Det handlar nog mycket om att malmbanan är prioriterad. Jag kan utveckla det i Tåg vs Flyg-tråden om det blir nytt liv där.
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Hur uppbokade blir nattågen?
- Trådstartare _benjamin
- Start datum
Det skälet är kanske inte helt orimligt. Sen är diskussionen underhåll-turtäthet-operatörer en evighetslång sådan.Det handlar nog mycket om att malmbanan är prioriterad. Jag kan utveckla det i Tåg vs Flyg-tråden om det blir nytt liv där.
Men vi kan nog förvänta oss än sämre möjligheter att ta oss norrut 2026 är jag rädd.
Synen förändras gradvis – men skärpan går att få tillbaka. Progressiva kontaktlinser är utvecklade för att låta blicken hänga med utan avbrott.
Läser man lite mellan raderna så låter det som att man inte har ekonomi att underhålla tågsätt för två linjer med dess nuvarande underhållsbehov. Enligt Trafikverkets pressmeddelande så kan det också bli så att man återgår till två linjer 2027 under högsäsong: https://www.trafikverket.se/om-oss/...agstrafik-mellan-stockholm-och-ovre-norrland/Det handlar nog mycket om att malmbanan är prioriterad. Jag kan utveckla det i Tåg vs Flyg-tråden om det blir nytt liv där.
Nu vet jag inte hur uppbokade tågen är under hög resp lågsäsong men det låter rimligt att inte köra båda linjerna när behovet inte finns. Synd bara att de inte kör med det upplägget till sommaren.
Flyg till Narvik och sedan gå in i fjällen
Någon som provat
Kostnad
Turtäthet
Buss kostnad till Narvik
Buss till plats därifrån man kan gå in i fjällen från flygplatsen
Alt åka buss till ställe på Lofoten man kan gå runt tid cyklat fungerade ju förr troligen förr på 90 T nu troligen mkt trafik nu
Var kan man köpa gas eller fotogen till kök
Tåg till Abisko från S Sverige har jag nog åkt klart pga allt strul.
Någon som provat
Kostnad
Turtäthet
Buss kostnad till Narvik
Buss till plats därifrån man kan gå in i fjällen från flygplatsen
Alt åka buss till ställe på Lofoten man kan gå runt tid cyklat fungerade ju förr troligen förr på 90 T nu troligen mkt trafik nu
Var kan man köpa gas eller fotogen till kök
Tåg till Abisko från S Sverige har jag nog åkt klart pga allt strul.
Lägger in den här nyheten i denna tråd då Trafikverket tydligen kommit i hamn med upphandlingen av de nya nattågen. Sedan återstår att se när de i verkligheten kommer i drift, vem som kör dem och när samt och hur de fungerar i praktiken:
www.trafikverket.se
Tydligen inga 6P liggkupéer som idag vilket säkert kommer driva priset uppåt.
Sveriges nya nattåg
Här kommer du löpande kunna ta del av mer information om de nya nattågen, allt eftersom design och funktion vidareutvecklas fram till dess att tågen börjar levereras från tillverkaren Talgo år 2030.
Aktuellt
ANNONS
Från karta till horisont – behåll fokus med rätt sorts kontaktlinser
Synen förändras gradvis – men skärpan går att få tillbaka. Progressiva kontaktlinser är utvecklade för att låta blicken hänga med utan avbrott.
Tjusiga vagnar. En förnyelse är verkligen välkommen.Lägger in den här nyheten i denna tråd då Trafikverket tydligen kommit i hamn med upphandlingen av de nya nattågen. Sedan återstår att se när de i verkligheten kommer i drift, vem som kör dem och när samt och hur de fungerar i praktiken:
![]()
Sveriges nya nattåg
Här kommer du löpande kunna ta del av mer information om de nya nattågen, allt eftersom design och funktion vidareutvecklas fram till dess att tågen börjar levereras från tillverkaren Talgo år 2030.www.trafikverket.se
Även DN har skrivit om de nya nattågen (möjligen är artikeln låst):
www.dn.se
En stor fråga är kostnaden för att driva nattågstrafik till övre Norrland. Utan ersättning från staten kan ingen operatör få det att gå ihop, och nu får SJ 200 miljoner om året för att köra (tidigare körde Vy och de hade bara begärt omkring 10 miljoner per år har jag för mig). 200 mille är mycket pengar, det tycker även Trafikverket och regeringen. Men utan summor i den storleksordningen är nog ingen operatör villig att ta uppdraget. Ändå är tågresor till fjällen inte särskilt billigt för oss resenärer.
Nya nattåg till övre Norrland möter protester och oro
Färre nattåg till övre Norrland väcker kritik mot regeringens satsningar och Trafikverkets beslut.
Delvis är det flyget som är för billigt i förhållande till klimatbelastningen, som förklarar varför nattåg inte går att räkna hem.
Men också korta säsonger för turisttrafik till övre Norrland.
Thure
Man kan även se det så att tåg är inte kostandseffektivt sett till antalet resande på sträckan.
De gamla hade lite dåligt med förvaringsutrymme om man hade lite tyngre packning och inte orkar lyfta över huvudet, svårt att säga från koncept-bilderna om det är bättre i den nya familjekupén.Tråkigt att liggvagnarna med 6 bäddar försvinner. Dom är lite bökiga men samtidigt väldigt platseffektiva, och inte minst har dom möjliggjort väldigt många minnesvärda möten genom åren. (Jag sover dessutom som en kung i liggvagn.)
En epok som går i graven.
Rent allmänt känns det som att det blir färre platser med de nya vagnar
Liknande trådar
- Svar
- 8
- Visningar
- 1 K
- Svar
- 6
- Visningar
- 3 K
- Svar