Hur ska jag gå tillväga?

Hej.

Jag har på senare tid blivit väldigt sugen på att lära mig alpin vandring
och klättring, helt enkelt det som igår i "mountaineering".

Jag har i ungefär 20 år (jag är 23 nu) åkt skidor och snowboard i vanliga
(pistade) backar, men aldrig off-pist. Jag har också varit med i scouterna
under ca 5 år och på så sätt fått grunder i hiking osv. Dock har jag ingen
erfarenhet alls av det i alpin miljö. Jag har också gått en grundkurs i
klippklättring (topprep) och planerar att gå en fortsättningskurs i vår.
Jag klättrar regelbundet 2-3 gånger i veckan.

Då till min fråga...med den erfarenhet jag har, vad är min bästa väg för att
uppnå mitt mål med att lära mig "mountaineering"? Vad för kurser bör jag gå?
Inom vad ska jag lägga mest tid? Alla tips tar jag mer än gärna emot.

Tyvärr känner jag inte någon person som sedan tidigare pysslar med detta som
jag kan haka på. Antar att det annars är det bästa? Jag ska också tillägga att
jag bor i Norrköping och har därför ingen jättebra tillgång på berg i min
närhet :)

Det jag själv tänker att man måste kunna är följande:

* Överlevnand i alpin miljö.
* Risker med laviner.
* Kunskaper för att genomföra toppturer.
* Isklättring

Jag har tidigare sett att det finns en del utbildningar på högskolor och
liknande. Tyvärr funkar inte detta för mig då jag redan studerar på heltid.

Tacksam för alla tips.

/Gustav
 
kurs&erfarenhet..

Det beror väl lite på vad för typ av klättring du är ute efter?
Det finns ju allt ifrån toppar som mormor Asta kan gå upp på till höga berg med både is & mixad klättring, men är det just alpinklättring du är ute efter så borde ju en grundkurs i alperna vara en bra ide alternativt fortsättningskurs på din klippkurs och vara ute å klättra så mkt du kan på egna säkringar och samla på dig erfarenhet och med tiden så kommer du att träffa andra klättrare som har mer och mindre erfarenhet av just alpinklättring. Känner igen längtan och för min del så har just att jag vart ute å klättrat å varit nyfiken och lyhörd gjort att jag har träffat "rätt" folk med mer erfarenhet än vad jag har.

Lycka till...!
 
Genom att fråga på Utsidan verkar du i alla fall ha kommit en bit på väg...

Vad sägs om lite isklättring i Ågelsjön? ;)

Bergen är inte stora men Ågelsjön har rätt mycket att bidra med vad gäller att träna teknik. Själv var jag ute i helgen och cloggade på ett isfall i Ågelsjön så numera bör de ha växt till sig ytterligare.

Hojta till om du är intresserad!

//David
 
Ucpa

Jag gick en alpinkurs med UCPA som var kul och allmänbildande: Lite sportklättring, lite yx- och stegjärnsteknik, lite snö och lite klippa, och allt i fina berg. Fem dagar i chamonix. Min franska var inte så bra och guidens engelska var inte så mycket bättre men de andra deltagarna hjälpte gärna till så det fungerade jättebra.
 
Tja Gustav! Sitter väl lite i samma sits som dig, klättrat, fjällvandrat, åkt skidor ett tag och känner att jag vill ta steget vidare. Jag började med att läsa ett par böcker om Alpin klättring, den som gav mest var "Montaineering: Freedom of the Hills". Den gav en bra grund för att veta vad jag behövde träna på och tänka på.
 
Skaffa dej erfarenhet att vistas i vanlig fjällmiljö med några fjällvandringar. Gå upp på lite lätta toppar och njut, fortsätt med en glacierkurs och ta små steg vidare. Många jag känner rusar direkt till alperna upp på toppar med guider och lär sig aldrig grunderna i vanligt friluftsliv...
 
Norrköping är inget dumt ställe att bo för den alpinintresserade

Dels finns, vilket även nämnts i denna tråd, Ågelsjön som är ett mycket stort och varierat klätterområde, dels finns lokal klätterklubb och även inomhus klättervägg om jag förstått det rätt.
Detta borde skapa möjligheter att hitta likasinnade att börja klättra med såväl i små som stora berg.

Organiserade klätterkurser med alpin inriktning går numera att hitta varsomhelst. Den klassiska svenska Kebnekaisekursen finns fortfarande kvar och ger nog den introduktion till alpinklättring som behövs.

Sedan är det viktigt att tidigt komma igång på egen hand och inte fastna i en "kurshierarki".
Man kan lära sig mycket på kurser, men aldrig att ta eget ansvar.
 
Tack så mycket för svaren! Jag tycker jag har fått en mycket bra information om vart jag kan leta vidare. Jag ska absolut ta mig en titt på Montaineering: Freedom of the Hills, den verkar ju toppen.
 
Den norska Bre-kursen var lärorik och på en vettig nivå. Bre-boka rekommenderas. Du lär stöta på mer än en isyta framledes.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...