Hur varm är en duntröja?

parantesfråga

När vi ändå är inne på ämnet myglar jag på med en ganska elementär fråga, men som jag ändå inte får ordning på.

De lager på överkroppen som verkar vara ganska standard i packlistor & förklaringar här på forumet verkar vara:

1. underställ
2. typ t-shirt
3. fleece
4. skaljacka/vindjacka

Jag ska upp på sommarfjäll inkl. Kebnekaise nu i juli, men skulle kalla grader & snö förekomma (vilket man måste räkna med men inte hoppas på) så känns det inte som att dessa lager ovan kommer hålla mig varm de stunder man inte är i rörelse. Därför har jag börjat kolla efter en duntröja som den i länken som ett femte lager. Vilka lager har ni med er på en liknande tur?
 
En duntröja är ovanligt varm så länge den inte är blöt.
Min duntröja som jag har, en Montbell Ex light down jacket klarar jag mig utmärkt ned till 0 grader och då väger denna tröja 160g.
Då är kombinationen, på överkroppen:
T-shirt (ull)
Långärmat underställ (ull)
Vindjacka
Duntröja
Skal/Regnjacka

Denna kombinationen använder jag även ned till -10 grader men då har jag mer på benen.

Det jag alternerar om det skulle vara kallare än så är att jag tar en ullfrottétröja istället för ull-understället alternativ tar båda två.

//Peter
 
Är det inte lite tårta på tårta med vindjacka OCH skaljacka?

Jag brukar ha vindjacka istället för skaljacka när skaljackan är för tät.

Jo visst är det, det men är det kallt så hjälper vindjackan lite.
Annars använder jag alltid vindjackan och jag tar inte av den bara för att det blir kallt utan sätter på mig skaljackan också.
//Peter
 
Varmt

Jag har en från Klättermusen. I vintras gick jag ofta hundpromenader med den + ullundertröja och en tunn vindjacka över. Trots -20 blev jag ordentligt varm. Men då var jag i rörelse.
 
Erfarenheten är att både väst och tröja är stillastående förstärkningsplagg.
Vid rast är det enklast att dra förstärkningsplagget utanpå aktuellt skal. Så i min värld är långärmad ulltröja, vindblus, dunplagg och skaljacka helt normalt. Allt bero på temperaturen och vinden.
På benen går det ofta åt ett lager till. Rejäl mössa och bra vantar gör att värmeplaggen inte behöver vara av expeditionstjocklek samt dubbla.
 
När vi ändå är inne på ämnet myglar jag på med en ganska elementär fråga, men som jag ändå inte får ordning på.

De lager på överkroppen som verkar vara ganska standard i packlistor & förklaringar här på forumet verkar vara:

1. underställ
2. typ t-shirt
3. fleece
4. skaljacka/vindjacka

Jag ska upp på sommarfjäll inkl. Kebnekaise nu i juli, men skulle kalla grader & snö förekomma (vilket man måste räkna med men inte hoppas på) så känns det inte som att dessa lager ovan kommer hålla mig varm de stunder man inte är i rörelse. Därför har jag börjat kolla efter en duntröja som den i länken som ett femte lager. Vilka lager har ni med er på en liknande tur?

"fleece" kan ju betyda ganska olika saker... Från tunn microfleece till en rejäl fiberpäls.
Själv brukar jag packa med en rätt tunn fleece plus en dunväst. Västen åker på vid rast och på kvällen om behov finns. Kniper det så finns det ju en sovsäck i packningen också.
 
En duntröja är ovanligt varm så länge den inte är blöt.
Min duntröja som jag har, en Montbell Ex light down jacket klarar jag mig utmärkt ned till 0 grader och då väger denna tröja 160g.
Då är kombinationen, på överkroppen:
T-shirt (ull)
Långärmat underställ (ull)
Vindjacka
Duntröja
Skal/Regnjacka

Denna kombinationen använder jag även ned till -10 grader men då har jag mer på benen.

Det jag alternerar om det skulle vara kallare än så är att jag tar en ullfrottétröja istället för ull-understället alternativ tar båda två.

//Peter


Din duntröja Peter hur är den i storleken ? tänkte beställa en via internet men kan ju inte prova innan. Så det här med storleken är ju alltid ett litet problem!

har även funderat på Patagonias M's Down Sweater. Någon som har feedback på den?

//Martin
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
friluftsbruden Väldigt varm vinterjacka Kläder 19
Larsn1d Varm vinterjacka i stadsmiljö Kläder 5
egh01 Hur varm/tung förstärkningsjacka för vinterturer? Kläder 9
loljonas Hur varm dunjacka fjäll 3-säsong Kläder 0
Rickyräv Vilket plagg på överkroppen för varm person? Kläder 21
FruNalleman Zip-off-byxa för sommarbruk? (varm man) Kläder 5
moa_k40 varm tröja till fjället sommartid Kläder 9
Go å glad kexchoklad Torr och varm om fötterna på vintern? Kläder 10
iphonefisken Canada Goose Citadel - Tillräckligt varm? Kläder 6
pajpaj Varm jacka! Kläder 26
luktafotogen Varm syntetjacka? Kläder 6
Hejnrik ITAB Micro Puff Jacket, varm och prisvärd? Kläder 14
Davva2 Varm, formbeständig, andningsbar balaklava för stora huvuden? Kläder 3
Charli28 Houdini switch jacket - tillräckligt varm? Kläder 0
Joel_P Tips på en varm jacka samt lite info om Norrönas Nansen säck! Kläder 3
sandwichman Fjällräven Kodiak. Varm nog? Kläder 1
Utvandraren Varm mössa Kläder 8
Razzle-Dazzle Vindtät/varm underställs kallsong? Kläder 10
jlw Varm mössa Kläder 1
AndreasL varm parka? Kläder 25
EvaR Tunn och varm fleecejacka, finns det? Kläder 10
Martin Fjäderlätt Varm tröja - vad ger bäst värme/vikt? Kläder 98
Mtess Varm tröja Kläder 20
highlandpark varm jacka för Stockholmsvinter för under 2000:- ? Kläder 33
MickeD Varm fleece-tröja Kläder 18
storskogen Sökes: Duntröja m huva Kläder 9
magkar80 The North Face nya duntröja Kläder 15
Mija F Jag söker duntröja, men inte Klättermusen Liv Kläder 10

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.