Hur täta skruvar?

Isklättersäsongen är ju delvis över, men desto större anledning att få prata om is :)

Jag undrar bara hur tätt ni brukar sätta skruv? För enkelhetens skull kan vi utgå från att det handlar om 30m is på WI4-5. När sätter ni den första respektive den andra? Använder ni screamers på några speciella av dem (utöver dålig och och korta skruvar)?

Mvh /Joel
 
Svårt att säga...
Jag sätter skruv när jag har en bra stans, eller när jag börjar känna mig skraj och ser en hyfsat pålitlig isfläck.
Jag har två screamers med mig. Den ena sätter jag på första skruven, den andra har jag i reserv för den där skruven som känns sådär, men som är det bästa jag kan åstadkomma just då...
 
Hur tätt jag sätter mina skruvar beror på, precis som Gustav, hur jag känner mig, hur jag står och vad det är för is runt omkring mig... Jag har ibland satt väldigt glest och ibland väldigt tätt.

Jag har kanske fem screamers med mig. Jag sätter dem lite hur som beroende på hur jag uppfattar isen. Känns isen helt solid, då brukar det bli vanliga quick draws tills de tar slut.
 
Jag har två screamers, och jag brukar sätta en i den första skruven. den andra sparar jag till sämre is. Givetvis varierar jag också hur ofta jag sätter skruvar beroende på hur jag står och iskvalité.

Det låter som om vi gör relativt lika :) Jag borde dock skaffa fler screamers.

Mvh /Joel
 
Apropå screamers

Är det någon här som har erfarenhet (egen eller annans) av att falla där en screamer tar fallet? Av de jag klättrar med har ingen varit med om det (de liksom jag fegar väl för mycket....). En annan som jag frågade vid något tillfälle hade visserligen fallit, men screamern hade inte löst ut. Frågan är ju egentligen ganska intressant, hur bra är de i praktiken om det skiter sig?
 
Will Gadd har en del intressant att säga om skrikare mm:

Screamers: A good rope has relatively low impact force (single, I don’t use half ropes much except for low-angle alpine scrabbling, their impact forces are often too high to be worthwhile except for gentle falls), so unless the gear is super sketchy I don’t use Screamers anymore. I work hard to get good ice gear, and retreat if I can’t. The nebulous line between “maybe good enough” and “GOOD” is too fine for me. I want my gear to be good, or I either solo or go home. Bad gear leads to bad decisions for me, others may have more self-restraint. Gear is not meant to be jewelry, it’s meant to be solid. Playing games with shitty gear is seldom going to work out better than retreating if the movement isn’t well within my skills. I used to believe “Some gear is better than none,” but I’m moving more toward, “I like good gear, and will work hard to get it. If I can’t get good gear then I go into solo mode, or retreat.”

http://willgadd.com/?p=599#comments
 
Jag tror att många använder av screamers helt enkelt då man altid litar på att isen kommer att hålla... Hur många falltestar isskruvar egentligen? Inte gör jag det i alla fall, jag har tagit ett ledfall under alla år jag klättrat is, inget mer... Man får ju ingen som helst erfarenhet av vad som håller och inte... Vad mr Gadd säger är "good gear" är kanske något jag i vissa fall skulle kunna uppfatta som "probably good gear, but I'll slap a screamer on it anyway just to be on the safe side".
 
fall m screamer

en av mina klätterkompisar har tagit fall i screamer som löste. hon bröt foten och åkte fjällräddning ned. skruven höll.
 
Jag tror att många använder av screamers helt enkelt då man altid litar på att isen kommer att hålla... Hur många falltestar isskruvar egentligen? Inte gör jag det i alla fall, jag har tagit ett ledfall under alla år jag klättrat is, inget mer... Man får ju ingen som helst erfarenhet av vad som håller och inte... Vad mr Gadd säger är "good gear" är kanske något jag i vissa fall skulle kunna uppfatta som "probably good gear, but I'll slap a screamer on it anyway just to be on the safe side".
Oops... Jag tror att många använder av screamers helt enkelt då man inte altid litar på att isen kommer att hålla... så skulle det stått, glömde visst ett ord där... stavfelen får dock stå kvar.

en av mina klätterkompisar har tagit fall i screamer som löste. hon bröt foten och åkte fjällräddning ned. skruven höll.
Bröt hon foten för att stegjärnen fastnade i isen på väg ner under fallet? Eller smackade hon i isen lite olyckligt?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jmhe Köpa yxor o skruvar, frågor Isklättring 5
jerico austrialpin skruvar Isklättring 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.