Hjälp med upplägg av 7x1h utbildning i löpning

Hej

Jag är en kille från Göteborg som har hamnat inför att anordna en 7x1h utbildning i löpning.
Utbildningens 7 olika moment ska delas ut på 7 månader (massor med tid mellan träffarna; vi har alla ett gemennsamt mål och kommer träna inför göteborgsvarvet 2012). Min tanke med utbildningen är att ge deltagarna en massa kunskap-kunskap, teoretiska och praktiska redskap samt mängder med "aha-upplevelser".

Vad gäller min egen erfarenhet inom ämnet så är denna ganska begränsat. Har tränat aktivt 3-5 gånger i veckan de senaste 2 åren och har ett stort intresse inom löpning.
Min filosofi är att
Period är viktigare än frekvens
att Frekvens är viktigare än träningstid
och att Träningstid är viktigare än intensitet.

Varje moment (varje träff) ska vara 1h och hade väldigt gärna velat ha en röd tråd genom alltihopa. Efter de 7 träffarna ska alla ha tränat upp sig (ihop) till göteborgsvarvet, så utbildningen får därför gärna fokusera mig tävlandet, psyke och annat tävlings-specifikt på slutet och mera allmänt i början.

Jag har redan börjat planeringen av de olika sakerna som vi ska prata om, det är viktigt för mig att så mycke som möjligt kommer med (deltagarna får massor med tid till att reflektera över sakerna tills nästa träff).

Så min fråga är:

Vad har ni på utsidan för synspunkter gällande utbildningsupplägg enligt ovanstående villkor?
Vad kan och ska man prata om, och vad ska vara det betonade ämnet för varje gång?


är jätte tacksam för alla tanker och ideer.

tack på förhand

mvh
Thomas
 
Om jag skulle göra något liknande skulle jag inte försöka fabulera ihop ett eget upplägg utan utgå från ett träningsprogram från någon vettig källa.

Jag kan tex tänka mig att det är bra att satsa på intensitet i början, för att få bra steg och kondis, och sedan övergå till mer uthållighetsinriktad träning. Men som sagt, det finns träningsprogram att följa (runners world?).

Ett ämne som jag personligen skulle vilja fördjupa mig i är själva fysiologin under träning och lopp: hur klarar kroppen energiomsättningen, vad är en elitlöpares kropp bättra på jämfört med en motionärs, hur mycket spelar arv resp träning in för ens prestationsförmåga, hur mycket spelar psyket in etc.

Sen är det bra om du skriver vilken typ av personer detta riktar sig till (tidigare träningsrutin tex) och vad ambitionsnivån (-nivåerna) är (tid).
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
PeterKK Hjälp mig mot chefen Löpning 1
THD Hjälp en nybörjare Löpning 11
Noob Bergsmaraton på lördag - hjälp! Löpning 0
fishermnsphoto hjälp! ont i fotleden. Löpning 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.