Hutta dig varm på natten?

Att man fryser på natten beror på flera osaker.

Dels så ligger man stilla, varvid den värme som kroppen alstrar enbart kommer från de inre organen. Hela kroppen ligger ju liksom "i dvala". När man är vaken rör man hela tiden lite på sig. Samma fenomen märker man ju om man sätter sig ner. Man kan ha varit hur varm som helst när man satte sig men sitter man still en halvtimme-timme så brukar man känna sig betydligt mer frusen.

Dels brukar, i de flesta fall, yttertemperaturen sjunka på natten.

Sen tror jag också att det till viss del handlar om att sovsäckens stoppning under natten tar upp mer och mer fukt och därmed isolerar sämre.

Bättre liggunderlag och varmare sovsäck, eventuellt även ångspärr i sovsäcken (om det är minusgrader ute), är nog det som funkar bättre än en hutt. Och så ska man inte glömma att äta lite innan man lägger sig. (Möjligen kan stark mat vara bra, den lär ju öka förbränningen och därmed ge mer överskottsvärme.)
 
Sprit eldar man med, men välj hellre bensin

Mitt tips är.

Rejält liggunderlag, rejäl sovsäck. Koka vatten och häll på thermos. Torrt underställ, tunna vantar och tunn mössa. Gör uppvärmning innan sänggång. Om du vaknar kall på natten drick lite vatten ur thermosen och sov gott vidare. Funkar utmärkt för mig, och mkt bra för min flicka som också är isdrottning:)

Lycka till med hutt(r)andet!
 
Ja okej, jag börjar förstå poängen...varma kläder, hoppa runt, kramas och så vidare.... Nu var det ju egentligen inte uppvärmningstips jag eftersökte utan mer vilka effekter spriten ger på kroppen och lite sånt :)
Intressant att notera är att en herr Snörök satt igång en tråd i samma forum gällande om det är farligt att dricka kall alkohol... vi kanske ska välkomna in honom här och säga åt honom att strunta i spriten och stoppa ner en polare i sovsäcken istället? ;)
Nej, jag ska inte ironisera utan istället tacka för tipsen jag fått, för nu kommer jag antagligen kunna uthärda tältnätterna utan att frysa ihjäl. Och spriten, den lär lämnas hemma ändå, för det smakar bajs iallafall :)

Häpp!
 
Virrhönan; sa:
-Vad är bäst (ja, alltså, vilken flytande dryck ska man inta? Sprit, inte varm choklad)?
Troligen sover man gott på en liten hutt, och vaknar sedan kallare än om man inte huttat. Har man en varm sovsäck sover man nog gott hela natten, istället för att ligga vaken och nykter och lyssna på farliga bjärvar, fallande snö och ylande vind (bjärven igen).

Tidigare huttade jag rätt ofta innan jag gick ut och la mig, mest för att om man sover nära en stad så finns det en massa oljud om natten som stör (pålkrans-festivalen i Holmsund t ex). Det funka fint, men inget jag skulle göra om det var riktigt kallt och jag inte hade nån backup (=varma sängen en kilometer bort).

Apropå detta med två i sovsäcken, så upplevde jag det som ett problem att öppningen blir för vid. Man skulle behöva separata sovsäckskragar, så att man slipper kallras men ändå kan ligga sked. Är inte detta en ovärderlig idé för Haglöfs att konstruera någon slags dubbelkrage i 800+ dun, för endast 1500:-/st?

Slutligen så är mitt tips armhävningar. Om man har probs att sova pga kylan, så gör armhävningar och sit-ups i sovsäcken. "Fällkniven" går också bra. Så sover man några timmar, vaknar kall som fan igen och gör nya kroppsövningar. Repetera. Använde f ö detta senast i måndags, när jag installerat mig själv i en dragig lägenhet (19 grader inomhus) i Luleå. Hittade inget täcke (hade bara påslakan), och det slutade med att jag sov i underställ och löpartights med täckbrallorna som huvudkudde, med påslakanet över. Armhävningar i sängen, sova, vakna, nya armhävningar... Stark blir man också.
 
Virrhönan; sa:
Ja okej, jag börjar förstå poängen...varma kläder, hoppa runt, kramas och så vidare.... Nu var det ju egentligen inte uppvärmningstips jag eftersökte utan mer vilka effekter spriten ger på kroppen och lite sånt :)
Intressant att notera är att en herr Snörök satt igång en tråd i samma forum gällande om det är farligt att dricka kall alkohol... vi kanske ska välkomna in honom här och säga åt honom att strunta i spriten och stoppa ner en polare i sovsäcken istället? ;)
Nej, jag ska inte ironisera utan istället tacka för tipsen jag fått, för nu kommer jag antagligen kunna uthärda tältnätterna utan att frysa ihjäl. Och spriten, den lär lämnas hemma ändå, för det smakar bajs iallafall :)

Häpp!

Ett varningens finger här bara!
För mycket intensivt kramades innuti sovsäcken kan ge motsatt effekt då det kan bli lite för varmt och ganska fuktigt...det är förövrigt inte att rekomendera innuti tältet överhuvud taget.

Spring och krama er varma utomhus, ta med liggunderlag om kramadet hälst görs liggandes (markkyla är trots allt ganska bitsk). Ju kallare det är destå bättre nästan, då måste du jobba hårdare för att inte frysa och när du då kommer in i sovsäcken är din kropp ett riktigt värmeelement som går för fulla skaft. Att göra fällkniven och liknande saker inuti sovsäck eller tält under natten är nog fungerande men inte lika bra, det är min empiriska erfarenhet iaf.

Sen fårstår jag inte varför ingen kommit med förslaget att fylla en vattenflaska med varmt vatten eller annan dryck och kasta ner i sovsäcken just innan man ger sig ut på den sista sprinten (100m ganska lagom för mig) i bara sovkläderna. Sen gäller ju så klart att komma snabt som attan in från springturen och ner i sovsäcken och dra igen, detta kräver av vissa lite rutin, andra gör det bra direkt, men 30se till en minut är bra hållpunkt.

Krypa ner varm och lite anfådd i en varm sovsäck och drömma konstiga drömmar om att spela fotboll med varma ting. *mys*

Att vara uppe två tre gånger under natten och springa sig varm är någonting som jag förväntar mig att få göra när jag sover ute på vintern, inte någonting jag fasar inför, man vänjer sig.
 
estetdrägg; sa:
Sen fårstår jag inte varför ingen kommit med förslaget att fylla en vattenflaska med varmt vatten eller annan dryck och kasta ner i sovsäcken just innan man ger sig ut på den sista sprinten (100m ganska lagom för mig) i bara sovkläderna.
...
Att vara uppe två tre gånger under natten och springa sig varm är någonting som jag förväntar mig att få göra när jag sover ute på vintern, inte någonting jag fasar inför, man vänjer sig.

Vattenflaska är absolut att föredra framför språngmarscher. Två stycken 300 ml plastflaskor från Arla (för drickyoghurt etc) är utmärkta vintertid. På dagen har man dricksvatten i dem, på natten har man dem i sovsäcken med varmvatten, inuti sina fuktiga strumpor.

Blir det kallt på natten så drar man igång köket och hettar upp vattnet i flaskorna på nytt. På morgonen hettar man återigen upp vattnet till dem och stoppar en i vardera kängan. Då är dessa behagliga att dra på sig när man ätit frukost och packat det mesta.

Jörgen
 
bra tips

NUI; sa:
estetdrägg; sa:
Sen fårstår jag inte varför ingen kommit med förslaget att fylla en vattenflaska med varmt vatten eller annan dryck och kasta ner i sovsäcken just innan man ger sig ut på den sista sprinten (100m ganska lagom för mig) i bara sovkläderna.
...
Att vara uppe två tre gånger under natten och springa sig varm är någonting som jag förväntar mig att få göra när jag sover ute på vintern, inte någonting jag fasar inför, man vänjer sig.

Vattenflaska är absolut att föredra framför språngmarscher. Två stycken 300 ml plastflaskor från Arla (för drickyoghurt etc) är utmärkta vintertid. På dagen har man dricksvatten i dem, på natten har man dem i sovsäcken med varmvatten, inuti sina fuktiga strumpor.

Blir det kallt på natten så drar man igång köket och hettar upp vattnet i flaskorna på nytt. På morgonen hettar man återigen upp vattnet till dem och stoppar en i vardera kängan. Då är dessa behagliga att dra på sig när man ätit frukost och packat det mesta.

Jörgen


mkt bra tips! se bara till att skaka rent behållarens gängsats från vatten. under natten kan man ju dessutom ta lite dricka ur behållaren när det blivit kroppstemperatur.

varmvattenflaskor måste vara den bästa uppfinningen!! det är det enda rikigt bra sättet att torka saker i fält som jag kommer på.
 
Glögg!

Jag tar gärna med mig glögg på vandringar och skidturer. Det behövs inte mycket, bara ett par klunkar, så somnar jag snabbt och sover gott hela natten. Det är väl både värmen och alkoholen som gör det, men att det är så himla gott hjälper också.
En Nalgene-flaska med hetvatten i botten på sovsäcken är hur skönt som helst. På vintern slipper man då att börja morgonen med att smälta snö för att göra frukost.
 
Vågar ni lita på att Nalgeneflaskor inte läcker längst ner i sovsäcken? Inte för att min nånsin läckt men....nja, det är ju trist om det blir blött. Plasta in? Eller ha is i magen (och i fötterna) och bli upptinad?
 
skaka den innan sä är det nog lungt

Virrhönan; sa:
Vågar ni lita på att Nalgeneflaskor inte läcker längst ner i sovsäcken? Inte för att min nånsin läckt men....nja, det är ju trist om det blir blött. Plasta in? Eller ha is i magen (och i fötterna) och bli upptinad?

jag bruka använda nalgeneburk, det är bara att hälla i kokande vatten och skaka bort gängsatsvattnet och lägga den i en mössa eller något.

det bli undertryck när den kallnat vilket gör att det ibland har krävts lite kraft att få upp den. Om det är samma med flaskorna vet jag inte.

externa värmekällor är ju underbart!
 
Virrhönan; sa:
Vågar ni lita på att Nalgeneflaskor inte läcker längst ner i sovsäcken? Inte för att min nånsin läckt men....nja, det är ju trist om det blir blött. Plasta in? Eller ha is i magen (och i fötterna) och bli upptinad?

Nalgene-flaskor kan jag inte uttala mig om eftersom jag inte använder så tunga och dyra produkter :)

Vanliga PET-flaskor för olika typer av livsmedel har aldrig läckt för mig, varken hemma eller i skogen. Man får naturligtvis inte slarva med korken, men det har ju inte med flaskan att göra...

Nalgene tål efter vad jag förstått kokande vatten, vilket man inte kan lita på att alla PET-flaskor gör. Men man behöver ju inte ha det kokvarmt och även om man har det så klarar det hela sig om man har någon cm kallt vatten i botten på flaskan innan man fyller på.

Jörgen
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.