Hjälp en nybörjare

Hej!

Har efter 3 år utan fotboll fått helt kass form på alla sätt och vis. Min kondition är katastrofal, blir helt utmattad efter absolut minsta lilla. Men nu har jag bestämt mig för att göra någonting åt det och skaffa tillbaka konditionen genom löpning innan jag börjar med någon annan typ av träning.

Vad skulle ni tro att ett rimligt spring schema skulle se ut för någon som mig? Någon bra löpare kan ju gärna skriva ihop ett rimligt start-schema att börja med för mig.



Sen i övrigt finns det väl mer att veta inom löpning än att bara springa. Är det bra att dricka vatten under löpningen? Är det värt att köpa dyrare slagets springskor? När och hur mycket ska man stretcha inom löpning? Ja alla slags tips tar jag gärna emot!

Och till en annan fråga, som sagt blir jag ju utmattad efter minsta lilla, men bestämde mig att springa konstant 2 km utan att stanna (2 km låter rätt vekt antar jag men som sagt, dålig kondis!) och det gjorde jag också, brände sönder halsen kan jag lova, men det gick, jag sprang hela vägen och det gick ju trots allt bra. Men sedan när jag kom fram dit och stannade för att vila så började jag känna kramp i båda benen.. bara efter jag stannat och vilat. Det ledde till att jag fick gå försiktigt tillbaka hem. Beror det på att jag är väldigt ostretchad?

(Är 1.83 lång, och väger 77 kg.)
 
Jag tycker det låter som att du ska börja väldigt försiktigt... Har så många kompisar som varit inaktiva i många år, och sedan plötsligt börjat springa massor och då dragit på sig en massa skador. Det verkar så onödigt!

Detta nybörjarprogram verkar väldigt bra:
http://www.c25k.com/c25k_swedish.htm

Själv kör jag med ett nybörjarprogram som jag hittade i den här boken:
http://www.bokus.com/bok/9788777415364/loparens-nya-handbok/
Noll till fem kilometer på 12 veckor, det är lagom för mig. Första passet var 3 x 5 min gång + 1 minut löpning.
 
löpning

Hej, jag undrar precis samma sak. Vilka skor ska man köpa?? Jag har varit i olika butiker och alla säger något annat. Hur ska man veta vad är bäst.
 
Jag vet att jag pronerar så jag brukar bara söka fram damskor på www.loplabbet.se som är för överpronation och bred läst. Sen köper jag nån av de dyraste. Har fungerat bra hittills, men jag antar att jag egentligen borde gå till en IRL-butik istället. Tyvärr finns inte löplabbet i min stad så därför beställer jag på nätet istället. Annars har jag hört att InterSport brukar vara bra. På en del ställen kan de filma en när man springer så man kan kolla om man pronerar eller supinerar (springer "utåt" eller "inåt" med fötterna).
 
Hej
Priset på skor är inte det viktigast max 1400 kroner för skon ska sitta bra på foten för fötterna
sväller ock skon får inte vara trång för då får man blånagel.Som nybörjar räcker det med tre
gånger i veckan ca 5 km åt gången men glöm klockan för många är för fixerd av klockan
ock då blir löpning ett tvång.För löpning så ska man må bra efteråt.Jag själv använder
aldrig klocka när jag löper bara vid intervall.Efter varje löppass så strechar du annars blir muskeln
kort ock du sliper träningsverk.Tänk på att små dricka vatten under arbetsdan för annars så
starar du med för lite vätska i kroppen.Vänliga Hälsningar anders
 
Var rimlig mot dig själv, lufsa, spring sidlänges, när andningen inte hinner med längre, gå raskt. Strecha efteråt men håll på i 25 minuter bort och sen hem igen. Varva med att gå och simma minst 50 minuter.
Såsmåningom blir det mest spring och då också roligare. Lycka till!
go tur
 
Jag tycker det låter som att du ska börja väldigt försiktigt... Har så många kompisar som varit inaktiva i många år, och sedan plötsligt börjat springa massor och då dragit på sig en massa skador. Det verkar så onödigt!

Detta nybörjarprogram verkar väldigt bra:
http://www.c25k.com/c25k_swedish.htm

Själv kör jag med ett nybörjarprogram som jag hittade i den här boken:
http://www.bokus.com/bok/9788777415364/loparens-nya-handbok/
Noll till fem kilometer på 12 veckor, det är lagom för mig. Första passet var 3 x 5 min gång + 1 minut löpning.

Jag är en av dem som dragit på sig skador. Efter tips från dig via sambon kör vi nu båda två nybörjarprogrammet ur Löparens nya handbok. Hittills funkar det jättebra! Tack för det!
 
Jag är en av dem som dragit på sig skador. Efter tips från dig via sambon kör vi nu båda två nybörjarprogrammet ur Löparens nya handbok. Hittills funkar det jättebra! Tack för det!

Vad kul att jag har tipsat några! \o/

Jag körde klart femkilometersprogrammet i höstas, sedan flyttade vi och det var massor med dagisförkylningar. Men nu är jag igång igen, det blir dock mest jogging blandat med gång. Skitsamma, det viktigaste är att röra på sig och träna långsiktigt!

Jag ska köra Kalmar sprint-triathlon i Augusti, så det tränar jag för. Det är alltså 750 meter simning, 2 mil cykling och 5 km löpning. Det blir varierad träning som stärker hela kroppen och konditionen.
 
Angående att skippa klocka så tycker jag personligen att klocka är ett utmärkt hjälpmedel! Jag har jättestor nytta av min GPS/pulsklocka varje gång jag springer. Det är jättebra att hålla lite koll på pulsen och att ladda in passet i datorn sen, för att få ut kartor med hur man sprungit etc. Men det bästa med klockan är ändå att jag kan gå tillbaka och titta hur dålig jag var när jag började springa. Klockan är min träningskompis. Jag använder den inte för att pressa mig själv, utan som en motivation.
 
Jag har inte sagt något om att det är prylarna som förbättrar mig. Vad jag säger är att det är roligt och motiverande för MIG att kunna gå tillbaka och jämföra hur bra/dålig jag var förut och följa resultaten över tid. Visst är det så att man inte behöver några prylar alls utom ett par skor, men om man nu tycker att det är kul med prylar och det hjälper en att ta sig ut är det väl inget fel i det? Varje person måste ju hitta sitt sätt att träna på som funkar för den.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.