Jag vill ta ett tåg, gå 5-6 kilometer och sedan tälta 1-2 nätter

Var ska jag ta mig?

Just det där med att hitta tältplats i områden jag aldrig varit i innan tycker jag är svårt. Eller för den delen i områden jag varit i.

Har någon av er något förslag? Jag vill komma iväg ett par dagar. Och jag vill åka tåg, för det gillar jag.

Tacksam för svar och diskussion.

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Tävling: Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.
Fagersta

Tåg till Fagersta, promenad på Bruksleden från Semla mot Norberg fram till Lilla Älgsjön. Där finns en stuga som är öppen om det skulle bli besvärligt.

Ta tåget till Norrköping,

Ta antingen bussen (jag tror att det är typ 430 som går förbi Jursla och Åby) gå av i "Heimdalsvägen". Följ cykelvägen förbi Åby ridklubb och upp och förbi "Hults Bruk" och in Ågelsjön! Fantastiskt naturområde med både fina vandringsleder, fina badplatser och trivsamt ordnade tältplatser. Också ett klättermecca för de som vill. Fina skridskoisar på vintern.

Ta tåget till den lilla stationen Låktatjåkka sedan har du drygt 4km till Trollsjön eller varför inte via Låktatjåkkastugan tillbaka till Björkliden och tåget tillbaka där.
Om du vill åka mycket tåg då :)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips