Tidsoptimist är man. Nåväl. Hann inte sy nått igår men satt och pillade och klurade lite. Lite bilder:
Ser ut som ramsäckar brukar göra. Skruffsiga.
Lite roligt att det typ är 15 mm remmar. De håller uppenbarligen ändå. Då funderar man lite över varför typ "alla" andra tillverkare har bredare. Speciellt på dagturssäckar. Till och med min hädangångna climber 30 hade grövre dimensioner. På allt.
Ramen med remställ. Vikt: 1.4 kilo. Vilket innebär att själva säcken väger 900 gram. Inte så pjåkigt med tanke på ålder och storlek. Ramen ska få sig en ordentlig rengöring och så hade jag tänkt bättra på lacken lite här och var. Det är inga plastpluggar i nedre öppningarna i ramen, det borde man kanske fixa. Så man inte får massa smuts i rören och så att man inte sliter på alut. Hålen som bultarna som håller remmarna sitter i har slitits något. Man kanske borde tejpa bultarna med ptfe-tejp?
Naken ram väger 960 gram. Tycker det är helt okej.
En okulär besiktning av midjebältesspännet fick mig att inse att det faktiskt är helt apgrymt bra.
Tänderna som syns på spännet ligger i en försänkt bygel med minimalt spelrum för remmen. Tror inte jag kommer använda läderbältet jag köpte.
Sen har jag räknat lite på volym och så. I dagsläget är ryggan 400 mm bred, upptill. Om vi för enkelhetens skull tänker oss huvudfacket som ett rätblock och vill ha den så lång att den täcker ramen (den kan ju mycket väl hänga nedanför också egentligen) så blir längden 720 mm. Om jag siktar på 85 liter i huvudfacket så blir djupet på rätblocket runt 30 cm. Det känns ju som en rimlig storlek faktiskt. En tioliters sidficka kan man med måtten 400x200x125. Men då blir volymen totalt 105. Rätt kralligt. Lite mer än jag behöver egentligen. Kanske ska sikta på 75 liter i huvudsäcken. Lite volym kommer ju försvinna då jag vill ha säcken lite smalare i nederkant. Ska skissa lite på detta.
Sen rotade jag lite i tyggömmorna här hemma och hittade svart spinnakerväv. Den är ju ruggigt vattentålig, lätt, ripstop. Tyvärr prasslig, lite styv och genomskinlig. Misstänkt UL-image också, vilket är ett stort minus. Men vad tror panelen om spinnakerväv i ryggsäck?