Hur tvättar man när man fjällvandrar?

Jag skulle inte tvätta i Yes eftersom det krävs mycket vatten för att skölja ur. Jag tycker att det är bättre med tex Y3 som är gjort för klädtvätt. Alternativt tar du med en liten bit olivtvål som också funkar för tvätt.

Tänk på att om du tvättar ute på fjället så ska sköljvattnet hällas på marken, inte i vattnet, så du behöver något att tvätta och skölja i, tex en drybag som har föreslagits ovan.

Jag skulle inte tvätta i Yes eftersom det krävs mycket vatten för att skölja ur. Jag tycker att det är bättre med tex Y3 som är gjort för klädtvätt. Alternativt tar du med en liten bit olivtvål som också funkar för tvätt.

Tänk på att om du tvättar ute på fjället så ska sköljvattnet hällas på marken, inte i vattnet, så du behöver något att tvätta och skölja i, tex en drybag som har föreslagits ovan.

Jo, så gör jag alltid när jag diskar eller tvättar.

Man vill ju inte hälla diskmedel direkt i Öring och Rödingarnas mf livsmiljö, bättre att det får silas genom marken.

Jag brukar först blöta upp och sedan lägga det som ska tvättas på en flat sten på marken, vatten öser jag på med grytorna till Tranigiaköket och kramar ur några gånger.

Det går inte åt så himla mycket vatten då det oftast är sockor och nå underkläder som tvättas, ibland en t-shirt.

Senast ändrad:

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Såpa är utmärkt att tvätta i men är ganska odrygt och blir ytterligare en sak att släpa runt på fjället, Yes diskmedel som jag ändå har i en miniplastflaska i Trangiaköket fungerar utmärkt att tvätta kläder med.

= två flugor på smällen.
Jag använder en liten bit äkta oparfymerad olivoljetvål till precis allt det lilla av disk, kropps- och klädtvätt, som jag nu utför på vandring. Tvålar bara in pyttelite lokalt om/där det verkligen behövs - "de fem punkterna" med apokrina svettkörtlar på kroppen, grenen i underbyxorna, armhålor i undertröjan. Till allt övrigt räcker det mad bara vatten.

Köp inga dyra varianter på fina gatan, utan en sån där brunaktig oförpackad tärning, som brukar säljas i affärer med mat från Mellanöstern. De är både billigast, mest "äkta", och faktiskt bäst. Funkar bra i mjukt och kallt fjällvatten.

Jag brukar tvätta mig med tvättservetter, och det funkar hyfsat bra. Tvätta kläder har jag aldrig behövt göra på tur.

Jag tvättar sällan på tur och i princip aldrig med tvättmedel. Skölj med vatten, vrid ur och häng på tork, är det fint väder, utanpå ryggan medan du går. Byt och vädra dina kläder, särskilt strumpor. Tvätta dig själv med vatten regelbundet även på tur och försök undivka svettning genom att ha lagom lite på dig. Att vara sval före aktivitet är oftast bra för värmen kommer av rörelse men svårt att undvika att svettas under ryggan.

/Patrik

Jag brukar tvätta mig med tvättservetter, och det funkar hyfsat bra. Tvätta kläder har jag aldrig behövt göra på tur.
En tvättlapp gör samma jobb, väger mindre än ett lass servetter, och producerar inget avfall (jag vill inte heller ha någon av diverse substanser utöver vatten som våtservetter är indränkta med, men det kanske inte är sådana du menar).

Jag använder en halv chiffonet-duk som tvättlapp. Den är lätt att skölja och torkar fort (till skillnad från en wettexduk som är våt länge och därmed en bakteriehärd). Men allt i någon lämplig, sugande sorts tyg, gärna tunt, går lika bra. Den matta sortens siden och viskos suger upp vatten bra och funkar fint i den rollen (chiffonet görs av 100% viskosfiber).

Vill man lyxa till det, kan man ju värma lite "badvatten" i sin kastrull att doppa tvättlappen i :)

Jag kanske är en ovanlig vandrare, men jag undviker att vandra i ull, jag kör 100 syntetplagg och de är bara att ev skölja ur i nån bäck och torka snabbt i solen/vinden. Ull har jag bara nattetid om det inte skulle väldigt kallt på dagen.

Men tvätta är onödigt, det gör jag hemma istället. Skulle va kalsongerna isf inför tågresan hem så man inte stinker

En tvättlapp gör samma jobb, väger mindre än ett lass servetter, och producerar inget avfall (jag vill inte heller ha någon av diverse substanser utöver vatten som våtservetter är indränkta med, men det kanske inte är sådana du menar).
Nu är jag ingen renlevnadsmänniska, så lite substanser är jag inte orolig för.

Det har naturligtvis mycket stor betydelse hur länge man är ute och vandrare. Är man ute en månad kanske man känner ett större behov av att tvätta kläder än om man är ute en vecka.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips