkerheten för flera personer, vilket det verkar gjort?

Hmmm för en klättrare kan man också nästan tycka att det borde vara en värdig "begravingsplats" att få vila på ett av världens absolut vackraste berg. Varför då försöka bärga liket?

Den här enskilda händelsen är den som jag är mest intresserad av att få veta mera om genom senare intervjuer med Sträng.

Ni som kan får gärna kommentera detta? Bör man försöka bärga döda kroppar på höjder kring 8000 meter och över?

Enligt vad det verkar så var det här Strängs egentliga enda misstag på hela expiditionen, dvs att han icensatte bärgningen av en död kropp högt uppe på K2? (Däremot var det sannolikt helt rätt i att försöka rädda honom från början, innan man visste att han var död!) Allting annat som skrivs tycker jag är strunt.

Jag förstår att jag kan ge lite dubbla intryck när jag i en del artiklar stenhårt kritiserar ExplorersWeb och i vissa andra även ifrågasätter en del handlingar som Sträng varit inblandad i.

Hur som helst, jag tycker det inte är fel eller omoraliskt att i ett forum diskutera denna traumatiska och extrema klättringskatastrof.

Jag är minst lika kritisk mot ExplorersWeb som innan trots att jag nu diskuterar händelser som Sträng varit inblandad i. Jag har ingen respekt alls för den typen av rfullständigt espektlösa förnedringsjournalistik som ExplorersWeb riktat mot Sträng i 2-3 st artiklar. Hoppas fortfarande att Sträng blandar in advokat och stämmar dom. Finns säkert en hel del i klättervärlden som skulle stödja Strängs ansträngingar.
 
Senast ändrad:
Vad de inblandade har att säga nu eller senare finner jag för min del ointressant. Det väsentliga är att personerna på K2 och andra 8000-meters berg självvalt utsätter sina hjärnor för så låga syrehalter att de temporärt reagerar som om de vore utvecklingsstörda. Att det då blir kaos och ibland död är inget att förundra sig över.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.