ITAB's Jacka Windbreaker soft?

Är det någon som har erfarenhet av ITAB's Jacka Windbreaker Soft?

Jag har läst recensionen av Windbreaker Solid och den verkar ju bra men jag vill snarare ha en förstärkningströja (än en jacka) att ha under en skaljacka på hösten och vintern. Viktigt för mig är att den inte är så vindtät att den inte andas heller.

Är det någon som har andra förslag under 1000 kr?

/Anna
 
Ska du ha den som förstärkning under en skaljacka finns väl ingen anledning att skaffa en fleecejacka med Windstoppermembran (eller motsvarande). Då duger det ju med en vanlig fleecejacka/tröja, som tidigare länkats till.

/Patrik
 
...och om man vill ha ett förstärkningsplagg som även är vindtätt kan man istället satsa på en termojacka. Väger ett gräddpaket mindre än vindfleece, kostar ungefär lika mycket, men är kanske inte lika snygg. Men den tappar inte sin släta yta efter en tvätt, vilket ju även dyr fleece gör.

Men om man vill ha en vanlig otät fleece skulle jag köpa en från Everest eller nåt för en tvåhundring.
 
Okej, jag ändrar mig då!

Tack för tipsen hittills.

Jag ändrar mig till att fråga om era erfarenheter av billigare windbreakerjackor är sämre = tätare för svett än de dyrare. Dvs blir man väldigt fuktig i dem?

Det är inte alla i hushållet som har valt att prioritera en vindtät jacka som utförsåkningsjacka och då kanske denna typ skulle vara bra att ha under.

Sedan kan det ju vara bra att kunna vistas ute utan skal också.

/Anna
 
Jag kan jämföra min fleeceväst T&P med vindtätt membran från Itab, med min fleecejacka från Sasta med Gores WS. Den försnämnda "andas" knappt alls. Blir blöt om ryggen om jag så sitter still. Sastan kan jag röra mig ganska mycket i, dock inte bära tung rygga, utan att bli blöt om ryggen.

"Vanlig" fleece; det är stor skillnad i kvalité mellan de 200 kronors fleecetröjor t.ex Stadium säljer och de i dyrare Polartec. I början märks ingen stor skillnad, men efter ett par tvättar påminner den billiga mest om en platt filt, medan Polartec fortfarande är fluffig, varm och skön.

Raskesven
 
Tack, det var det jag anade. Att billiga windbreaker andas sämre än dyrare.

Vanliga fleecejackor har man ju träffat på i alla möjliga prisklasser och kvaliteter också men jag har faktiskt en som var både billig och är bra fortfarande.

/Anna
 
ITABs Windbreaker
Jag har en lite äldre windbreaker från ITAB. Den har som vissa av deras produkter problem med sömmarna. Det har släppt lite trådar nere vid tumgreppet. Jag köpte jackan som ett alternativ till Goretex jackan när jag åker skidor. Den fick bara komma med ett år. Jag upplever att den andas relativt dåligt. Dock bättre än min gamla goretex jacka. Dessutom fastnar det mycket snö när man ramlar. Jag skall inhandla en softshell utan membran till vintern.
jag tycker att den fungerar mycket bra ute i skogen och som förstärkningsplagg . Med det priset oroar man sig inte så mycket. Dessutom en bra gå ut med hundentröja.
mvh
ht
 
Höga Kusten; sa:
Att billiga windbreaker andas sämre än dyrare.

Nja, men man kan nog vara helt säker på att vissa billiga windbreakers andas sämre än vissa dyrare. Och att det är tvärtom, eller åtminstone nästan tvärtom (det beror dels på vad man menar billigare).

Den gode Nordesjö brukar exemplevis berätta för oss att det finns toppenfina (i vissa avseenden bättre) grejer med prislappar som inte är i närheten av "prisledarna"! Martin, vad heter de nu igen då..
 

avslutad210712

Gäst
Billig fleece

Har två flecce-tröjor där båda tillhör de billiga alternativen och båda har fått mig att otro på fleece som material. Självklart kan det finnas billiga undantag eller troligen dyra undantag som skulle kunna få mig att återfå tron på fleece som värmeplagg. De fleece-tröjor jag har är tunga, tunna, och definitivt andas de bra utan att för den skull värma speciellt bra. Funderar själv på ett alternativ och under sommarens vandring använde jag en ylle-undertröja i halvtjock kvalitet som värmeplagg under regnjackan vilket fungerade förvånansvärt bra men lite struligt att ta av och på med enbart en kort dragkedja i halsen (på tröjan alltså).
 
Re: Billig fleece

avslutad210712; sa:
Har två flecce-tröjor där båda tillhör de billiga alternativen och båda har fått mig att otro på fleece som material.

Snackar vi ren fleece ANDAS (diffunderar) ju alla lika bra. Alla behöver ju inte vara lika bra för det. Och det kan bero på priset.

Snackar vi windstopper, windbreaker etc så är de tillsammans med de regntäta skalplaggen INTE helt lätta att genomskåda med avseende på ANDNING. (En hel del windstopper andas sämre än de vattentäta varianterna, utan att vara vattentäta.)

Flera leverantörer (jämte Gore-Tex) gör vattentäta membran för andning (diffusion). Alla är inte lika bra, samt inte heller bra på olika vis. Priset behöver inte spela in. Även om det inte är ovanligt att membranplagg (eller vindstoppande ickevattentäta halvdåligt andandes plagg) dyra är bättre än jättebilliga.
 
Höga Kusten; sa:
Tack, det var det jag anade. Att billiga windbreaker andas sämre än dyrare.
Mjaeh, jag vet inte. Har testat både ITABs Windbreaker Solid, Klättermusens Fliisa och någon Haglöfs WS-jacka. Tycker genomsläppligheten i samtliga är ungefär likvärdig, och för dålig för min smak.

Ärligt talat, windstopperfleece hamnar mellan mina stolar. Sitter jag still en höstdag i WS så fryser jag, och om jag ex-vis cyklar till skolan i samma plagg samma dag så svettas jag. Detsamma gäller inte de fiberfodrade jackorna (t ex Haglöfs Barrier) som jag både tycker ger mer värme och släpper igenom fukt bättre. Möjligen kan det bero på att materialet suger upp en del fukt som WS-fleecen bara skulle låtit sitta kvar på insidan men so what?

En nackdel med ITABs jacka som är värd att nämna är att dragkedjorna under armarna är ruggigt kalla mot huden på överarmarna. Om du drar jackan över en t-shirt så ligger dragkedjans "löpare" an mot huden och är riktigt obehagliga.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
bjornhallberg Jacka och Shorts ersättare till ITAB Jokk och Traveller Kläder 1
Fidolf Itab T&P Trekking jacka Kläder 3
Gun-valld Itab softshell jacka.. Kläder 1
MarkusF Itab Kläder 38
Gråbuse ITAB vandringsbyxa Kläder 12
Askel Regnjacka likt Itab Packaway Kläder 22
xblp Typ ITAB - fast för barn? Kläder 6
Aleks_T ITAB-byx ersättare! Kläder 17
superc0ntra Itab Hunting Anorak, nån som använt Kläder 10
tomiso Någon som testat T&P Pro Shell (ITAB) Kläder 14
axeman99 Itab fjeld eller fjeld light Kläder 4
waltruz Marmot precip vs itab packaway regnbyxor Kläder 18
melon ITAB Explorer? Kläder 1
mörtkungen Itab: Väst Thermal och regnrock Kläder 1
magnusma Itab Fjeld Kläder 14
Hejnrik ITAB Micro Puff Jacket, varm och prisvärd? Kläder 14
joask202 ITAB nyheter Kläder 6
avslutatmedlemskap160620 Itab Kläder 7
Nordstjärnan Tierra eller ITAB-behöver råd! Kläder 5
periskop Byxor: Fjällräven eller Itab Kläder 8
Aleks_T Softshell från ITAB, eller annat? Kläder 10
Foss ITAB vindblus OCH regnställ? Kläder 8
metrotiger ITAB, Skaljacka T&P Lazer Kläder 3
PetNor ITAB's Traveller byxa Kläder 15
magnusma Itab`s eskimo Kläder 1
Mr Doderhult jackor från itab! Kläder 7
xtrem REA på Itab Kläder 0
toas Erfarenheter från Itab? Kläder 7
Joakim Ambrosson ITAB Action T-shirt Kläder 11
brigas ITAB packaway damstolekar Kläder 2
Martin Fjäderlätt Itab Packaway - kass efter 2 år? Kläder 25
janåkes Kvaliteten på ITAB-produkter? Kläder 50
xyzxyz Passform ITAB Kläder 4
GJMC ITAB Packaway regnbyxor - fotöppning Kläder 9
ollefisk ITAB T&P All-Season Kläder 2
Viberg Rea på ITAB Windbreaker väst Kläder 0
joask202 Erfarenheter av ITAB dunparkas el. liknande? Kläder 7
dennis_h ITAB och storlekar Kläder 11
sajberjohan ITAB´s kläder Kläder 76
ceciliaw ITAB? Kläder 5
joanna Haglöfs L.I.M. CROWN-Jacka med trelagers "PROOF"-membran Kläder 2
Dalla Vilken jacka från Fjällräven? Kläder 3
lillspöket Jacka med vettig huva Kläder 14
Still Alive Myggtät jacka. Kläder 9
Mr.H Arcteryx -SV Alpha Jacka Kläder 6
Mr7932 Vilken jacka Kläder 6
FriFågel Jacka för vandring: en eller två jackor? Kläder 7
gustavengvall Rätt jacka för fjällvandring Kläder 26
tango Jacka under ryggsäck: olika mtrl fram och bak? Kläder 19
medinfoto Tålig, slitstark, vattenavvisade jacka som håller länge? Kläder 10

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.