Nybörjare Orientering

Hej!

Jag är en 35-åring som är nyfiken på att börja orientera. Jag gillar terränglöpning, men tycker det är trist att springa samma vändor hela tiden. Har testat lite med naturpasset... Nån som har några tips på hur man går till väga? Finns det några kurser för vuxna? (träna med barn/ungdomar kommer sänka min motivation totalt) Jag bor i Stockholm, närliggande klubbar är Hellas, Skogsluffarna och Ravinen.

PS
Vilka pjuck använder ni som orienterar?
 
Bra fråga!
Har samma funderingar... Närmast för mig är Tullinge SK... men på deras hemsida står att man satsar på elit och ungdomar...

Som 38 åring så är man ju varken ungdom eller elit direkt ;-)
 
Ta kontakt med närmsta klubb och se vad de säger. Springer själv för Söders SOL Tyresö (men bor inte längre i Stockholm) och tror nog det kan finnas folk som kan agera "personlig tränare". Och har man varit ute med naturpasset och dessutom en del kondition behövs inga längre kurser. Tror nog det kan finnas motsvarande möjigheter i alla klubbar, som åtminstone har seniorlöpare. Välkomna till en fantastisk sport!
 
Hej Mindful och Thomalin,

Kolla in Centrum OK! De riktar sig lite mer mot personer i er ålder och inte så mkt hela-familjen-skall-ut-i-skogen eller elit... De har som policy att alltid ha träningar på ställen som man lätt når med SL, vilket inte är helt fel heller.

www.centrumok.se

Mvh, Holger
 
nybörjare orientering

håller med de andra en del klubbar ordnar nybörjar/fortsättningskurser för vuxna, annars brukar det som sagt inte vara svårt att få nån i klubben som personlig tränare tills man kommer igång.
kan ni grunderna åk ut på nån tävling i närheten (hittas via klubbarnas hemsidor eller sv orienteringsförbundet) och kör en öppen bana, man anmäler på plats betalar en 50-75:- nånting i startavgift sen kan man välja på svårighetsgrad 1-9, ingen klubbtillhörighet behövs.

mvh mikael larsson
ok hällen stigtomta
 
Hej Mindful och Thomalin,

Kolla in Centrum OK! De riktar sig lite mer mot personer i er ålder och inte så mkt hela-familjen-skall-ut-i-skogen eller elit... De har som policy att alltid ha träningar på ställen som man lätt når med SL, vilket inte är helt fel heller.

www.centrumok.se

Mvh, Holger

Ser helt klart intressant ut, och dom verkar ha träningar hyfsat nära mig...

... dem skall jag hålla ögonen på.

Thomas
 
Vi (Centrum OK) drog igång en nybörjarkurs för vuxna redan förra veckan, men det är inte för sent att haka på ändå! Kursen pågår ett tag framöver och jag tror inte ni kommer känna er helt lost om ni hakar på vid nästa tillfälle. Speciellt inte om ni plockat lite Naturpassetkontroller förut.

Som Holger säger så har vi fokus på vuxna som inte är elitlöpare. Dock tränar vi en hel del men inte alls på den nivån som många andra klubbar gör.

Eller så dyker ni bara upp på någon träning. Läs mer på vår hemsida, som sagt: www.centrumok.se!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Solai Löparkompisar i Malmö/Nybörjare/Barfotalöpning Löpning 0
THD Hjälp en nybörjare Löpning 11
cykelcamparen Orientering i Stockholm Löpning 5
sofiah Broddar vid orientering? Löpning 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.