iPhone appar för friluftsliv

Hej.

Macägare sedan många år tillbaka men först nu har jag beställt min första iPhone. (inte den senaste) Jag ska paddla i Kosterhavet till helgen och jag undrar om ni kan tipsa om några riktigt bra appar?

Gärna inom kategorierna väder, foto, navigering med mera.

Tack på förhand.

//Martin

Telefonkatalogen, salladsbladet eller sjökortet håller dig IMHO närmare verkligheten. Är det paddlingsbart så njut för det är det värt. go tur

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Sjöräddningssällskapet har en bra app för kustväder som heter "Kustväder".

yr.no har en bra väderapp med bra prognoser. Den heter "yr.no".

Tre "survival" appar som kan vara värda att kolla upp är "Förstahjälpen" från Röda korset, "Bear Grylls" och "SASSurvival". Kul att använda hemma men man kanske inte har så stor nytta av dem i fält.

Glöm inte ta med solcellsladdare eller dyl. Batteritiden är inte så lång.

Jag använder navionics "europe" sjökort. Betaltjänst men riktigt bra. Väder använder jag bl.a. klart.se, yr.no, windguru, väderradar.

För att få en bra tur så brukar jag ta matinspiration från kokaihop.se mm

Tusen tack!

Det var många bra tips. Nu slapp jag leta igenom Apples 500.000 appar. Jo, jag vet att det kommer en ny iphone men med det begränsade erbjudandet får jag luren nästan gratis. Fram till nu har jag bara velat ha telefoner med riktiga knappar så det gör inget om det inte är senaste senaste.

Det viktigaste är nog väderomslag och koordinater. TPE är en trevlig foto-app som jag också tänker skaffa. Hoppas den funkar i Sverige.

Menar ni att iphone slukar mer batteri än en vanlig?

/Martin.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips