Håll er till fakta

Re: Re: Tänk till och läs

öringen; sa:
Låt vargarna vara i fred så sköter de och älgarna om hur många dom ska vara. Hur det rörliga friluftslivet skulle påverkas av fler vargar? Ja, de som är lika rädda och oinformerade om vad vargar föredrar att äta som du är, skulle naturligtvis inte förekomma i lika stor skala. Men det har i allafall jag inga problem med, hellre vargar i skogen än paranoida stadsbor...

Jag håller med, men det där med paranoida stadsbor förstår jag inte? Menar du att de är oinformerade om vargens ätvanor eller att de inte har i skogen att göra?

/Hans
 
Re: Jag håller inte med dig Per

Dali; sa:
Att inte jakthundarna och deras ägares ve och vä skulle spela någon roll var väl ändå synnerligen onyanserat. Tycker du inte att det spelar någon roll med synnerligen allvarliga inskränkningar i en hobby som utövas av 300 000 svenskar? Jag säger inte att detta automatiskt skulle innebära en utrotning av varg men jag tycker man kan kräva en större förståelse för dessa personer än vad du uppvisar. Vad jag saknar i debatten är just denna förståelse för de personer som direkt berörs av vargen. Faktum är att en majoritet av dessa mäniskor uppger att deras livskvalitet försämrats sedan vargen kom. Hur hanterar vi det? Tycker du själv att din röst för varg är lika mycket värd som den röst mot varg från en som direkt berörs? Ytterst har vi här en sorts demokratikonflikt mellan glesbygd och stad.

Jakthundar all ära men dom är KNAPPAST av nationellt intresse vilket däremot rovdjuren är.
Livskvaliteten har alltså försämrats sedan vargen kom! Inte för att vara petig men tror du inte vargen fanns där långt innan nybyggarna börja sprida ut sig. Att vargen därefter nästa blev utrotad och sen har återhämtat sig på vissa ställen är väl bara positivt.

mvh
mattias:)
 
Re: Re: Re: Tänk till och läs

Hutt; sa:
öringen; sa:
Låt vargarna vara i fred så sköter de och älgarna om hur många dom ska vara. Hur det rörliga friluftslivet skulle påverkas av fler vargar? Ja, de som är lika rädda och oinformerade om vad vargar föredrar att äta som du är, skulle naturligtvis inte förekomma i lika stor skala. Men det har i allafall jag inga problem med, hellre vargar i skogen än paranoida stadsbor...

Jag håller med, men det där med paranoida stadsbor förstår jag inte? Menar du att de är oinformerade om vargens ätvanor eller att de inte har i skogen att göra?

/Hans

Jag skulle inte ha skrivit stadsbor, bor själv i en stad, nåja Luleå. Jag skulle ha skrivit paranoida personer från stad eller landsbygd som är rädda för att vargar ska äta upp dem eller deras husdjur...Å vilken kategori möter du hellre i skogen?
 
Re: Re: Re: Re: Tänk till och läs

öringen; sa:
Hutt; sa:
öringen; sa:
Låt vargarna vara i fred så sköter de och älgarna om hur många dom ska vara. Hur det rörliga friluftslivet skulle påverkas av fler vargar? Ja, de som är lika rädda och oinformerade om vad vargar föredrar att äta som du är, skulle naturligtvis inte förekomma i lika stor skala. Men det har i allafall jag inga problem med, hellre vargar i skogen än paranoida stadsbor...

Jag håller med, men det där med paranoida stadsbor förstår jag inte? Menar du att de är oinformerade om vargens ätvanor eller att de inte har i skogen att göra?

/Hans

Jag skulle inte ha skrivit stadsbor, bor själv i en stad, nåja Luleå. Jag skulle ha skrivit paranoida personer från stad eller landsbygd som är rädda för att vargar ska äta upp dem eller deras husdjur...Å vilken kategori möter du hellre i skogen?

Jag möter hellre en varg. Paranoida personer möter jag varje dag.

/Hans
 
Daniel!

Vad tusan har det naturliga urvalet att gora med genetisk utarmning beroende pa lagt individantal att gora? Ingenting.

Och en annan sak.
Skulle det idag goras en utplantering av en varg som inte ar nara beslaktad med den inavlade vargstammen, torde den genetiska variationen oka markant, vare sig den ar tam eller vild.

Jag tycker att vi skall plantera ut vild finsk/rysk varg i Dalsland/Varmland/Dalarna eller varfor inte ett tva frascha alfapar i Smaland!!!!!

Mer rovdjur at folket!!!!

Och gor inte som vi gjort med vara hundar(alltsa inavlat dem), bevara den genetiska mangfalden!
 
Vad som komma skall...

En liten hint om vad som komma skall...

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,267636,00.html

Dock så är det beundrantvärts att se hur mycket pengar som naturvådsverket satsat på förebyggande åtgärder.
Sen kan man ju alltid disskutera hurvida pengarna kunnat användas till annat(skola, vård & omsorg)

Angående bidragen till samer och norska fjällbönder, så är det ju prioriterings frågor. Somliga på forumet resonerar ju i stil med att, klara de inte sig själva så har de ingen berättigande. Enligt det resonemanget skulle vi ju inte ha speciellt mycket kultur i Sverige heller, eller?



/// G
 
Re: Vad som komma skall...

Gujo; sa:
Angående bidragen till samer och norska fjällbönder, så är det ju prioriterings frågor. Somliga på forumet resonerar ju i stil med att, klara de inte sig själva så har de ingen berättigande. Enligt det resonemanget skulle vi ju inte ha speciellt mycket kultur i Sverige heller, eller?



/// G
Hur mycket av det gamla industri- och bondesamhället är kvar i övriga landet? Är en del kultur viktigare än annan? Titta på modernt skogs- och jordbruk förstår du vad jag menar. Om det är rätt eller fel är en annan fråga.
/Hans
 
Re: Vad som komma skall...

Gujo; sa:
Angående bidragen till samer och norska fjällbönder, så är det ju prioriterings frågor. Somliga på forumet resonerar ju i stil med att, klara de inte sig själva så har de ingen berättigande. Enligt det resonemanget skulle vi ju inte ha speciellt mycket kultur i Sverige heller, eller?



/// G

Vad e det för kultur våra Industrisamer tillför?

Samerna i Sverige hävdar att dom bedriver traditionell rennäring när dom i skälva verket bedriver renindustri med helikopter, långtradare och tusentals djur.. Bedriver man industriverksamhet så skall man behandlas som industriverksamhet med de lönsamhetskrav som finns. Bär inte den typen av näring sig så skall den bort, den ska fan inte underhållas med skattepengar..

Hade Samerna däremot skött rennäringen traditionellt och ekologiskt så skulle jag vara den första som krävde att det skulle betalas med skattepengar.. Men så är icke fallet.
 
En aning otydlig...

Jodå så att...

Ja jag var kanske lite otydlig i det tidigare inlägget.

Med ordet kultur menade jag konst, teater, museum osv.
Alltså INTE kulturer.
Det finns ju hur mycket som helst som inte går runt rent ekonomiskt.

Bidrags besluten och formerna kring dessa har ju vår regering röstat fram, de valda av folket.

Det handlar ju ganska mycket om hur man vill att sverige ska vara och se ut också. Jag har då svårt att se ett Sverige utan renar.
 
Re: En aning otydlig...

Gujo; sa:
Jodå så att...

Ja jag var kanske lite otydlig i det tidigare inlägget.

Med ordet kultur menade jag konst, teater, museum osv.
Alltså INTE kulturer.
Det finns ju hur mycket som helst som inte går runt rent ekonomiskt.
______________________________________________________
Jag vet inte varför du inte läser vad jag skriver så jag försöker igen. Det handlar inte om renskötsel i sig utan hur det bedrivs. Bedrivs det som en del av ett kulturarv så skall det behandlas som ett kulturarv.. Bedrivs det å andra sidan som industri så skall det fan ta mig behandlas som industri!!
______________________________________________________

Bidrags besluten och formerna kring dessa har ju vår regering röstat fram, de valda av folket.
______________________________________________________
OCH? Allvarligt talat, vad har det för betydelse? Det finns massivis med demokratiskt tagna beslut som jag tycker är fel och som jag vill skall ändras.. Jag gillar inte EU och jag gillar inte tandläkarreformen, får jag inte ha åsikter om detta?
______________________________________________________

Det handlar ju ganska mycket om hur man vill att sverige ska vara och se ut också. Jag har då svårt att se ett Sverige utan renar.
______________________________________________________
Du har så fullt upp med att vara politiskt korrekt att du glömmer att läsa vad jag skriver, jag har aldrig påstått att rennäringen skall försvinna, jag tycker bara inte att industrisamernas verksamhet skall vara subventionerat av skattemedel!!


//Patric (som vågar ha obekväma åsikter)
 
Jag gillar EU OCH tycker att vi skall plantera ut mer varg, med annan genetisk bakgrund an de incestvargarna som vi bedriver genetisk krigforing mot idag.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.