Isläget i sthlm?

Fick lust att ge mig ut och åka lite i helgen... har ej åkt på ett tag och undrar nu hur det ser ut på isarna i sthlm´s trakten... vilka sjöar rekommenderas i södra sthlm? //Thomas

Sjöarna längs gamla vägen mellan Alby och Södertälje var oerhört blanka och fina. På minst en av dem såg jag skridskoåkare. Om de var åkbara med någon större marginal (beträffande istjocklek) har jag ingen aning om.

Nacka

Dammtorpssjön och Söderbysjön fin-fint, men ej längre än så... kanske att Ältakanalen fryser på under natten!?

Orlången/Sundbygård

Har varit där och åkt idag!! En hel del folk där och mycket fin is att åka på !!

Sättningar i isen gör dock så att det bildas sprickor ibland varpå det låter & känns lite obehagligt, men isen var nog 10-15 cm !! Gå ner vid sunbygård så är det inga problem att åka 200 m åt vardera håll !!

PS: Åkte bort till bron o blev lite skakis när man kör staven genom isen o inser att där man står är det max 5cm....samt att det bildades sprickor åt alla möjliga håll !!

Aktuellt

20 år av diskussioner om torkad mat – och 10 tips!

I år har en av Utsidans populäraste forumtrådar, "Torka mat", varit aktiv i 20 år. Här bjuder vi på tips till dig som vill börja torka egen utemat!

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

”I nivå med luften vid flerfiliga motorvägar”

Ny forskning visar att klätterskornas skosulor släpper ut riskfyllda kemikalier i luften när de nöts. Nu växer trycket på branschen att agera.

Månadens fråga: Hösten är här – vad lockar mest?

Är hösten en tid för svampplockning runt knuten – eller lockar äventyren? Vi tar pulsen på Friluftssverige hösten 2025.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips