Varför bedrivs inte jakten så att djurens lidande minskas så mycket som möjligt? i stället för att driva djur med lösspringande hundar kunde man endast tillåta smygjakt för att inte stressa djuren. Jakt från fordon fördöms som oetiskt av jägare, men det skulle efffektivisera jakten (förutsatt att man inte åker efter djuren med bordonet) och man skulle kunna komma närmare. Om jaktetik bara handlar om att göra jakten svårare så borde man endast tillåta jakt genom att jägaren får springa ifatt och strypa djuret.
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Jakt på vems villkor?
- Trådstartare KLAGER
- Start datum
Ett bra inlägg! Själv jagar jag i stort sett uteslutande utan hundassistans - de skall dock finnas med för ev. eftersök - då hundarna stresser djuren duktigt mycket mer än en mänsklig drevkedja. Finner vidare att smygjakt är den mest intressanta och stimulerande jaktformen, samtidigt som den är väldigt skonsam mot viltet. Vakjakt är en annan skonsam, om än inte lika rolig jaktform.
Jaktetik handlar väl inte ett smack om att göra jakten svår (var har du fått det ifrån - är det nå'n som sagt det??), utan om att bedriva jakten på ett för djuren så skonsamt sätt som möjligt och att trygga mångfalden i de aktuella biotoperna.
//B
Jaktetik handlar väl inte ett smack om att göra jakten svår (var har du fått det ifrån - är det nå'n som sagt det??), utan om att bedriva jakten på ett för djuren så skonsamt sätt som möjligt och att trygga mångfalden i de aktuella biotoperna.
//B
Lästips
ANNONS
Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken
STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.
Varför Effektivisera?
Varför effektivisera jakten med fordon och liknande, det skulle ju resultera till att själva jakten försvann och avlivningen skulle vara det enda väsentliga. Nä, jakt med hund är en tradition som vi ska bevara, och vidare får endast kortbenta hundar driva djur, då djuret inte stressas.
Hundar med längre ben får endast "stöta" ut djuren, under en mycket begränsad tid.
/Josef
Varför effektivisera jakten med fordon och liknande, det skulle ju resultera till att själva jakten försvann och avlivningen skulle vara det enda väsentliga. Nä, jakt med hund är en tradition som vi ska bevara, och vidare får endast kortbenta hundar driva djur, då djuret inte stressas.
Hundar med längre ben får endast "stöta" ut djuren, under en mycket begränsad tid.
/Josef
Har du aldrig noterat skillnaden i rörelsemönster hos djuren framför drevet när det gäller drivande hund visavi människor som driver?? Det kanske bara är i vissa delar av landet djuren blir mer stressade av hund än av människa, vad vet jag; hur som helst står jag fast vid min ståndpunkt att det är människan som bör jaga - inte minst för upplevelsens skull, dock utan avkall på säkerhet och etik.
//B
//B
tror inte det..
Har sett en del rådjursjakt med långsamma hundar (ex. tax) och kan nog påstå att djuren inte varit så särdeles stressade. I vissa fall har hunden legat upp till fem minuter efter djuret, och detta har lunkat iväg i sakta mak efter att ha stått och lyssnat för att bedöma var hunden är.
Jakt med stötande hund är en annan sak, som jag inte är helt positivt inställd till. Djuren blir ordentligt stressade på grund av att hundarna är snabbare och inte ger skall lika ofta. Dessutom anser jag att en del av viltvården går förlorad (ngt som all jakt är tänkt att vara) då man i många fall helt enkelt inte har tid att se vad det är för djur som kommer farande.
Vad gäller jakt från bil så påstår jag att det inte kommer att funka i längden. I början kan man nog skjuta lite djur, men efter ett tag kommer dessa att lära sig att motorljud inte är hälsosamma och fly fältet.
Just my $0.02.
Har sett en del rådjursjakt med långsamma hundar (ex. tax) och kan nog påstå att djuren inte varit så särdeles stressade. I vissa fall har hunden legat upp till fem minuter efter djuret, och detta har lunkat iväg i sakta mak efter att ha stått och lyssnat för att bedöma var hunden är.
Jakt med stötande hund är en annan sak, som jag inte är helt positivt inställd till. Djuren blir ordentligt stressade på grund av att hundarna är snabbare och inte ger skall lika ofta. Dessutom anser jag att en del av viltvården går förlorad (ngt som all jakt är tänkt att vara) då man i många fall helt enkelt inte har tid att se vad det är för djur som kommer farande.
Vad gäller jakt från bil så påstår jag att det inte kommer att funka i längden. I början kan man nog skjuta lite djur, men efter ett tag kommer dessa att lära sig att motorljud inte är hälsosamma och fly fältet.
Just my $0.02.
Jakt från fordon
"Vad gäller jakt från bil så påstår jag att det inte kommer att funka i längden.
I början kan man nog skjuta lite djur, men efter ett tag kommer dessa att
lära sig att motorljud inte är hälsosamma och fly fältet. "
Vad kunde vara bättre? Det skulle alltså både vara ett för djuren humant sätt att jaga samt skulle göra djuren försiktigare när de passerar vägar.
"Vad gäller jakt från bil så påstår jag att det inte kommer att funka i längden.
I början kan man nog skjuta lite djur, men efter ett tag kommer dessa att
lära sig att motorljud inte är hälsosamma och fly fältet. "
Vad kunde vara bättre? Det skulle alltså både vara ett för djuren humant sätt att jaga samt skulle göra djuren försiktigare när de passerar vägar.
svra till benny
Att jakt är viltvård är en sanning med modifikation. Jakt är själva avlivningen av et djur och kan således aldrig blir någon "vård". Vad någon än må säga...
Dock ägnar sig många jägare åt viltvård dvs. biotopsvårdsförbättringar för viltet. Detta är den enda riktiga viltvården som är möjlig.
När folk menar att jakt är viltvård, tror jag att de flesta att genom avskjutning hålla viltstammarna i schack. Detta är dock ingen vård utan, enligt mitt sätt och se det, en åtgärd pga av att viltet baturliga fiender - rovdjur - finns i för liten omfattning för att kunna reglera detta själva.
Min poäng är alltså skilj på jakt och viltvård!
Att jakt är viltvård är en sanning med modifikation. Jakt är själva avlivningen av et djur och kan således aldrig blir någon "vård". Vad någon än må säga...
Dock ägnar sig många jägare åt viltvård dvs. biotopsvårdsförbättringar för viltet. Detta är den enda riktiga viltvården som är möjlig.
När folk menar att jakt är viltvård, tror jag att de flesta att genom avskjutning hålla viltstammarna i schack. Detta är dock ingen vård utan, enligt mitt sätt och se det, en åtgärd pga av att viltet baturliga fiender - rovdjur - finns i för liten omfattning för att kunna reglera detta själva.
Min poäng är alltså skilj på jakt och viltvård!
Liknande trådar
- Svar
- 84
- Visningar
- 2 M
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg