Hur tar man sig till toppen?

Är helt grön i fråga om klättring i allmänhet, och i alpin miljö i synnerhet. Dock är jag jättenyfiken på detta och undrar nu hur jag ska tänka/gå tillväga för att en dag kunna klättra ett högt berg, kanske ett 8000+

Jag har läst och förstått att det finns en del olika kurser, bl.a. en veckolång kurs i Kebne kaise, men jag antar att man måste ha gått en annan "grundkurs" först.

Vilka kurser har ni gått, och vilka skulle ni rekommendera. Givetvis är både pengar och tid en faktor i det hela, speciellt då jag inte har någon utrustning överhuvudtaget i dagsläget.

Tja, förenklat är min fråga hur ni har förberett er för att kunna bestiga de riktigt höga bergen?

Be careful out there /Joel
 
Ciao,

Beror helt på hur mycket pengar du har..... ;)

Det du behöver är en stor vilja av att gå, gå och gå om du bara känner för att höjden är det intressanta. Man läser ofta hur många har arbetat sig uppåt.

- Några enklare vandringar i svenska fjällen och Kebnekaise.
- Sedan blickar man mot alperna och gör någon enklare topp där såsom Breithorn, Gran Paradiso, Mt. Blanc, etc
- Efter det så slår man sig för bröstet och man siktar in sig mot Elbrus.
- Nu har man plötsligt en känsla av att man är lite av en alpin karaktär och ordnar en bestigning av Aconcagua.
- Här kommer ett litet vägskäl och man kanske gör någon extra topp beroende på hur man känner sig och sedan siktar man in sig på 8000+ m

Själv kom jag till andra delen och insåg inte det stora nöjet i höjden, för det är väldigt mycket plumsande i snö, utan istället den tekniska delen med intressantare vägar uppför berget. Dock så är den vägen en väg utan ände.....

Mitt första råd: Du måste ut och gå i bergen helt enkelt med erfaret folk.

- Christian
 
Jag var precis som du helt novis för några år sedan. Jag gick grund- och fortsättningskurs på klippa samt SKFs alpina klätterkurs inom loppet av ungefär ett år. Det gav mig en vettig grund att stå på sen är det förstås en massa klättring på egen hand med kompisar. Klippa, is o några svängar till Alperna.

Lycka till! Det är hur kul som helst!

Mvh Micke
 
Polarnatt; sa:
Vilka kurser har ni gått, och vilka skulle ni rekommendera.

Gick en kurs i Fiesch i Wallis, på en vecka, o sedan ungefär som Christian skriver ovan. För egen del vandrar jag hellre än klättrar i Himalaya. Man kan lätt vandra själv och göra en massa fina turer. Ska man klättra hamnar man omedelbart i en situation där man måste ha anställda, särskilda tillstånd etc.

Faktum är att för alpinism tycker jag alperna är oslagbara. För egen del gör vi helst vad den alpina eliten skulle kalla "lättare" leder. Vill främst komma ut, njuta av utsikten och ha en härlig dag. Det är få saker som slår en lyckad bestigning.

Per
http://www.lowdin.nu/Treks/Treks.htm
 
Jag söker precis personer som vill hänga med upp på toppar i Kebnekaisemassivet nu i sommar. Jag ska lägga en vecka vid Kebnekaise och sen ska jag gå ner till Sarek för att vandra med mina föräldrar. Blir väl en del toppbestigningar i Sarek också.

Jag har gjort en hel del toppbestigningar, även solo. Vill du testa på toppbestigningar i Sveriges värsta alpina miljö får du gärna hänga på.
 
viktorjonsson; sa:
Jag söker precis personer som vill hänga med upp på toppar i Kebnekaisemassivet nu i sommar. Jag ska lägga en vecka vid Kebnekaise och sen ska jag gå ner till Sarek för att vandra med mina föräldrar. Blir väl en del toppbestigningar i Sarek också.

Jag har gjort en hel del toppbestigningar, även solo. Vill du testa på toppbestigningar i Sveriges värsta alpina miljö får du gärna hänga på.

Tack för erbjudandet! Jag har förvisso redan bestigit Kebnekaise (och Mt Fuji, Japan), men det är alltid roligt med nya friluftsbekantskaper :) Det var trevliga berg att bestiga, men det rör sig egentligen bara om vanliga vandringar i uppförslut. Det jag däremot saknar är kunskap/erfarenhet kring klättring som kräver utrustning som selar, rep osv.

Jag har inte planerat någon fjälltur denna sommar, fast ingenting är omöjligt. Vi kanske hörs av längre fram?

Be careful out there /Joel
 
Som med segling och andra aktiviteter där kunskap bäst fås genom att utöva (kanske gäller det mesta) har vi lärt oss mest genom att ägna tid i bergen, med folk vi litar på, och inte stressa schemat. Att som Per bege sig för lite vandring i Himalya är ett utmärkt sätt att komma igång (även om Pers bravader är långt ifrån nybörjarturer : ) Där kommer du (ni) träffa experter och noviser, folk som kan allt och folk som tror de kan allt. Bergen är som sagt enda stället ni kommer lära er. För att starta behövs inte mycket mer än tält, rygga och en sovpåse. Efter varje resa märker ni fler saker ni behöver och skaffar kunskap för att använda utr.
Vi har lite novismässigt lagt upp en enkel sida som vi hoppas på kommer leda till lite insikt för andra nybörjare när vi har tid att uppdatera lite. Lite info finns dock hur vi gjorde har du här:
http://www.freewebs.com/frontpointer/
 
Tack

för era svar! Jag inser att man måste gå den långa vägen för att nå toppen :)

Någon grundkus i klättring verkar ligga närmast till hands, sedan får man väl vad som blir nästa naturliga steget.

Be careful out there /Joel
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Moh Hur gör man sen? Alpin / Bigwall 6
Mike C Hur signalerar man med en pannlampa att allt är OK? Alpin / Bigwall 56
johannoren vart hittar man Alpin / Bigwall 9
Matthias87 Klarar man av detta? Alpin / Bigwall 30
kjpil Vad hittar man för typ av klättring i alperna april/maj? Alpin / Bigwall 10
nsidirop Måste man ha specialkängor på Mont Blanc? Alpin / Bigwall 28
Mezzner Hur mycket gear tappar man på Big Wall? Alpin / Bigwall 4
plast Var börjar man? Alpin / Bigwall 5
Kan man åka Snowboard i storskor? Alpin / Bigwall 3
JohnnyAces Ny (fullständig) tråd: lära sig höghöjds/isklättring? Alpin / Bigwall 8
silwerarrow Kenton Cool nöjer sig inte med bara Mt Everest... Alpin / Bigwall 2
gladegp Värt att få med sig Alpin / Bigwall 5
Polarnatt Bästa/billigaste sättet att ta sig till Aconcagua Alpin / Bigwall 6
Persson.F Muztanghata - bästa sättet att ta sig dit Alpin / Bigwall 1
Mattias_H Grossglockner/Königsee v31. Plats i bil till likasinnad Alpin / Bigwall 0
Kolkritan Byta toe bail till annat märke Alpin / Bigwall 1
Skogsmulle25 Tips på alpina äventyr till 2 nybörjare Alpin / Bigwall 7
jwilco Samåka till Chamonix v.27 retur v.31 Alpin / Bigwall 0
skarhed Från noll till Matterhorn Alpin / Bigwall 7
Magnus H Sträng guidar till Mt Everest topp Alpin / Bigwall 9
andersmossing Nitrat kan hjälpa anpassningen till hög höjd Alpin / Bigwall 4
Skare i Åre Böja till alu-stegjärn? Alpin / Bigwall 3
mBengtson Svensk till G2 i alpin stil. Alpin / Bigwall 5
Flamman Karbin till aiders Alpin / Bigwall 21
cam Ursäkt till Naturkompaniet för hjärnsläpp vid Steve House Alpin / Bigwall 0
Anders V Hur få ickealpinister till Keb nordtopp? Alpin / Bigwall 88
YAsker Till Chamonix i påsk? Samåkning? Alpin / Bigwall 0
abbeolin Behöver ni nya funktionskläder? DirectAlpine till Sverige! Alpin / Bigwall 0
Maurits Rack till Syltraversen Alpin / Bigwall 18
Edvin m Bil till Chamonix Alpin / Bigwall 3
Cantrell Snöplattor till M10? Alpin / Bigwall 2
rollebollen pre-acklimatisering till M. Blanc Alpin / Bigwall 8
E9climbing Pompe till Everest utan O2!!!!! Alpin / Bigwall 280
trolltind 1000 skäl till att klättra Alpin / Bigwall 18
E9climbing Mick Fowler till GBG och Stockholm Alpin / Bigwall 10
hakan307 Bil till Svartgöl Alpin / Bigwall 3
sneglen33 OBS!!!tur/retur gratis till Kebnekaise d. 17-26 april, någon som vill med? Alpin / Bigwall 0
Cremytos Utrustning till Mont Blanc Alpin / Bigwall 26
Himmalaya Söker kompisar till Elbrus i sommar Alpin / Bigwall 6
kajkalajkan Marko Prezelj till sverige! Alpin / Bigwall 0
Titanit Helikopter till Tarfala Alpin / Bigwall 0
Sven S Bästa väg till Bozen/Bolzano? Alpin / Bigwall 2
Äventyrtomte Guid till toppen av Kebnekaise? Alpin / Bigwall 5
Michel.B Replagskamrat sökes till Pulkas i sommar Alpin / Bigwall 22
Mezzner Thomas till Alex: -Hur länge ska vi klättra utan att fika? Alpin / Bigwall 0
Tomas Odhult Plats i bil till Chamonix Alpin / Bigwall 0
Ayreon Alternativ till resebyråernas stora. Alpin / Bigwall 2
nitrox50.II Biljett över till Schweiz Alpin / Bigwall 0
Mikro stegjärn till Meindl? Alpin / Bigwall 9
PerHenrik Billig buss till cham Alpin / Bigwall 1

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...