Hur ska jag gå tillväga?

Skaffa dej erfarenhet att vistas i vanlig fjällmiljö med några fjällvandringar. Gå upp på lite lätta toppar och njut, fortsätt med en glacierkurs och ta små steg vidare. Många jag känner rusar direkt till alperna upp på toppar med guider och lär sig aldrig grunderna i vanligt friluftsliv...

Får nog hålla med Peifen här. Alpinism ställer krav på flera kunskaper än ren klättring. Att gå i berg, klara sig ute på vintern, matlagning, väderbedömning, klädsel vid olika aktiviteter mm. Du verkar ha en bra bas från scouterna. Kör lite vinterturer hemmavid. Kör några svenska toppar mellan 1000-1500 m, gärna på hösten. När du har en bra bas i vinterfriluftsliv blir en alpinistkurs också mer givande.

Problemet med att köra en guidad tur är att de bara lär dig tillräckligt mycket för att du skall kunna följa guiden. Man går i princip i snöre som en hund och guiden talar om hur man gör. Men knappast varför. Tror man sedan att man nu kan allt för att köra själv, kan det bli farligt. Se till att gå en riktig kurs, där syftet är att du skall bli självständig. Sedan gäller det att vara ödmjuk till sin kunskap. Man är fortfarande nybörjare efter en veckas alpkurs. Man kan göra mycket fel i bergen.

To peak is optionary, get down is compulsory, som nån känd alpinist sade.

Lycka till från en "nybörjaralpinist"!
 
Tjo

Jag är också intresserad av att börja göra det, har precis flyttat till norrköping:)

Har dock ganska så stor friluftsvana så vi kan vell dela väg mot lite större toppar kanske?
hug tag imig på klätterklubben någon dag så kan vi se vart det leder till.

/mvh Jocke
 
Ed Viesturs sade:"Getting up is optional, getting down is mandatory!";)

Ja, jag var inte riktig säker på hur orden exakt var, men meningen är densamma. Det är inget värt om man dör på väg ner. Var för första gången på 4000+ i somras. Såg några som fortsatte mot toppen trots dimma, hagel och åska. Själv anser jag att bergen står kvar till en annan dag. Alpinism är kul, men inget jag tänker dö för. Har man dessutom barn hemma har man ett än större ansvar att komma levande hem. När sedan 3 klättrare omkommer på samma berg två veckor efter man var där, tänker man till lite extra.
Jag menar bergsbestigning är verkligen en sport där man bör skynda långsamt.

AV
 
Ja, jag var inte riktig säker på hur orden exakt var, men meningen är densamma. Det är inget värt om man dör på väg ner. Var för första gången på 4000+ i somras. Såg några som fortsatte mot toppen trots dimma, hagel och åska. Själv anser jag att bergen står kvar till en annan dag. Alpinism är kul, men inget jag tänker dö för. Har man dessutom barn hemma har man ett än större ansvar att komma levande hem. När sedan 3 klättrare omkommer på samma berg två veckor efter man var där, tänker man till lite extra.
Jag menar bergsbestigning är verkligen en sport där man bör skynda långsamt.

AV

Jupp.

Summit is good, life is better, är en annan variant jag hört.
 
Gustav Cronhamn

I Kebnekaise finns två kurser varje år, högalpin sommar respektive vinter kurs. Där berör man alla delar innom den alpina verksamheten, som klättring, glaciär, lavin.

Jag och en kompis hyrde en privat guide för att få ut maximalt. Vi la vikten på:
1. Glaciär
2. Lavin SLAO 1
3. Brantare snö och isterräng där rutsch risken är stor och inte ett fall.
4. Isklättring
5. Orientering, navigering och allmän fjällutbildning

Vi använde 8 dagar, ej med isklättring utan istället skidutbildning, men har man skidvana så motsvarar det grundkursen i isklättring.

Läs artikeln här: http://www.utsidan.se/cldoc/hogalpin-vinterkurs-i-kebnekaise.htm

Vår guide, Fredrik Nyberg, har stor erfarenhet av Kebnekaise fjällen, arvodet låg på 3000:-/dag. Kontakta honom på www.altitur.se
Om du får ihop så ni är 4 personer, via utsidan.se t.e.x. så är det ganska billigt.

/Gustav Cronhamn
www.cronhamn.net
 
Guide?

"Vår guide, Fredrik Nyberg, har stor erfarenhet av Kebnekaise fjällen, arvodet låg på 3000:-/dag. Kontakta honom på www.altitur.se
Om du får ihop så ni är 4 personer, via utsidan.se t.e.x. så är det ganska billigt.

/Gustav Cronhamn

www.cronhamn.net"

Om jag inte missuppfattat så är den killen, Fredrik Nyberg, inte utbildad bergguide och får inte enl konsumentverkets nya riktlinjer inte ha klienter på glaciärer och svår högfjällsterräng.

Citat från konsumentverket: "Verksamheten som omfattas är turer och vistelser på glaciär eller i annan högfjällsterräng där särskild fallrisk föreligger. För turer inom dessa områden bör ledaren vara behörig bergsguide. Med behörig bergsguide menas någon som uppfyller kraven enligt UIAGM (Union Internationale des Associations de Guide de Montagne) eller annars bedöms ha motsvarande utbildning och erfarenhet."

Läs mer: http://www.konsumentverket.se/foretagare/foretagsakerhet/Sport-och-fritid/Fjallturism/

En "äkta" bergguide rekomenderas, de har rätt gedigen utbildning och erfarenhet. En väldigt bra kurs, som för att du ska riktigt få ut allt ur den bygger på att du först lär dig klättra klippa först hemma i Ågelsjön, är UCPA Alpinismkurser i Chamonixdalen. Är du riktigt på kan du köra två veckor på raken, nybörjar först och fortsättning andra veckan. Jag gick fortsättning i somras, hög nivå på både deltagare och guide.

Ser lite negativa kommentarer här på Utsidan om franska guider och UCPA av de som inte gått kurs där och är skeptisk. Vi ska inte underskatta fransmän i klättring, Svenska må vara bra på skidor i Alperna men som klätternation är vi nybörjare i jämförelse. Redan de första övningarna på kursen var leda 5+ klippa på trad, sedan fortsatte det med långa fina turer.
 
Guide!!!!!

Fredrik Nyberg är utbildad militärbergsguide i Alperna och arbetar som bergsguide inom Försvarsmakten! I det arbetet utbildar han både bergsplutoner och övriga enheter till utlandsuppdrag såsom läkare, som ska vistas i fallrisk miljö och alpin miljö.

Han har arbetat 20 år med dessa uppgifter och hans kunskap och erfarenhet är stora. Kebnekaise kan han rita en karta över med förbundna ögon.

Dessutom är han anlitad av STF, som bergsguide och dem följer konsumentverkets rekommendationer!

/Gustav Cronhamn
www.cronhamn.net
 
Det här med att sätta ihop en "egen" kurs låter intressant!

Kan någon rekommendera en bra bergsguide i Alperna?

Jag och ett par kamrater gjorde i somras en alpin klätterkurs i Chamonix tillsammans med Mountain Spirit Guides. Du kan kolla in deras sida http://www.mountain-spirit-guides.com/

Om ni redan är ett gäng som vet ungefär vad ni vill ha så är dom väldigt flexibla och ni diskuterar er tillsammans fram till ett lämpligt program som passar just er. Kan verkligen rekommenderas.

Om du däremot åker helt solo så kanske tex UCPA eller liknande "färdiga" grupparrangemang passar bättre.


//Björn
 
FYI så är han faktiskt inte bergsguide. Enl sin egen websida har han arbetat som 'ass' militär bergsguide (assisterande? aspirant?). Han finns inte i SBOs lista över svenska bergsguider (där såklart även bergsguider som gått tex den franska UIAGM utbildningen finns med; tex Mikael Amlert, en av Sveriges mest erfarna bergsguider har gått den tyska utbildningen till militär bergsguide), eller aspirant-guider:
http://www.sbo.mountainguide.se/medlemmar/index.htm
Dock är han auktoriserad klätterinstruktör, på klippa och kanske även på is.
Jag ifrågasätter absolut inte hans kompetens eller erfarenhet men 'rätt ska vara rätt' ffa är det viktigt att nybörjare som ställer frågor i forumet får korrekta svar.
Mga av STFs kurser hålls av auktoriserade klipp- eller isklättringsinstruktörer, vilket inte är samma sak som bergsguide; de senare har UIAGM/IFMGA/IVBV loggan på sina hemsidor och deras arvode är ca 3500 Skr/dag.
UCPA har bra nybörjarkurser i alpinism i Chamonix och Argentiere. Högalpina vinterkursen på Keb kräver vissa kunskaper i off piståkning men är väldigt seriös och bra. Högalpina sommarkursen är ungefär som en alpinismkurs i alperna men på svenska så du har större chans att verkligen få saker och ting förklarade för dej. Jag tror att det är bergsguiden Anders Bergwall som leder den; jag har iofs inte gått den kursen men gjort en hel del andra turer med Anders och kan verkligen rekommendera honom.
Som total nybörjare i alpina sammanhang skulle jag definitivt gå en kurs med en UIAGM guide; du har ingen möjlighet att bedöma om guiden är seriös eller inte men en cerifierad guide har åtminstone examinerats på de moment som han lär ut... och OM man nu vill vara riktigt strikt och tvångig så ska enl konsumentverkets rekommendationer bara bergsguider få ta med klienter på glaciärturer tex (i norge finns det sk 'bre-förare' vilka också får göra detta men isklätterinstruktör är inte samma sak som att ha kunskap om att färdas och klättra i alpin miljö).
Och denna rekommendation kom till efter att en nybörjaralpinist som gick en STF kurs (på den tiden, 2001, inte ledd av en certifierad bergsguide) på Keb omkom i smb med att han blev nerfirad i en glaciärspricka under en räddningsövning. De hade inget backup rep, guiden såg inte vad som hände. Killen hade repcoils över axeln men inte satt fast dem i säkringsöglan på selen; det coilade repet gled därför upp och ströp honom när han firades ner i sprickan..... Guiden hade alltså inte kollat hans inknytning etc ELLER så visste hon inte vad hon gjorde... och killen hade inte erfarenheten att se att det var fel.

Det här inlägget blev låååångt och kanske lite uppläxande i tonen, vilket faktiskt inte var meningen; när man väl har skaffat sej erfarenhet så kan man bilda sej en egen uppfattning, Gustav C, tex, om du har gjort mkt turer med olika personer etc så vet du tex säkert vem du ger dej ut med och om du kan lita på honom, men i princip så finns det ingen anledning att ge sej ut med ngn som saknar formell utbildning när det faktiskt finns en ocean av jättekompetenta bergsguider 'out there'!
 
Jag började själv med alpin klättring för ett par år sedan, då mina fjällturer mer hade blivit inriktade på toppturer än vandring. Gick STF:s högalpina sommarkurs och sen en isklätterkurs i Norge. Blev samtidigt medlem i en klätterklubb och försökte hänga på alla som skulle ut och klättra. Genom att åka på klätterträffar och vara aktiv på klubben kom jag i kontakt med flera med samma alpina drömmar.

Sen var inte enkelspårig och bara tänkt på alpin klättring. Bouldrar, trad och sportklättra, testa aidklättring och is, ja alla former av klättring. Du lär dig alltid nått.

Just att skaffa vänner med samma intresse är det bästa sättet att verkligen komma igång med alpinism. Sen får man väl spänna bågen lite och våga ge sig ut på egen hand, dock i sällskap med andra.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.