Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Det svåraste tycker jag är att broms- och växelvajrarna tar emot när man vrider styret fram och tillbaka för att känna om lagret går för trögt. Utan vajrarna hade det varit betydligt lättare att känna.
Annars är väl mitt tips att lossa tills det glappar och sedan dra åt tills glappet försvinner. Dra åt styrstammens bultar litegrann och sväng fram och tillbaka på styret. Kolla så att inte lagret går trögt. När det går lätt och fint men utan glapp är det rätt justerat. Dra åt styrstammens bultar och ge dig ut.
Var observant på eventuellt glapp framöver, ett glappande styrlager blir förstört.
I en gammal verkstadsinstruktion för centreringslager står det, "Drag åt tills det börjar gå styft, släpp 1/4 varv och pröva. Går det lätt och glappfritt anbringa låsanordningen."
//J
Håller med. Stegra alltså cykeln på framhjulet dvs ha frambromsen låst och låt bakhjulet guppa lite uppåt och nedåt så känner du eventuellt glapp bra i varje fall om du inte har dämpgaffel fram. Antar att en eventuell sådan kanske bör låsas om man skall kolla styrlagerglapp.
Korrekt dragning av styrlager görs så, att man först drar skruven som sitter i styrlagerstjärnan tills det känns stadigt, utan spel, och sedan drar man åt bultarna som håller om gaffelröret. Marginalerna är små, det gäller att dra 1/16 dels eller 1/8 dels varv i taget. Drar man för lite får man spel, drar man för mkt blir lagret "indexerat". Kulorna äter upp spår i det. Kolla gärna på http://www.parktool.com/repair/readhowto.asp?id=65#adjust skrolla ner en bit till "Headset adjustment".
Är det en ny cykel brukar styrlagret behöva dras, eftersjusteras, efter några turer. Det är det bättre cykelhandlar gör när de ber kunderna komma tillbaka efter en månad för efterjustering.
Har man mkt bekymmer med styrlagret kan det vara så att hojen kom med ett uselt lager. I det fallet bör man byta det till något kvalitetslager, FSA är både sköna och driftsäkra. Vill man helt glömma styrlager ska man köpa ett Chris King. De tenderar att hålla i evighet. Dock är de föga prisvärda.
Jag tror jag har fått hyfs på det nu. Jag har ett FSA lager och de skall ju vara hyggliga som Per sa.
Men det hjälper ju inte om man inte har justerat ordentligt, men som sagt nu är det no OK.
Jag få väl kolla efter några turer och efterjustera.
Vi från Skåne Vandring Community har vandrat längs West Highland Way (WHW, även kallad) under vår årliga långresa. Den klassiska leden längs med de ...
Hold your horses…eller Sakta i backarna!
Jag sitter vid jokken Njabbejokkå vid backen ned till Suorva. Jag sitter här och pustar efter den mycket ...
5 kommentarer
Norra Mora vildmark är ett stort naturreservat i det nordvästra hörnet av Mora kommun, drygt 6 mil norr om Mora. Stora delar av området ligger mer än ...
2 kommentarer
Kilimanjaro-dagboken, del 3
”Jag mår lite bättre idag”, sa Richard när vi alla samlades i mattältet för frukost. ”Jag tog en paracetamol och tro ...
1 kommentar
Allt började med en fråga: ”Vad ska du göra efter det här?” Det var efter att jag fått utmärkelsen ”Årets näräventyrare 2012” och mina äventyr börjat ...
Sommaren 1811 var det revolutionär stämning bland allmogen. Tvångsutskrivningar till Sveriges deltagande i Napoleon-krigen var minst sagt populärt. ...
Andra delen av vandringen runt Skoarkki.
Vandringen fortsätter genom dalgångarna/bergspassen Skájdásjvágge och Basstavágge.
Tid: 27:e juni till ...
2 kommentarer
En dagsutflykt till den 1968 meter höga toppen av Vuojnestjåhkkå.
Därefter var tanken att jag skulle vandra runt Sarektjåhkkåmassivet och tillbaka ...
3 kommentarer