Info från ESTB om EGNOS

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
ESTB mode 0 (all corrections)
ESTB mode 2 (all corrections, except orbit ones)
ESTB mode 3 (all corrections, except orbit and iono ones)
ESTB ranging mode (only ranging).

MVH Tony

Det låter ju väldigt bra, men vad betyder det ... eller rättare sagt hur påverkar det mottagningen till min GPS?
Mode 0 borde ju ge högst precision eftersom alla korrektioner sänds då (det låter ju troligt varjefall). Vad betyder "only ranging"?
Kan man på något sätt se om de sänder "only test use" eller ej? Hur visste ni här i forumet att de mellan den 25-26 november förra året sände utan "only test use"?

Äntligen en tidsplan !

"ESA is now glad to confirm that the ESTB transmissions will be in SBAS mode 0/2 (DO 229C format) from 1 April 2003 onwards."

Vi får tydligen ge oss till tåls ett tag till men nu vet vi i alla fall hur länge vi behöver vänta !

Hälsn
Ingvar

Det är ju lysande nyheter! :) Var hittade du den informationen. Jag hittar inget på deras sidor (fast jag kanske letar dåligt).

Re: Äntligen en tidsplan !

"ESA is now glad to confirm that the ESTB transmissions will be in SBAS mode 0/2 (DO 229C format) from 1 April 2003 onwards."

Betyder det att sändningarna kommer vara ordinare och permanenta då, eller är det mitt önsketänktande?

/Andreas

Att följa planer för dagen

De som dag för dag vill veta vad som är planerat i testväg/sändningsmode kan kolla följande sidor:

exempel:
http://esamultimedia.esa.int/docs/egnos/estb/02/021125.htm

Nu har vi börjat på nytt årtal så skriv /03/ istället.
Skriv in det datum du vill kolla.
Alla dagar har inte rapporter.
Då ligger de väl på sofflocket och vilar sig.
I januari skrev de nästan dagligen men hitintills har de inte skrivit något i februari. Slut på testandet?

Anledningen till att sändningarna inte gick över till WAAS-mode med format DO 229C i januari är följande:

"Some earlier planned demonstrations during the month of March 2003 need to be carried out with the original DO 229B signal format."

d.v.s. den gamla formatstandarden.
Den nuvarande heter DO 229C.

// Ingvar

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips