Hutta dig varm på natten?

För ett tag sen när en hög människor och jag var ute och vandrade kom, som ofta, diskussionen "frysa häcken av sig på natten" upp, och i denna började vi fundera på om man kanske skulle ta sig en liten hutt sprit innan man kryper ner i den kalla sovsäcken. Någon påstod att någon (o)känd äventyrare som skidat över snöiga och kalla områden gjorde så för att få igång lite värme för natten, men problemet var om man tog en för stor hutt sprit (för då var det dåligt, för då vaknade man inte på morgonen. Alls).

Någon som har något vetenskapligt om detta på fötterna? Eller iallafall empiriskt ;-)

-Hur stor hutt ska man ta (eller inte ta?)??

-Vad är bäst (ja, alltså, vilken flytande dryck ska man inta? Sprit, inte varm choklad)?

/Louise, frusen som en isdrottning....
 
Verkar inte vara någon bra idé. Värmekänslan kommer av att alkoholen vidgar blodkärlen. Ökad blodgenomströmning i ytliga blodkärl betyder ökad avkylning. Sällskap i sovsäcken är mycket bättre :)
 
Alkohol, som utvidgar de ytligt liggande blodkärlen förstärker temperaturfallet. Men ligger man i sovsäck så kan det finnas en möjlighet att den värmeförlust man får av detta tas upp i sovsäcken och man upplever det som om man blir varmare. Men det är bara valigt "utsideteretiserande"! En hutt innan sovdags kan ha en mentalt positiv effekt som kompenserar värmeförlusten.
Hypotermi. Nedkylning.
Köldpåverkan och -skador
Hypotermi drabbar ..
I vanliga fall går man ut och dricker. Men är det kallt så skall man dricka när man kommer hem. Min favoritvärmare när det är småkallt ut är chai (indiskt thé) med mjölk, honung och en klick riktig smör. Allt skall vara skithett!
Just nu skulle jag må om det var kallt ute. ...*längtar hem*....
 
Spriten kan ha två negativa inverkningar, dels att den är flytande även vid minusgrader, så kask bör det vara, varm sådan. För att dricka minusgradig sprit kan leda till köldchock.
För det andra så vidgas alla ytliga blodkärl och avkylningen ökar dramatiskt. Men små mängder har ju en påvisbart positiv påverkan på humör mm.
SAS hade dubbelsovsäckar på polarflygningarna förr....
Men att hitta rätt sovsäckskamrat är antingen görenkelt för man har en eller tämligen svårt för man saknar en....
Eftersom jag medför en wirre eller konjakare ut så kan jag inte säga att alla andra skall avstå, men det är klart om att säger de fallande temperatur på vädret och det redan är minus 20 så avstår jag gärna en nightcap.
Nedbrytningen av alkohol hos åtminstone mig stimulerar att behöva gå upp och slå en båge mitt i natten. Den upplevelsen avstår jag gärna från.
En grön vinter som den här vi har nu gör att både humör, sömn och trevnad ökar med en liten kask efter middagen.

Go tur
 
även om det inte är att rekommendera etc etc etc, har jag ofta tagit mig en rejäl hutt när jag lite småfrusen lagt mig att sova och sen sovit gott hela natten. vi människor är en tålig art som kan göra ganska fel utan att straffas i de flesta fall. jag pratar då om svenssonäventyr, inga sydpolsexpeditioner. men man ska ha sina överlevarinstinker; vaknar jag iskall i frossa mitt i natten är fler huttar inte prio ett, utan mer funktionella aktiviteter vad som väljs. om man ligger torr i en sovsäck i ett tält och inte är kallare än lite frusen ´med gåshud är en hutt troligen ett alternativ som gör att du sover gott och vaknar utan köldskador. den som gått ner sig i en vak och är blöt och nedkyld är förhoppningsvis smartare än att börja imundiga sprit för att förbätta läget.
 
Virrhönan; sa:
För ett tag sen när en hög människor och jag var ute och vandrade kom, som ofta, diskussionen "frysa häcken av sig på natten" upp, och i denna började vi fundera på om man kanske skulle ta sig en liten hutt sprit innan man kryper ner i den kalla sovsäcken. Någon påstod att någon (o)känd äventyrare som skidat över snöiga och kalla områden gjorde så för att få igång lite värme för natten, men problemet var om man tog en för stor hutt sprit (för då var det dåligt, för då vaknade man inte på morgonen. Alls).

Någon som har något vetenskapligt om detta på fötterna? Eller iallafall empiriskt ;-)

-Hur stor hutt ska man ta (eller inte ta?)??

-Vad är bäst (ja, alltså, vilken flytande dryck ska man inta? Sprit, inte varm choklad)?

/Louise, frusen som en isdrottning....

Innan du gör något annat, använd tjockt liggunderlag, ha torrt på kroppen och varmt på huvudet. Gör kvällsgymnastik och ät ngt så att kroppen har energi att bränna under natten. Varm dryck redo i thermos som du når från sovsäcken. Nu håller du dig varm :).

En *liten* hutt spelar nog ingen direkt roll för din värmeproduktion under natten. Om du tycker det är gott så ökar ditt välbefinnande vilket förmodligen gör att du sover bättre.


//J
 
efter viss fundering inser jag att om man är tillräckligt många eller om den erotiska spänningen är tillräckligt hög så kan kanske en hutt(eller fler) innan man kryper ner, leda till att man inte kryper ner i sin säck själv. alkohol har ju haft den funktionen förr, att para ihop folk som annars aldrig skulle bli ihop-parade....

kan vara värt ett försök....
 
Alkohol innehåller ju ganska mycket kalorier. Eftersom man värmer sig själv i sovsäcken och endast näring/kalorier är det som driver den mänskliga värmepannan så bidrar väl alkohol positivt på detta sätt. Det negativa är då att de ytliga blodkärlen som sagt vidgas vilket ökar nedkylningen.

Att hitta den optimala punkten när de två kurvorna skär varandra kunde säkert vara ett intressant forskningsuppdrag, men förmodligen inte helt lätt med tanke hur många andra faktorer som påverkar.

Min gissning är att en hutt (max 5 cl eller så) lutar åt det positiva hållet. Men det är en ren gissning som förmodligen är baserad på att jag ibland slår några cl whisky eller konjak i en mugg te på kvällskvisten. Och det jag är van vid att göra måste ju vara det bästa :)

Jörgen
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.