Joutenheimen i juni

Är det för tidigt? Funderar på att åka till Norge o cykla MTB i juni o passa på att (till fots) bestiga Galdöpiggen o Glittertind. Är det risk för att det är hopplöst mycket snö? Besteg Keb en midsommar o vi hade en meter djup, blöt, seg, snö som vi pulsade genom vissa sträckar mellan Halspasset och sydtoppen.

Kul att Jotunheimen dyker upp här på forumet.
En verklig pärla i den skandinaviska fjällvärlden.
Kan inte uttala mig om snömängden för aktuell period med jag och frun var där lite senare på säsongen typ juli/augusti tror jag och vandrade en fantastisk fyradagarsslinga som utgick från Gjendesheim och sen gick vi runt gjendesjön och in i leirungsdalen.
Kan verkligen rekommendera detta högalpina område som inte alls ligger så långt norrut breddgradsmässigt. Inte en enda mygga heller så långt ögat/örat nådde...

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
niclas c; sa:
Kul att Jotunheimen dyker upp här på forumet.
En verklig pärla i den skandinaviska fjällvärlden.

Det vore kul att göra, givet att det inte blir någon dödsmarsch i meterdjup snö, och i någon mening är det en erfarenhet som fattas oss, och som vore kul att få.

Hej!

Gick en tur i Jheimen för två år sedan första veckan i juli från Gjendesheim via Glittertind, Spiterstulen, upp på Galdhöppigen och sedan ner till sjön och tillbaka till Gheim: det var absolut rätt mycket snö på båda topparna men inte förrän en bit upp och inte så mycket att det var några problem att ta sig fram, inte minst för att många vandrare gjorde att vi trampade upp stigar.

Kan dock tänka mig att det är stor skillnad på om du ska upp forsta eller sista veckan i juni.

hälsningar,
Charlotte

Charlotte_LL; sa:
det var absolut rätt mycket snö på båda topparna men inte förrän en bit upp och inte så mycket att det var några problem att ta sig fram, inte minst för att många vandrare gjorde att vi trampade upp stigar.

Tackar ;) det låter lovande. Vi tänkte gå just normalvägen på båda, och har reservplaner, främst att åka mountainbike i Skeikampen och se lite vackert fjordlandskap. Så resan är inte förstörd om vi inte kommer upp på något.

Vänligen
Per

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips