Hyra utrustning?

Jag vill upp och fjällvandra i sommar och försöker få med mig ett par polare. Ingen av dom har någon utrustning att tala om. Finns det möjlighet att hyra komplett utrustning någonstans. Helst runt GBG där jag bor, eller kan man hyra uppe i norrland någonstans, på någon fjällstation kanske?

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Grövelsjön

Maua; sa:
Jag vill upp och fjällvandra i sommar och försöker få med mig ett par polare. Ingen av dom har någon utrustning att tala om. Finns det möjlighet att hyra komplett utrustning någonstans. Helst runt GBG där jag bor, eller kan man hyra uppe i norrland någonstans, på någon fjällstation kanske?

Jag jobbar på Grövelsjöns fjällstation, som visserligen ligger i Svealand men kanske kan få vara med ändå. Där finns nära nog allt man kan behöva för en fjällvandring att hyra. Det enda undantaget som jag kommer på just nu är kängor, men vandrarstövlar finns.

Storulvån hyr ut

Storulvån hyr ut kompletta utrustningar, vad jag vet. Jag har läst det i reklam, men inte kollat själv, så jag kan inte gå i god för vad som finns. Men som sagt, de verkar ha det som behövs. Om inte annat säljer de ju en del också, och det är säkert billigt där. ;)

Edit: Såhär står på hemsidan (www.storulvan.se): "Hos oss kan du hyra utrustning inför fjällturen. Ni kan hyra stövlar, vandringsstavar, ryggsäckar, barnbärstolar, tält, stormkök m m."

[Ändrat av millimeter 2006-01-09 kl 17:37]

Kebnekaise

Kebnekaise fjällstation hyr ut allt man kan behöva. Men...det kosta därefter. Råder dig till att försöka låna ihop prylarna hemma så att ni kan prova den innan vandringen börjar. Chansen finns ju dessutom att uthyraren har slut på just ryggsäckar/sovsäckar/kängor...

Re: Kebnekaise

Karolina P; sa:
Kebnekaise fjällstation hyr ut allt man kan behöva. Men...det kosta därefter. Råder dig till att försöka låna ihop prylarna hemma så att ni kan prova den innan vandringen börjar. Chansen finns ju dessutom att uthyraren har slut på just ryggsäckar/sovsäckar/kängor...

Precis! Det är min farhåga, att komma dit och så finns det inga prylar! Låna kan nog bli svårt misstänker jag.
Ingen som vet om man kan hyra saker i GBG? Det hade ju underlättat lite!

Re: Re: Kebnekaise

Maua; sa:
Det är min farhåga, att komma dit och så finns det inga prylar!

Kolla om du kan boka i förväg.

Kängor/stövlar är mycket viktigt att dom passar fötterna så fixa gärna det hemma, bra att ha gått lite i dom innan. Kanske till och med köpa.

/Ulf

Re: Re: Re: Kebnekaise

Wolf25; sa:
Maua; sa:
Det är min farhåga, att komma dit och så finns det inga prylar!

Kolla om du kan boka i förväg.

Kängor/stövlar är mycket viktigt att dom passar fötterna så fixa gärna det hemma, bra att ha gått lite i dom innan. Kanske till och med köpa.

/Ulf

Jo, det är ju det! Jag har all utrustning. Mina två kamrater bor i tyskland så det hela är lite omständigt. Jag hade tänkt rekomendera dom att investera i var sitt par kängor. Det är nog det bästa. Dom bor dessutom ganska nära Globetrotter i Berlin. Tur att inte jag bor där för då hade jag bränt alla mina pengar!

Tält, kök o ryggsäck går att hyra hos Naturkompaniet och STF. STF har nog även sovsäck och kängor i viss mån. Annars finns hygglo som är privatpersoner som hyr ut. Dock kanske ni behöver hyra från flera olika där för att få ihop en komplett utrustning.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips