Jämtland sen Oktober 2025

Hej! Tänkte be om lite feedback och tips. Har fjällvandrat lite i Abisko och har också gått upp samt tältar vid Snasahögarna i Jämtland på sommaren.

Funderar på att gå:
- dag 1, tåg vid 10-tiden. Storlien - Blåhammar - Sylarna, 3+ mil,
- dag 2, Sylarna - Helags - Vålastugorna, 3+ mil,
- dag 3, Vålastugorna - Våladalens fjällstugor, 2+ mil,

Hem med tåg antingen 18-tiden dag 3 eller 10-tiden dag 4. Tänkte köra senare halvan av oktober. Det är ledat och verkar vara relativt lättgånget? Kommer det vara så i Oktober när snö ev. börjat komma? Vad för R-värde behöver jag på liggunderlag för att klara mig om marken börjat frysa till? Är någon fjällstation öppen med butik? De verkar stänga ner under hösten för det mesta. Väldigt tacksam för annan feedback eller tips på tältplatser, stugor eller ev. värdshus med servering i området!

3 mil om dagen när dagarna blivit märkbart kortare och risken för snö på kalfjället inte är försumbar? Ja skulle jag vilja vara väldigt vältränad, mycket erfaren samt vara noggrant välutrustad.

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.
Tufft program. Möjligt vid bra väder och lite snö och is på leden men vädret ändrar sig snabbt i det fjällområdet. Risk att du fastnar vid dåligt väder. Att det är korta dagar ställer också till det beträffande distans och hastighet.

Håller med om ovanstående svar. Tält, sovsäck och liggunderlag samma som på vintertälttur. T o m mera problem från markkyla med is eller frusen mark än om du tältar på snö.

Thure

Tack så mycket för feedback! Är inte supererfaren alls men har väl lite fläckvis kunskap:
- van vid att sova utomhus i dåligt väder och minusgrader på vintern, dock aldrig vinter på fjäll,
- kan gå ganska snabbt i längre pass och har gått liknande distans på sommaren,
- ganska van vid att navigera med karta och kompass men egentligen aldrig gjort i mörkret, gått på kompass i kraftig dimma dock,
- tänkte köra utan kök och gå på hela dagarna med snabb energi i form av mackor, godis och nötter sen något mer ordentligt varje kväll,

Tänker också att det ska vara lite av en utmaning med fokus just på att gå mer än mysig fjällvistelse. Vidare inte heller katastrof om jag inte håller tiden. Får se lite hur jag gör! Tack för feedbacken!

Tack så mycket för feedback! Är inte supererfaren alls men har väl lite fläckvis kunskap:
- van vid att sova utomhus i dåligt väder och minusgrader på vintern, dock aldrig vinter på fjäll,
- kan gå ganska snabbt i längre pass och har gått liknande distans på sommaren,
- ganska van vid att navigera med karta och kompass men egentligen aldrig gjort i mörkret, gått på kompass i kraftig dimma dock,
- tänkte köra utan kök och gå på hela dagarna med snabb energi i form av mackor, godis och nötter sen något mer ordentligt varje kväll,

Tänker också att det ska vara lite av en utmaning med fokus just på att gå mer än mysig fjällvistelse. Vidare inte heller katastrof om jag inte håller tiden. Får se lite hur jag gör! Tack för feedbacken!
Oktoberfjäll utan kök = utan varm mat. Inte för mej i alla fall. Det låter oskönt och på gränsen till dumdristigt om du frågar mej. Visst blir man varm av att gå med lagom med kläder på men inte vill äta och dricka varmt då jag är stilla. En säkerhetssak också om du går själv.

/Patrik

Oktoberfjäll utan kök = utan varm mat. Inte för mej i alla fall. Det låter oskönt och på gränsen till dumdristigt om du frågar mej. Visst blir man varm av att gå med lagom med kläder på men inte vill äta och dricka varmt då jag är stilla. En säkerhetssak också om du går själv.

/Patrik
Jo jag fattar det och kanske ångrar mig. Var ute i Abisko i två veckor nyss och blev så less på att hålla på med köket och superless på framförallt frystorkat.

Hejsan. Har varit i området den tiden på året och det är tyvärr inte möjligt att sia om hur vädret är. Vissa år kan det vara barmark och lättvandrat. Andra år går man i snö.

Alla stugor kommer vara stängda den tiden på året. Och även om det finns åtminstone ett nödrum öppet på varje stuga så hade jag definitivt rekommenderat att ha med tält, kök och varm sovsäck (-10 typ) och liggunderlag.

En fördel med att vandra i oktober är att det sällan är varmare än i kylskåpet hemmavid, så man kan ha med sig samma mat som man äter hemma. Själv brukar jag köra med pulvermos eller snabbmakaroner som kolhydrater och typ korv/bacon/köttbullar osv som protein. Torrskaffning undviker jag.

Ett litet tips i planeringen är att både starta och sluta i Vålådalen. Är betydligt högre risk att fasta i snöstorm runt Sylarna/Blåhammaren.

/ Stefan

Hejsan. Har varit i området den tiden på året och det är tyvärr inte möjligt att sia om hur vädret är. Vissa år kan det vara barmark och lättvandrat. Andra år går man i snö.

Alla stugor kommer vara stängda den tiden på året. Och även om det finns åtminstone ett nödrum öppet på varje stuga så hade jag definitivt rekommenderat att ha med tält, kök och varm sovsäck (-10 typ) och liggunderlag.

En fördel med att vandra i oktober är att det sällan är varmare än i kylskåpet hemmavid, så man kan ha med sig samma mat som man äter hemma. Själv brukar jag köra med pulvermos eller snabbmakaroner som kolhydrater och typ korv/bacon/köttbullar osv som protein. Torrskaffning undviker jag.

Ett litet tips i planeringen är att både starta och sluta i Vålådalen. Är betydligt högre risk att fasta i snöstorm runt Sylarna/Blåhammaren.

/ Stefan
Tack för info! Jag kör nog någon form av kök ändå (tror jag kommer testa UL lösning med sprit i förtältet) och kommer ha tält, vintersovsäck med flera liggunderlag samt även nödljus och tyvek bivak som förstärkning. Tack för input kring Sylarna också. Tror jag bokar tåg till Storlien men annars hoppar av vid Undersåker och tar mig till Vålådalen vid sämre prognos. Kommer nog också gå Sylarna - Gåsen osv istället för Helags vilket kortar ner vandring lite. Bör ha 8+ timmar dagsljus att gå i varje dag.

Vad rekommenderar du för typ av sko?

Varför vandra just en av årets allra värsta månader i fjällen (enligt mig)?
Sedan reagerade jag på ".... med sprit i förtältet". Stor risk för kolmonoxidförgiftning/död! Man måste verkligen veta vad man sysslar med; inget för en halvamatör!

Jag vet att det inte är bästa månaden men har förstått det som att många uppskattar framförallt september och hösten! Nu blir det dock lite sent pga. jobb men vill gärna komma ut en gång till i år igen!

Det är noll risk med välventilerat tält kort stund och halvöppen absid. Anledningen till att jag tänkte UL lösning där är pga. dels kommer bara användas kort på kvällen och vill då inte ha med något större/omfattande (typ mitt gaskök), sen dels kul testa något nytt och sen halvöppet förtält just pga avsaknad av skydd/reflektor!

Beror naturligtvis på prognosen, men jag har med största sannolikhet gått i mina vanliga känger. Som iofs är stora nog för att ha dubbla ullsockor i.

Sen är Oktober inte alls så illa som många tycks tro. Visst är det betydligt vackrare i September med alla vackra färger, men Oktober har en karg skönhet och vid fint väder kan luften vara otroligt klar och fin.

Skulle dock definitivt rekommendera ett bra gasolkök med vintergas eller ännu hellre ett bensinkök. Och att elda kök i absiden går hur bra som helst om man bara ser till att det finns lufttillförsel.

/ Stefan

Problemet med spritkök är framförallt att effekten är låg. Blir det riktigt kallt kommer det ta låååång tid att koka upp vatten. Hade enbart haft det som alternativ på tur i skogslandskap där man oftast kan göra sig en kvällsbrasa att värma maten på.

/ Stefan

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips