Är det för tidigt? Funderar på att åka till Norge o cykla MTB i juni o passa på att (till fots) bestiga Galdöpiggen o Glittertind. Är det risk för att det är hopplöst mycket snö? Besteg Keb en midsommar o vi hade en meter djup, blöt, seg, snö som vi pulsade genom vissa sträckar mellan Halspasset och sydtoppen.
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Joutenheimen i juni
- Trådstartare perlowdin
- Start datum
Kul att Jotunheimen dyker upp här på forumet.
En verklig pärla i den skandinaviska fjällvärlden.
Kan inte uttala mig om snömängden för aktuell period med jag och frun var där lite senare på säsongen typ juli/augusti tror jag och vandrade en fantastisk fyradagarsslinga som utgick från Gjendesheim och sen gick vi runt gjendesjön och in i leirungsdalen.
Kan verkligen rekommendera detta högalpina område som inte alls ligger så långt norrut breddgradsmässigt. Inte en enda mygga heller så långt ögat/örat nådde...
Kan inte uttala mig om snömängden för aktuell period med jag och frun var där lite senare på säsongen typ juli/augusti tror jag och vandrade en fantastisk fyradagarsslinga som utgick från Gjendesheim och sen gick vi runt gjendesjön och in i leirungsdalen.
Kan verkligen rekommendera detta högalpina område som inte alls ligger så långt norrut breddgradsmässigt. Inte en enda mygga heller så långt ögat/örat nådde...
Lästips
ANNONS
Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken
STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.
niclas c; sa:Kul att Jotunheimen dyker upp här på forumet.
Det vore kul att göra, givet att det inte blir någon dödsmarsch i meterdjup snö, och i någon mening är det en erfarenhet som fattas oss, och som vore kul att få.
Såpass tidigt är nog gummistövlar och sittpall att rekommendera....
Hej!
Gick en tur i Jheimen för två år sedan första veckan i juli från Gjendesheim via Glittertind, Spiterstulen, upp på Galdhöppigen och sedan ner till sjön och tillbaka till Gheim: det var absolut rätt mycket snö på båda topparna men inte förrän en bit upp och inte så mycket att det var några problem att ta sig fram, inte minst för att många vandrare gjorde att vi trampade upp stigar.
Kan dock tänka mig att det är stor skillnad på om du ska upp forsta eller sista veckan i juni.
hälsningar,
Charlotte
Gick en tur i Jheimen för två år sedan första veckan i juli från Gjendesheim via Glittertind, Spiterstulen, upp på Galdhöppigen och sedan ner till sjön och tillbaka till Gheim: det var absolut rätt mycket snö på båda topparna men inte förrän en bit upp och inte så mycket att det var några problem att ta sig fram, inte minst för att många vandrare gjorde att vi trampade upp stigar.
Kan dock tänka mig att det är stor skillnad på om du ska upp forsta eller sista veckan i juni.
hälsningar,
Charlotte
ipg289h; sa:Vad gör man med sittpallen?
Slipper bli våt i snön!
Charlotte_LL; sa:det var absolut rätt mycket snö på båda topparna men inte förrän en bit upp och inte så mycket att det var några problem att ta sig fram, inte minst för att många vandrare gjorde att vi trampade upp stigar.
Tackar
Vänligen
Per
Liknande trådar
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg