Överlevnad

Överlevnad "Grund"

Jag har funderat lite på detta med överlevnad. I de flesta diskussioner så utgår man från att man har en viss basutrustning som tändare, tändstickor, elddon, kniv osv. Ofta utgår man från en konstruerad överlevnadssituation, t.ex. en kurs.

Tänk er ett skarpt läge, där du inte i förväg har planerat vad du behöver (överlevnad "Grund"). Det hela är tänkt för svenska förhållanden fjäll, skog, kust. Tänk er en situation där all utrustning gått förlorad, t.ex. en kapsejsad båt i en skärgård, där vederbörande tar sig in till en liten obebodd holme.

Situationen är förvisso tillspetsad, normalt kan man tänka sig att man har en tändare, men ingen kniv, eller så har man en kniv men ingen tändare osv. Dock vet man ju aldrig i förväg vad man har och inte har i en liknande situation. Kläder lär man nog ha på sig, för naken går man knappast utanför huset :). Det enda material man får använda sig av är sådant som finns att tillgå i naturen.

Hur gör man då med t.ex.
a) eld
b) kniv och/eller yxa
c) ... (öppet för förslag)

Kanske skulle en professor i arkeologi med neolitisk inriktning vara bäst lämpad att besvara denna fråga :)

Be careful out there /Joel
 
Mycket intressant tanke. Beroende på var man befinner sig så kanske "basutrustningen" variera. Vissa har exempelvis alltid kniv, tändare och kompass med sig även då de går till jobbet. Vid de tillfällen man befinner sig i fjällmijö har man kanske något mera än kläderna på kroppen?

Det har tidigare i forumet länkat till en sida med filmklipp osv från en tripp som Les Stroud gjorde i Ontario. Han har i princip inte med sig något annat än vad en vanlig människa bär med sig dagligen. Han har en liten fällkniv men jag tror att han skulle ha kunnat klara sig utan den även om vissa moment hade tagit längre tid om han använt en improviserad kniv av en vass sten eller liknande.

http://www.exn.ca/OneWeek/
 
Ett intressant experiment. Filmen visar också vilka oerhörda problem det är att göra upp eld med en pinne och en båge. Frågan är dock hur man skulle lösa alla moment utan en victorinox.

Be careful out there /Joel
 
En bit vass sten typ flinta funkar att använda, en plåtbit av skräp i naturen funkar att använda. Men frågan är om man verkligen behöver något att skära med för att överleva. Det finns många sätt att göra upp eld och hålla värmen, man kan t.ex. göra upp eld med hjälp av en tobleorone och en läskburk.

Men det är rätt intressant när man ser peroner som Les Stroud och Bear Grylls som gör tv-program om överlevnad att de i de flesta fall väljer att ta med någon typ av kniv. En kniv och ett elsdstål underlättar överlevnadssituationen mycket och kan vara det som avgör o man överlever eller inte. Sen finns det en anledning varför FÖS har "Preparatus Supervivet" (den förberedde överlever) som ledord.

För de som är intresserade av överlevnad med minimal utrustning så är både Survivorman och Man vs Wild värda att titta på, dock så är inte allt de gör i dessa serier att rekommendera.
 
sajberjohan; sa:
Det finns många sätt att göra upp eld och hålla värmen, man kan t.ex. göra upp eld med hjälp av en tobleorone och en läskburk.

Även om förutsättningarna var att man inte hade tillgång till knivar eller annat "människotillverkat", så måste jag få veta hur man gör upp eld med toblerone och en läskburk :).

Be careful out there /Joel
 
Att överleva...

Konsten att överleva är att vara FÖRBEREDD för det som kan hända i den situation/plats du är på. Det räcker inte med att ha utrustning för att klara alla "överlevnads situationer" utan det gäller att vara menalt förberedd, det är det viktigaste!

Tex...Vintertid har jag alltid varma kläder i bilen(vintern i norrland kan vara kall).
Är jag ute på fjällvandring har jag alltid mer mat med än mina antagna dagar jag ska gå!
Eldstål i byxfickan(används sällan-finns där).
Läst in kartan, så att även utan så klarar man sig.

Men Kunskap och Erfarenhet ökar chanserna att klara sig helskinnad från situationer som skulle sänka andra.

//A
 
Polarnatt; sa:
sajberjohan; sa:
Det finns många sätt att göra upp eld och hålla värmen, man kan t.ex. göra upp eld med hjälp av en tobleorone och en läskburk.

Även om förutsättningarna var att man inte hade tillgång till knivar eller annat "människotillverkat", så måste jag få veta hur man gör upp eld med toblerone och en läskburk :).

Be careful out there /Joel

Har inte provat detta själv, men så här gör man http://wildwoodsurvival.com/survival/fire/cokeandchocolatebar/
 
Upptäckte på senaste överlevnads kursen (där kniv inte var tillåtet) att jag inte behövde kniven så mycket som jag tordde. Det gick ju allderles utmärkt att bygga vindskydd m.m utan kniv. Tog lite längre tid kanske men man saknade inte kniven särskilt mycket. Vi fick en tändsticka var så eld var ju inga problem men eftersom det var under den varmare delen av året så hade ju det också gått bra utan.
 
Utan att vilja bli tjatig, civil överlevnad handlar om att bli funnen. Inte att leka Robinson ute i ödemarken. Gå till närmsta civilisation, det är sällan mer än 2 dygn. Kan du inte gå så spelar nog med nuvarande rovdjurstäthet eventuell förmåga att göra upp eld etc knappast någon roll, då du inte kan samla in någon ved.
Som vanligt gäller det att tänka före och under samt framåt. Lite skrot i fickorna och övad att göra tingen kan skilja mellan succe och nästan i mål.
Tur är den viktigaste delen man ej råder över.

Go tur
 
johankse; sa:
Utan att vilja bli tjatig, civil överlevnad handlar om att bli funnen...
Helt korrekt (förstås).

Allt det där med metkrokar och hur man äter ormar tar upp för mycket av tankarna om överlevnad.

Men, det finns en sak som missas även i de moderna skolorna om överlevnad (som handlar om att man blir funnen efter 72 timmar), nämligen hur man gör med barn och sjuka.

Man förutsätter ofta att den som hamnar i skogen är en frisk människa som kan klara några dygn utan mat, så länge psyket är på plats.
Men om jag hamnar i höstskogen med mina fyra små barn, då vill jag gärna kunna göra eld för att värma dem. Och en diabetiker som har två dygn till ”räddningen” där är det tufft att klara sig med bara stark vilja.
Det går, men en dag utan mat motsvarar troligen fem dygn utan mat för en ickediabetiker, med snurrig hjärna och svårighet att hantera motoriken.

Eller inte, allt beror på dagsformen och annat.
 
johankse; sa:
Utan att vilja bli tjatig, civil överlevnad handlar om att bli funnen. Inte att leka Robinson ute i ödemarken. Gå till närmsta civilisation, det är sällan mer än 2 dygn. Kan du inte gå så spelar nog med nuvarande rovdjurstäthet eventuell förmåga att göra upp eld etc knappast någon roll, då du inte kan samla in någon ved.
Som vanligt gäller det att tänka före och under samt framåt. Lite skrot i fickorna och övad att göra tingen kan skilja mellan succe och nästan i mål.
Tur är den viktigaste delen man ej råder över.
Go tur

Förvisso, men jag tycker nog att min fundering ändå är befogad, då man kan hamna i en "civil" överlevnadssituation och t.ex. behöver göra upp eld för att påkalla uppmärksamhet, hålla värmen alternativt tillreda mat på ett säkert sätt.

Hur gör man upp eld om man inte i förväg har planerat en överlevnadssituation, och därför saknar alla typer av elddon, utan man har bara det som finns i naturen att tillgå?

Det är som ni säger kunskapen och inställningen som avgör, så varför skulle kunskap kring att göra upp eld utan tändare/eldstål vara till skada? Detta var också min ursprungliga fråga.

Be careful out there /Joel
 
Polarnatt; sa:
johankse; sa:
Utan att vilja bli tjatig, civil överlevnad handlar om att bli funnen. Inte att leka Robinson ute i ödemarken. Gå till närmsta civilisation, det är sällan mer än 2 dygn. Kan du inte gå så spelar nog med nuvarande rovdjurstäthet eventuell förmåga att göra upp eld etc knappast någon roll, då du inte kan samla in någon ved.
Som vanligt gäller det att tänka före och under samt framåt. Lite skrot i fickorna och övad att göra tingen kan skilja mellan succe och nästan i mål.
Tur är den viktigaste delen man ej råder över.
Go tur

Förvisso, men jag tycker nog att min fundering ändå är befogad, då man kan hamna i en "civil" överlevnadssituation och t.ex. behöver göra upp eld för att påkalla uppmärksamhet, hålla värmen alternativt tillreda mat på ett säkert sätt.

Hur gör man upp eld om man inte i förväg har planerat en överlevnadssituation, och därför saknar alla typer av elddon, utan man har bara det som finns i naturen att tillgå?

Det är som ni säger kunskapen och inställningen som avgör, så varför skulle kunskap kring att göra upp eld utan tändare/eldstål vara till skada? Detta var också min ursprungliga fråga.

Be careful out there /Joel

Nähä Joel!

Tillochmed Urikaifar hade flinta och grönsten samt tände med sig när han var ute och gick. Lite senare ersattes det av flinta och eldstål samt tände. Piroger och kroppkakor är exempel på gamla tiders fickmat. T o m Ötzi hade kniv med sig. Så skaffa dig en cigarettändare och gå ut och elda...
Den förberedde överlever och den oförberedde ställer till problem för andra!

Go tur
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tsd Överlevnadskurs vinter 2021 Överlevnad 0
Kalle G Åratals gammalt vatten i PET-flaska. Ofarligt? Överlevnad 24
Mullemek Handbok ÖVERLEVNAD Överlevnad 6
Avslutatmedlemskap161229 Överlevnad/Bushcraft/Prepping intresse i Örebro området? Överlevnad 1
CimW Vill lära mig mer om överlevnad Överlevnad 12
Yappah Överlevnad utan kläder- tjoho! Överlevnad 13
FredrikS90 Litteratur och andra tips för överlevnad Överlevnad 29
Yappah Överlevnad på riktigt - kolla här! Överlevnad 5
wolfheat 1kg mat för överlevnad? Överlevnad 41
OptimistAlexander Underställ - Överlevnad Överlevnad 12
Cremytos Överlevnad och styrketräning Överlevnad 15
Oscar1 Bra plats för överlevnad i Göteborgsregionen Överlevnad 3
Polarnatt Sibirisk överlevnad Överlevnad 17
grodanbolle Lite längre kurser i "överlevnad" Överlevnad 11
Gabriel1985 ett par frågor angående överlevnad Överlevnad 62
realout Överlevnad - funderingar Överlevnad 20
md7dani Grundläggande för överlevnad Överlevnad 46
superc0ntra Köpa H-Överlevnad Överlevnad 6
ulltand Pocketböcker med äventyr och överlevnad. Överlevnad 6
peter1959 Lättkurs överlevnad Överlevnad 4
ulltand Ny här på överlevnad... Överlevnad 19
GustavOh "Extrem överlevnad" Discovery style Överlevnad 30
Avsl12 Överlevnad i Djungel Överlevnad 9
marja Tappar smak efter lite överlevnad Överlevnad 1
chinerunner Överlevnad! Överlevnad 6
Tovetjarn överlevnad och klättring? Överlevnad 10
Michel.B Projekt: Överlevnad (främst för Göteborgare) Överlevnad 19
sajberjohan Robinson överlevnad Överlevnad 0
bergholm Överlevnad på nätet? Överlevnad 5
S Johansson Överlevnad på Discovery Överlevnad 0
Odin Överlevnad under krigshot Överlevnad 20
Banankontakt Överlevnad hemma Överlevnad 16
Tallrot barnens överlevnad = vilse? Överlevnad 10
gillisn Överlevnad och scouting Överlevnad 0
Anders78 Vart hittar jag försvarets hanbok i överlevnad Överlevnad 2
Överlevnad skarpt? Överlevnad 9
Newlin Armen´s Handbok i överlevnad Överlevnad 4
mippe Expedition överlevnad Överlevnad 0
johannespoignant Handbok i överlevnad Överlevnad 7
kentrkendt "Handbok Överlevnad" i pdf-format Överlevnad 2
6ib2x6 Överlevnad Överlevnad 0
resenaren Överlevnad till havs Överlevnad 18

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.