Jägarsoldat - träning

Har fått preliminär befattning som jägare på K3 i Karlsborg, på husarerna, alltså inte FJS.
Läste en annan diskussion på utsidan om träning inför jägarutbildningen.
Där stod det mest att antingen så kan man bara lägga träningen på hyllan o bara äta upp sig.
Det andra träningsrådet var att bara lägga i lite vikter i en rygga o börja trampa runt i skogen.

Själv så väger jag redan för lite för gränsen för jägare men kom in p.g.a mina andra prestationer så kom jag in iaf.

Efter att ha klarat av jägartestet utan problem så blev jag tillsagd att träna upp mig och gå upp i vikt i bara muskler.

Nu vill jag ha tips för att förbättra styrka(prio 1) och kondition(prio 2, har ganska bra kondis nu).

Hur ska man lägga upp träningen, schema osv.

Är inte så bra o lägga upp ett eget schem, skulle vara bra med tips

Mvh//Freake

Lite mer info om dig själv hade inte skadad. Vad väger du nu? Och hur långt tid har du på dig att träna?

/

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
A.S.; sa:
Lite mer info om dig själv hade inte skadad. Vad väger du nu? Och hur långt tid har du på dig att träna?

/

Jag väger 68,5kg.
Jag rycker in 15 Januari 2006 så det är ett tag kvar, men det är ju lika bra att börja i god tid o få in rutinen.
När det gäller kondition så springer jag 12km på 52min, vet inte vad jag springer milen på.

Du vill helt enkelt bli starkare?

Vill du bli starkare snabbt...2005 är inte långt borta...

Kör mkt basövningar som Bänkpress,Marklyft,Frivändningar,Knäböj och träna mycket mage och korsrygg... Lägg också in övningar med uthållighetsstyrka..typ armhävningar 5xMax och situpps 5xMax och likn....

Men fortsätt träna konditionen det är den som betyder nåt ute i fält tillsammans med den mentala styrkan...

Lycka till

Tycker 68 kilo låter helt okej, själv vägde jag 71 när jag ryckte in och 81 när jag muckade. 52 minuter på milen är också helt ok, det blir ju runt 43 minuter på milen. Den konditionen räcker gott. Vet ju inte hur din överkroppsstyrka är, men den kan du rätt snabbt bygga upp med armhävningar etc.

Summa summarum, det ser bra ut!

/ G

Tack för alla svar, ska börja träna om 2h när alla jobbiga läxor ä slut ;)

L-O; sa:
Vill du bli starkare snabbt...2005 är inte långt borta...

Kör mkt basövningar som Bänkpress,Marklyft,Frivändningar,Knäböj och träna mycket mage och korsrygg... Lägg också in övningar med uthållighetsstyrka..typ armhävningar 5xMax och situpps 5xMax och likn....

Men fortsätt träna konditionen det är den som betyder nåt ute i fält tillsammans med den mentala styrkan...

Lycka till

Det är 2006, inte 2005 som jag ska hoppa in i lumpen, men bra o börja i tid.
Vad menas med marklyft, frivändningar och 5xMax.

A.S.; sa:
68 kilo. Jo, det är rätt bra. Men frågan är då hur lång du är?

/

Jag är 175cm lång.

Upplägg:
Hur ska man kägga upp träningen då?

Måndag: Styrka-Överkropp
Tisdag: Styrka-Underkropp
Onsdag: Vila
Torsdag: Kondition
Fredag: Styrka-Överkropp
Lördag: Styrka-Underkropp
Söndag: Kondition

Osså ska man väll variera på övningarna inom dessa också lr?

(Säkert en hel del självklara grejjer för er men det äju lika bra att kolla)

tigertamjaren; sa:
, själv vägde jag 71 när jag ryckte in och 81 när jag muckade.

/ G

Jag minns ocksà att maten var riklig och god.. även jag gick upp ett antal kilo under lumpen. Men 10 kg Tigern?: det är mycket ärtor med fläsk det!

Saludos, Malindo

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips