Infästning i sele...

Jag och mina kompisar bli aldrig ense om hur man skall fästa sig i selen mha karbin.

Jag har surfat runt i timmar, läst guider, kollat på bilder, jag har tittat på olika människo när jag klättrar, men alla är säkrade på olika sätt.

Vissa sätter sin karbin enbart i slingan som löper mellan benen och midjan, vissa fäster den i alla tre öglor, den som håller ihop benen, den som sitter vid midjan OCH sen som löper mellan dessa två, och vissa fäster den enbart i de två öglor som ditter direkt mellan benen och på midjan.

Vad är säkrast? Har inte hittat någon info i manualen för selen, eller några andra manualer jag har heller och hittar heller ingen info på någon tillverkares hemsida... kanske någonting att ta upp hos SKF??? Jag har dessutom glott igenom en hel klätterbok och inte hittat någon info...
 
Jag satte alltid HMS:en i både benslingeslingan och den övre slingan förr. På kurs fick jag dock instruktioner om att inte göra detta utan att istället lite på den särskilda öglan.

Anledningen till detta är att karbinen kan tvärbelastas om man klipper den genom två fästpunkter och sedan belastar den med repet i en tredje riktning.

Det sker inte så lätt, men jag har sett att karbinen ändå ibland hamnar i ett sånt läge som verkar ogynnsamt stabilt.
 

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Gött. Det var första och enda raka svaret jag lyckats få från någon. Dessutonm ett rätt logiskt argument... varför tänker man inte själv på sånt... Underbart :-D
 
Det brukar finnas instruktioner på selarna om hur man ska knyta in sig och koppla in repbroms. Kika på insidan midjebältet.
 
Varför inte undvika att andvända en karbin och istället säkra in dig direkt på repet med en åtta knop? Det är enligt mitt tycke bäst. Nackdelen är att man måste knyta upp knuten men det är ju inte världens jätteproblem.
Stojkan says: I'll catch you on the flipside!!
 
Så här rekommenderar klätterförbundet att auktoriserade instruktörer lär ut:

Inknytning

När du knyter in dig ska du alltid knyta direkt i selen, inga karbiner emellan, det är bara en extra pryl i kedjan. Det finns olika knutar som är ok, men den vanligaste är dubbelåttan.

Inknytningen ska ske parallellt med den så kallade "belayloopen" på selen (har aldrig hört någon bra översättning) - alltså den öglan som går mellan midjebältet och hopfästningen av benslingorna. Inknytningsöglan ska få ungefär samma storlek som belayloopen.

Det är _inte_ rätt att knyta in sig i belayloopen eftersom repet då kan glida fram och tillbaka och skapa friktionsskador på loopen.


Skruvkarbin i selen

Om du sätter fast dig, t.ex. på en standplats eller för att använda en repbroms, ska skruvkarbinen för detta sitta i belayloopen på selen. Det är givetvis också ok att använda både din inknytningsögla på repet (om du är inknuten) och belayloopen parallellt. *)

Det är även ok att sätta skruvkarbinen i belayloopen och i midjebältet samtidigt (dock tycker jag personligen att det blir otympligt, men det blir inte farligt).

Du ska _inte_ sätta skruvkarbinen i midjebältet och hopfästningen av benslingorna, parallellt med belayloopen, därför att detta i sig blir två punkter och tillsammans med din infästning (broms eller stand) blir det då trepunktsdrag i karbinen, något som den inte är tillverkad för och alltså har sämre hållfasthet för.

*) Vissa alpinselar saknar belayloop, bl.a. för att underlätta att komma i och ur med stegjärn. Då knyter du in dig oavsett vad du ska göra och använder sedan inknytningsöglan som belayloop.

PS Man ska _alltid_ knyta upp hela åttan när man knyter ur sig, eftersom nästa person då slår knuten på ett nytt ställe och detta i sin tur förlänger repets livslängd. Det slarvas tyvärr mycket med detta i inomhushallar med topprep.
[Ändrat av Anna Frimodig 2006-05-18 kl 02:53]
 
Ja, jo precis...

Jag menade inte att man skulle använda karbin när man istället kan knyta med repet.

Sen finns det förstås också selar som ser annorlunda ut, där det i princip bara finns ett alternativ för infästning, men det är en annan historia.
 
Re: Förbundet har tänkt till

Pigge2; sa:

Den undre länken är något korrupt.

Gör så här:
Höger klicka och välj "Spara länk som".
Spara lokalt på din dator som ett textdokument.
Döp sedan om detta dokuemnt med ändelsen ".pdf".
Öppna slutligen detta dokument.

/Örjan
 
Man tackar, mycket hjälpsamt. Undrar varför så mycket folk gör på så olika sätt. kanske dags att börja informera :-] Fast olycksfall pga detta kanske är extremt ovanligt...
 
Vill tillägga till denna disskussion att:
Om man klipper in sig vid stand och använder sig av inknytningsöglan så är det INTE tillåtet att använda sig av pålstek som inknytning eftersom den knuten inte är lämpad för belastning från mer än 2 riktningar.
 
Anna Frimodig; sa:
Inknytningen ska ske parallellt med den så kallade "belayloopen" på selen (har aldrig hört någon bra översättning)

Varför inte "säkringsögla" som det blir om man översätter det? Kärt barn har många namn...
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips