Hur varm är en duntröja?

parantesfråga

När vi ändå är inne på ämnet myglar jag på med en ganska elementär fråga, men som jag ändå inte får ordning på.

De lager på överkroppen som verkar vara ganska standard i packlistor & förklaringar här på forumet verkar vara:

1. underställ
2. typ t-shirt
3. fleece
4. skaljacka/vindjacka

Jag ska upp på sommarfjäll inkl. Kebnekaise nu i juli, men skulle kalla grader & snö förekomma (vilket man måste räkna med men inte hoppas på) så känns det inte som att dessa lager ovan kommer hålla mig varm de stunder man inte är i rörelse. Därför har jag börjat kolla efter en duntröja som den i länken som ett femte lager. Vilka lager har ni med er på en liknande tur?
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
En duntröja är ovanligt varm så länge den inte är blöt.
Min duntröja som jag har, en Montbell Ex light down jacket klarar jag mig utmärkt ned till 0 grader och då väger denna tröja 160g.
Då är kombinationen, på överkroppen:
T-shirt (ull)
Långärmat underställ (ull)
Vindjacka
Duntröja
Skal/Regnjacka

Denna kombinationen använder jag även ned till -10 grader men då har jag mer på benen.

Det jag alternerar om det skulle vara kallare än så är att jag tar en ullfrottétröja istället för ull-understället alternativ tar båda två.

//Peter
 
Är det inte lite tårta på tårta med vindjacka OCH skaljacka?

Jag brukar ha vindjacka istället för skaljacka när skaljackan är för tät.

Jo visst är det, det men är det kallt så hjälper vindjackan lite.
Annars använder jag alltid vindjackan och jag tar inte av den bara för att det blir kallt utan sätter på mig skaljackan också.
//Peter
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
Varmt

Jag har en från Klättermusen. I vintras gick jag ofta hundpromenader med den + ullundertröja och en tunn vindjacka över. Trots -20 blev jag ordentligt varm. Men då var jag i rörelse.
 
Erfarenheten är att både väst och tröja är stillastående förstärkningsplagg.
Vid rast är det enklast att dra förstärkningsplagget utanpå aktuellt skal. Så i min värld är långärmad ulltröja, vindblus, dunplagg och skaljacka helt normalt. Allt bero på temperaturen och vinden.
På benen går det ofta åt ett lager till. Rejäl mössa och bra vantar gör att värmeplaggen inte behöver vara av expeditionstjocklek samt dubbla.
 
När vi ändå är inne på ämnet myglar jag på med en ganska elementär fråga, men som jag ändå inte får ordning på.

De lager på överkroppen som verkar vara ganska standard i packlistor & förklaringar här på forumet verkar vara:

1. underställ
2. typ t-shirt
3. fleece
4. skaljacka/vindjacka

Jag ska upp på sommarfjäll inkl. Kebnekaise nu i juli, men skulle kalla grader & snö förekomma (vilket man måste räkna med men inte hoppas på) så känns det inte som att dessa lager ovan kommer hålla mig varm de stunder man inte är i rörelse. Därför har jag börjat kolla efter en duntröja som den i länken som ett femte lager. Vilka lager har ni med er på en liknande tur?

"fleece" kan ju betyda ganska olika saker... Från tunn microfleece till en rejäl fiberpäls.
Själv brukar jag packa med en rätt tunn fleece plus en dunväst. Västen åker på vid rast och på kvällen om behov finns. Kniper det så finns det ju en sovsäck i packningen också.
 
En duntröja är ovanligt varm så länge den inte är blöt.
Min duntröja som jag har, en Montbell Ex light down jacket klarar jag mig utmärkt ned till 0 grader och då väger denna tröja 160g.
Då är kombinationen, på överkroppen:
T-shirt (ull)
Långärmat underställ (ull)
Vindjacka
Duntröja
Skal/Regnjacka

Denna kombinationen använder jag även ned till -10 grader men då har jag mer på benen.

Det jag alternerar om det skulle vara kallare än så är att jag tar en ullfrottétröja istället för ull-understället alternativ tar båda två.

//Peter


Din duntröja Peter hur är den i storleken ? tänkte beställa en via internet men kan ju inte prova innan. Så det här med storleken är ju alltid ett litet problem!

har även funderat på Patagonias M's Down Sweater. Någon som har feedback på den?

//Martin
 
Senast ändrad:

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.