Jägarsoldat - träning

info om träning inför din lumpartid kan du få på http://www.k3.mil.se
gå sedan in på värnplikt/träningsråd.

Kom i håg desto mer du tränar inför lumpen desto bättre kommer din tid i karlsborg att vara.

ang. tiden på milen så är 43 en hygglig tid och 53 en mycket dålig tid på km terränglöping. De som springer fortast springer runt 36-38 (terräng).
 
Freake_86; sa:
Det är 2006, inte 2005 som jag ska hoppa in i lumpen, men bra o börja i tid.
Vad menas med marklyft, frivändningar och 5xMax.

jag skulle ta kontakt med en fystränare så att du lär dig att göra alla övningar korrekt från början, bl.a. för att minimera skaderisken. Dom kan säkert hjälpa dig med att hitta passande övningar också.

Ett misstag som är vanligt att göra då man börjar med styrketräning är att man lastar på för tunga vikter alltför fort. Även om musklerna klarar det så är det inte säkert att senor och leder håller lika bra.

Med 5*max menas helt enkelt att du gör t.ex så många armhävningar du bara orkar, sen vilar du. Upprepa detta 5 gånger.
 
Hej !!

Träna mycket rygg och ben men ta det försiktigt i början med vikterna , be ngn gym instr lära dig marklyft på ett riktigt sätt .

Skippa det här med att springa snabbt , springer du milen under 50 minuter så är det inga problem.
spring istället ibland lite längre typ 1,5 - 2 mil för att få upp uthålligheten .

slarva inte med protein intaget ! kompletera med proteinpulver dagligen.

sist men inte minst så är det viljan som avgör om du kommer att klara av din utbildning eller inte !!!
å hur du tränar upp den får du fråga ngn annan om !!!!

// Jakob
 
Hej på dig :)

Jägare har krav på milen 48 minuter är det!!
Och du rycker in 2006 så du har god på dig och träna:)

Men om jag skulle vara dig så skulle jag träna löpning,
gym, och sen packa en ryggsäck och traska runt i
terrägen-Hehe- Viktigt är det åxå att ha VILJA..

Gå in på lumpen.nu där kan dom hjälpa med träningsupplägg o så!!:)

Hade gott/ sebban
 
...och som sagt, ta det lugnt med skivstängerna tills du verkligen har fått lära dig tekniken. Marklyft och frivändning kan verkligen göra skada om det görs fel. Satsa på att få en ordentlig instruktion så du slipper köra tryck-o-pys. Fria vikter ger mycket bra styrketräning om det körs rätt, mer allsidig än maskiner. Det kan nog också vara läge att träna en hel del med ryggsäck om du inte är så van att gå med 30+ kg. Några dagars tur med vandring,mat- och sömnbrist sätter sina spår i knän och rygg, så det är inte dumt att förbereda kroppen på UBK:n.
 
Förutom alla bra träningstips som du fått är det nog bra att göra väldigt obekväma övningar också. Det tränar om inte annat psyket en del (vilket många bra fysiskt tränade personer fallit på). Kanske inte redan nu men ett halvår innan inryckning när du hunnit träna upp dig en del.

Vandra med tung packning i skogen i obanad terräng. Gärna under flera dagar i dåligt väder. En klassiker är att ställa väckare klockan på larm utan och veta när man ställt den. När den ringer slår man med en tärningen och går de mil tärningen visar med packning. Inte så kul kanske men det skapar en jävulsk hårdhet :)!!!

/mattias
 
Malindo; sa:
tigertamjaren; sa:
själv vägde jag 71 när jag ryckte in och 81 när jag muckade.

Jag minns ocksà att maten var riklig och god.. även jag gick upp ett antal kilo under lumpen. Men 10 kg Tigern?: det är mycket ärtor med fläsk det!


L-O; sa:
Bo i tält ett år i ett grustag också.....

Innan den där killen tältade i det där grustaget gjorde han lumpen med mig på ett förband i krokarna av K3. Måhända blir man inte riktigt riktig efter en sån erfarenhet (se på mig och Putte bara!). Men tyngre blev man.

De flesta på mitt förband gick upp runt 8-10 kilo under G.U. och man tror sig veta att det berodde på V.A.-käket (som ju som alla vet intas i stora mängder på jägarförband). I mögeldoftande, hemligstämplade papp-mappar längst in i Arméstabens murkna källararkiv på Lidingövägen i Stockholm finns verkligt sprängstoff som förtäljer historien om hur den lede Ivan i mitten av 80-talet medelst infiltration av de svenska V.A-försörjningslinjerna (Sempers fabrik i Mjölby) utförde försök med "viktökningspulver" på svenska jägarsoldater.

Bakgrunden var den att Ryssen höll på att förlora det Kalla Kriget, Välståndsklyftan till väst blev allt tydligare för varje dag som gick, men hökarna i den kommunistiska partiledningen insåg att man kunde vända det hopplösa läget till sin egen fördel: "позвольте им есть себя до смерти!", låt dem äta ihjäl sig, utropade man, och "Сначала мы берем шведов, тогда мы берем Манхэттан!", först tar vi svenskjävlarna sen Manhattan!

Resten är som man säger historia. Försöken på de svenska jägarsoldaterna blev ju sorgligt nog ytterst framgångsrika, vilket gav hökarna i Kreml grönt ljus för fas två: en fullskalig infiltration av McDonalds m.fl. underleverantörer i USA och resten av den kapitalistiska västvärlden. Inom några månader stod kärnreaktordrivna Akula-ubåtar på rad i hamnanläggningen i Murmansk för att där fyllas till bredden med högberikat viktökningspulver som i smyg skeppades över Atlanten och till hamnar i Västeuropa. Väl på plats i fabrikerna formligen proppades pulvret in i pommes-frites, hamburgare, hamburgerbröd och allehanda sliskiga såser.

Resultatet vet vi. Framgång är ett klent ord i sammanhanget. På bio spelar nu Super Size Me för fulla salonger. på TV går program om smalmat, toppform och Tjockholmen. Äppelcidervinäger säljer som aldrig förr, och utlägg för (viktminskande) motion kan numer dras av på skatten.

Ivan förlorade förvisso det Kalla Kriget, men de vann slaget om fetman.


typhoon.jpg


1706053.jpg



Anm: Vi stackars intet ont anande försökskaniner som föråt oss på manipulerad frystorkad pulvermat under militärtjänsten får nu ägna resten av våra dar åt patetiskt utsiktslösa ansträngningar att försöka mildra tillväxten av våra ständigt jäsande magar (om ni inte tror mig, spana in mig och Putte). Den personliga vikten ligger idag en bra bit över muckar-vikten.

/ Fat-Mo alias G
 
Tack för alla superba tips!!!

Har kommit fram till att det enda som kan stoppa mig är mitt psyke. Så det är bara att försöka pressa sig(fast inom gränsen för att undvika skador) o trampa runt i skogen. Farsans Vita Blixten får åka på till vintern oxå.

Annars får det bli variation av kondition/styrka med kroppen som motvikt i början. Får ta och lyfter vikter med jämna mellanrum också.


Fortsätt gärna med fler tips o erfarenheter, aldrig fel med andras erfarenheter , dem kan man inte få nog av för att slippa göra misstagen själv.


Skumberg; sa:
Eller cykla till Nepal...

Skulle gärna göra detta om man hade tiden, men den är det klent med. Men gärna någon gång i framtiden...
Kanske efter värplikten, vem vet :)
 
Proteinpulver

hej Fredrik!

Om du vill gå upp i vikt med muskler finns det bara ett sätt! Det är lika viktigt att äta rätt som att träna rätt! Gå till gym träna 4gr i veckan, dela in muskelgrupper så att du inte kör samma muskler varje dag! nu kommer det viktiga! för att inte bryta ner kroppen så är maten viktig! det kroppen nu vill ha är PROTEIN ! så fort och så mycket som möjligt. det enklaste för att få i sig detta snabbt är att köpa proteinpulver som du kan köpa på många ställen, twinlab mm men det finns billigare och bättre märken! detta ska bara användas som mellanmål och efter träning ej måltidsersättare.

Detta funkar!

lycka till
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
såg Träning för fjällen. Träning och hälsa 31
tango Curlstång - undvika att viktmutter gängar loss under träning? Träning och hälsa 18
Cbooo Knöl på tån efter träning Träning och hälsa 2
MonicaKa Blodtryck, maxpuls, träning? Träning och hälsa 8
Ralph4info Tränar för Alpin klättring +6.000m inom 6mån och loggar träning i Endomondo ? Träning och hälsa 1
Naturliv Träning och friluftsliv med diabetes - hur göra? Träning och hälsa 10
jpma Sjuk efter träning, dålig allmän hälsa. Träning och hälsa 27
niklaz Problem med illamående och huvudvärk efter intensiv träning Träning och hälsa 39
super mario Träning Cho Oyu/eller bara mkt bra form Träning och hälsa 11
hannulan Träning vid korsbandsskada Träning och hälsa 9
Pellepax Pulka träning, dra bildäck? Träning och hälsa 3
tango Stretcha - hur långt efter träning? Träning och hälsa 1
kalalokki Litteratur om träning Träning och hälsa 3
Veterinari Träning för klättring Träning och hälsa 9
kalalokki Bättre träning...... Träning och hälsa 10
MalamuteFrida Träning inför skidåkning? Träning och hälsa 6
jossanw83 Gratis prova på träning Multisport STHLM Träning och hälsa 0
kjpil Är träning en social aktivitet? Träning och hälsa 22
Yakherden Träning för klättrare Träning och hälsa 3
Newlin Vad lyssnar du/ni på vid träning... Träning och hälsa 17
camoscio träning under tur Träning och hälsa 3
ctve8n Träning inför inryck - Lumpen Träning och hälsa 4
Staffan Andersson Vasaloppet... Träning och hälsa 10
plaskdaja Träning på hög höjd Träning och hälsa 5
bullpop Frågor om min träning. Träning och hälsa 2
lurifix Träning och Bastu?? Träning och hälsa 14
camoscio träning efter olycka, tips och erfarenheter Träning och hälsa 19
e_strom83 Hjälp med träning för klassikern Träning och hälsa 4
BENmeister Träning + halsont Träning och hälsa 11
mike79 Träning för topptur ? Träning och hälsa 7
pagren Blodgivare - Träning Träning och hälsa 9
Linus_S Träning För Toppturer Träning och hälsa 3
millimeter Blodprov/träning Träning och hälsa 8
lutzen Får halsont vid träning Träning och hälsa 16
ekis MP3-spelare för träning Träning och hälsa 4
blotrese Ökad puls efter träning Träning och hälsa 2
cyklajämt illamående vid träning Träning och hälsa 16
Sunkan_85 Styrke träning Träning och hälsa 4
kattenihatten Träning efter graviditet Träning och hälsa 5
PerHenrik Läkemedel och träning Träning och hälsa 8
Almquist Träning och halsont? Träning och hälsa 6
evangelist Träning i Stockholm inför Lidingöloppet Träning och hälsa 1
Polymeras Träning inför höghöjdsbestigningar? Träning och hälsa 8
klask Pulsbaserad träning? Träning och hälsa 2
Paddy_boy natt jobb, mat och träning ? Träning och hälsa 3
henkealf Inlines, eller annan alternativ träning? Träning och hälsa 4
johlju diabetes, insulin och hård träning Träning och hälsa 2
stefanhum Alternativ höghöjds-träning? Träning och hälsa 10
Performance Träning inför Mount Blanc Träning och hälsa 2
Staffan Andersson alternativ träning? Träning och hälsa 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.