Hur ta steget till vinterturer?

Energi...

Nötter och russin i all ära, jag håller mig allt oftare till Runekakan..

1 mått grädde, 1 mått sirap, 1 mått socker, koka till knäck dvs tills det bubblar med femkr-stora bubblor. Blanda med 7-8 mått havregryn, kavla platt med oljad kavel, pensla med olja, skär i lagom bitar.

Förvaras i frysen, håller upptinat några veckor...

Receptet kan reverseras dvs man gör en smet av ovanstående och lägger på plåt i ugn ca 175 grader.

...jag föredrar knäckvarianten, tycker den får finare konsistens...

//J
 
Jag börjar alltså fundera på hur man tar steget från hyfsat fjällvan sommarvandrare tar steget till att göra vinterturer. Detta kompliceras ytterligare av att min skidvana får betraktas som minimal (ca 15 år sedan sist).

Det bör understrykas att jag inser att jag får ha realistiska förväntningar på vad jag kan ta mig an från början, första målbilden är väl att kunna hasa sig fram på turskidor såpass bra att jag kan göra en hyfsad stugtur, för att sedan bygga upp min förmåga på sikt.

Jag undrar dock hur jag bär mig åt för att komma i gång. Bara utrustningen med bindningar och skidor är ju något av en djungel. Det har jag dock hört talas om att man kan hyra på en del ställen?

För knappt ett år sedan var jag i samma situation som du. Ville upp till vinterfjället och gå på tur. Hade gjort endast några dagsturer på fjället tidigare, men det var över 30 år sedan. Jag och min gode vän fick börja från början med att skriva inköpslista och ta reda på vilka rutiner vi behövde.

Vår vana vid tältturer på sommarfjället hade vi naturligtvis stor nytta av. Vädret kan ju ibland ge en försmak av vinter även på sommaren. Tidpunkten valde vi till slutet av mars och vi fick vara beredda på nattemperaturer under 20 grader vissa nätter. Bättre det än töväder. Någon stugövernattning blev det dock inte förrän vi återkom till civilisationen, så där har jag inte mycket att säga.

Skrev ett antal blogginlägg om denna tur i Teusadalen. Först något om förberedelserna:
www.utsidan.se/blogs/fowwe/index.htm?date=2011-03-01

Den egentliga turberättelsen börjar här:
www.utsidan.se/blogs/fowwe/mot-fjallet-trots-varningar.htm

En lärdom vi snabbt gjorde var att man bör planera turer i områden utan dramatiska höjdskillnader. Vår inledande bauta-sluttning var ingen idealisk början!

En bok man kan läsa med behållning är - förutom de som nämnts tidigare - Fjällguiden av Jan Lundhag. Utgiven på Vildmarksbiblioteket. På antikvariat kanske man kan få tag i den gamla Mera Ute av Torvald Wermelin. En hel del om utrustningen i den är passé, men den innehåller mycket fjällerfarenhet.

Lycka till! /Hans
 
Jag gjorde min första vintertur förra året. Jag var i ungefär samma sits som dig, mycket vana från sommarfjäll men ingen vana av vinterfjäll på platten. Hade inte åkt längdskidor på ca 20 år förutom något enstaka tillfälle. Så här gjorde jag:

Tog en ordentlig funderare över vad jag ville ha ut av turen. Kom fram till att jag ville tälta men med möjlighet till stuga (om något skulle gå snett), jag ville ha mycket vildmarkskänsla (med andra ord slippa de mest frekventerade lederna) men samtidigt göra det på ett område som inte var allt för långt borta från civilisation och folk. Efter en stunds surfande här på utsidan och andra forum, utan att riktigt kunna bestämma mig för hur jag skulle gå till väga och vart jag skulle åka, bytte jag aproach. Jag vände mig till ett företag i Jokkmokk som arbetar med guidning och uthyrning. De var riktigt hjälpsamma och kom med bra tips och gemensamt kom vi fram till en bra förstagångstur. Vi hyrde sedan vår utrustning av dem och dem bistod oss även med skjuts ut och hem.

Turen blev Akka - Kisuris - Kutjaurestugan - vaisaluokta. En lättåkt tur (med undantag för utförsåkningen till Vaisa som blev lite svår pga av den hyfsade lutningen, dimma och stark vind) som var mycket fin och lagom lång att klara av på en vecka för en nybörjare. Vi hade två vilodagar då vi gjorde dagsturer och byggde bivack, vilket var en kul och lärorik upplevelse. Stugor fanns inom behörigt avstånd även fast vi valde att sova i tält hela resan (dock torkade vi upp sovsäckar, pjäxor m.m. inne i stugorna vid ett par tillfällen).

Det var en helt fantastisk tur som gav ordentligt med mersmak. Vi åkte i början av april förra året och vädret var förhållandevis bra hela resan. Jag kan verkligen rekommendera dig att göra samma tur.

Vet inte hur Utsidan ställer sig till att göra reklam för företag men om det är förbjudet kan någon admin ta bort följande. Företaget vi vände oss till heter Outdoor Lapland och jag kan varmt rekommendera dig att ta kontakt med dem. Väldigt hjälpsamma, tillmötesgående och trevliga. De har i stort sett all utrustning som du kan tänkas behöva hyra och de hjälper gärna till med både turförslag och skoter/bandvagnsskjuts.

Jag hoppas att du kommer iväg ut i vinter. Bästa sättet att lära sig något är att ge sig ut och testa, med lite sunt förnuft och säkerhetstänk minimerar du riskerna. Själv har jag redan börjat planera min kommande vårvintertur.

Så här fint kan du ha det nedanför Kisuris. Lycka till!
 

Bilagor

  • IMG_2696.jpg
    IMG_2696.jpg
    47.6 KB · Visningar: 976
Stighudar

Gjorde min första vintertur med tält, utan tidigare vintervana och högst begränsad skidvana. Gick otroligt bra och var en fantastisk upplevelse, trots att vi fick tillbringa två nätter på fjällstation p g a vinterstorm med 28 m/s.
Det vi tvekade lite över från början var om vi skulle behöva stighudar eller ej. Vi tog det säkra före det osäkra, och det lönade sig! Vi hade en otrolig nytta av det i uppförslägena och tog oss lätt som en plätt fram där andra fick gå sicksack på skrå en halv dag. Stighudar, glöm inte det!

// Lelle
 
Har några tips som man kan prova under lättare turer så det sitter som ett smäck på den mer oberoende turen.

Hade just tänkt föreslå stighudar men det finns något som ibland är bättre nämligen repsnöre. Linda runt skidorna. Fungerar uppför som nerför. Innan riktiga vinterfärder hade jag tränat mycket på svettkontroll. Att man lär sig att klä sig så man håller sig torr och känner efter när det är dax att byta eller ta på förstärkning. Man kan öva på det var som helst. Som jag skrivit några gånger förr är det stor skillnad att ha på en fleece utanpå en tunn vindjacka mot att ha den innanför. Var kreativ och exprimentera mycket med klädsel. Ta på en jacka med bara ärmarna och rulla ihop ryggdelen bakom ryggen. Rulla upp ärmarna på skaljackan. Knäpp upp blixtlåset på jackan under skaljackan. Det finns massor man kan göra för att reglera temperatur.

Öva även på att inte få in snö/ regn i packningen. Det är viktigt för senare långturer. På extrem pulkatur har jag med tre termosar. En med varmt vatten. En med soppa och en med blåbärssoppa. Kex och energikakor (digestivekex) ligger längst bak tillsammans med förstärkningsplagg. Jag grenslar pulkan, sätter mig på den och äter med vinden i ryggen. Skaklarna hålls upp med korslagda stavar för att hålla dem ovan snön. Om jag mot förmodan ska laga mat under turen (över 10 timmar) har jag pulkan som vindskydd. Det höjer köksgropen med 40cm utan grävning. Sätt bromsrep på pulkan. Det räddar även en van.

Ibland, när man har stighudar och terrängen är sådan att man får problem med att vända medan man går på skrå nerför kan det vara bäst att vända uppåt. Då tappar man inte kontrollen i vändningen. Ofta kan man hitta en puckel eller björk att bromsa pulkan mot i manövern. Är man två kan man hjälpas åt med att vända pulkorna. Rep kan vara bra att ta med så att man kan hissa ner sig och pulkan till en lägre nivå. Hiss är ibland bättre än långa omvägar. Ha repet som stöd. Ska ni ha det som säkerhet- gå en kurs. Skog med en och annan björk är bra om terrängen är sådan att man kan behöva stöd. Ta inga risker!

Ät mycket fett och drick därefter. Brukar börja dagen med havregrynsgröt och torkad ananas samt nötter. The eller varm choklad. I gröten har jag cocosfett som kan förvaras utan att det läcker och kladdar. Har det i en plastpåse i förgjutna bitar som jag gjort med kakformar. Vi har mycket bra erfarenhet av just cocosfett och det har börjat användas i styrketräningskretsar runt mig med bra resultat. Vatten blandar sig med gallan och mycket vatten är en förutsättning för att lösa och tillgodogöra sig fettet.

Så var det dax för mitt favoritcitat:
Det hör till god sed att tömma kissflaskan och låta den svalna innan man lämnar över den till sin kompis.
 
Steget till tältning på vintern är nog ganska långt, men att ta en stugtur nu i vår är inga konstigheter. Hä ä ba te åk.

Jag hade skitprylar och noll träning när jag åkte första gången. Det visade sig i efterhand att både jag och min kamrat hade åkt på telemarksskidor. Han hade till och med gamla slalompjäxor från fyrtiotalet. Men det var kul ändå. Håller man sig bara nära trädgränsen så kan man alltid komma snabbt ur blåsten. Vindsäck och dunjacka på det så klarar man sig rätt bra.

Fjällen är fulla av folk runt påsk, så det finns gott om hjälp och tips längs vägen.
 
Mitt råd är att börja smått med en stugtur som du själv skriver.
Bo inne och ät gott i stugorna, ta inte med dig för mkt packning då det blir mer njutbart med en lättare last.
Hyr utrustning på någon av stationerna till att börja med tills du vet om du kommer att fortsätta göra vinterturer och har funderat lite mer på vad du vill ha för utrustning.
Några saker som är bra att ha med sig på stugtur:

- Karta och kompass. Givet även om man BARA har tänkt att röra sig på lederna mellan stugor.
- Torrt ombyte. T.ex. Ett extra underställ, gärna i ull. Gärna extra stumpor.
- Förstärkningsplagg att ha vid väderomslag samt raster. T.ex. mindre dunjacka, fodrad syntetjacka eller fleecetröja.
- Vindsäck. Gör stor skillnad vid väderomslag. Träna innan så du vet hur den faktiskt fungerar innan du ger dig ut.
- Termos med varm dryck. Viktigt att dricka mycket och varmt på vintern då kroppen gör av med mer vätska än på sommaren. Skippa köket och att laga mat vid lunch. Gör i ordning matsäck vid frukost så slipper du böka med att dra fram kök vid lunch. Komplettera med snacks så klarar du dagen bra.
- Extra handskar. Kan lätt bli blöta och då är det bra att kunna byta till ett par torra.
- Sovsäck. Säkerhetspryl som kan göra stor skillnad.
- Vanligt cellplast liggunderlag. Kanske en pryl som är något skrymmande i packningen men väldigt bra att ha till mycket som jag personligen värderar att ha med i min packning.
- Skidglasögon (Googles) Skönt att ha vid hård vind och snö. Ett skydd som gör stor skillnad.
- Pannlampa.

Lycka till och börja som sagt smått och försiktigt då marginalerna är mindre och konsekvenserna större vid fel handlande.
 
Hej, hej utsidan.

2 franska polare tänkte besöka mig i början av april och de är sugna på att göra en vårvintertur. Vi är rätt erfarna sommarvandrare. Har läst många tips från er här men inga bra tips på turer man kan göra. Vilka ställen med stugor funkar bra. Funkar Hemavan-Ammarnäs som en bra vintertur?? Åker man på skoterspår där??

Vi är som sagt erfarna sommarvandrare och har vandrat på hyffsat kalla ställen tidigare. Men vad gör man om man hamnar mitt i en snöstorm och man inte längre kan se leden man skidar på. Äre vindsäck och gps som gäller då??
 
Ja oftast finns det färdiga skoterspår i de flesta områden som är enkla att åka i, det hjälper ju även till i navigeringen.

Eftersom du säger vindsäck och inte tält antar jag ni skall försöka att sova i stugor? Som du säger får man ta GPSen och bedöma hur nära en stuga eller annat skydd man är och ta ett beslut utifrån det.
 
Om man hamnar mitt i en snöstorm måste man gräva ner sig eller tältet. Det är annars i princip omöjligt att slå läger och man riskerar att blåsa bort. Det är ganska ovanligt att råka ut för men man ska ha det i bakhuvudet när man tar sig fram på vintern så man vet vart man kan retirera om det blir jobbigt.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
MartinR När släpper SJ fler biljetter till nattåget till Jämtland? Turskidåkning 4
JamieB Skoter från Ritsem till Akka fjällstuga: priset Turskidåkning 0
johansnonsens Colltex stighudar till Fischer E99 Crown Turskidåkning 10
johansnonsens NNN-pjäxor till NNN BC-bindning? Turskidåkning 2
Kloten Grövelsjön till Fiskebäcksstugan Turskidåkning 3
Gulddoktorn Torne Träsk till Lappjordhytta -svår men lockande väg in i Norge Turskidåkning 5
BengtOla Ammarnäs till Kvikkjokk i slutet av mars Turskidåkning 2
Trasslig Varma skor till glada tår Turskidåkning 1
kajhaj Hjul till pulka Turskidåkning 9
kmsellin Tips på långa stighudar till Åsnes Amundsson Turskidåkning 3
gummi Vilka kabelbindningar passar till dessa Lundhags? Turskidåkning 6
seandeg Råd för nya till Turskidåkning Turskidåkning 7
patrikulvdal Kabelbindning NN 91 (stövelbindning) till moderna turskidor utan stålkant Turskidåkning 3
ValderUrskog Vilka stighudar fungerar till dessa skidor? Turskidåkning 8
Musiktoken Stighudar till Fischer e99 Crown Turskidåkning 18
Linusp3 Val av bindningar till Tegsnässkida Turskidåkning 6
K3WA Bindning till Jörnkänga Turskidåkning 2
Häreblad Repbroms till pulka Turskidåkning 1
Sam Andersson Överdragsskor till vintercampskorna Turskidåkning 31
Kajakstrand Skidor från Ritsem till Hellemobotn Turskidåkning 24
Maalla Tips för smartare tågbokning till vinterfjällen efterlyses Turskidåkning 11
vandrafjäll Nån som ska till Sarek nu? Turskidåkning 4
Tobiasstrad Skidor till Kårsavagge 2019 Turskidåkning 1
annakari Dunshorts till rätt kurs Turskidåkning 2
ludvig_svensk Bästa turbindning till turskida? Turskidåkning 18
BD6 Vilken nerfart till Beisfjord ska man välja? Turskidåkning 4
Skidpojken Ensam Abisko till Keb på fem dar - för ambitiöst? Turskidåkning 11
Jackiie Stighudar till fjällskidor, som går att fästa i bakkant? Turskidåkning 6
Snömos Skidbindning till M90 gummistövlar? Turskidåkning 3
Skidpulkan Vakkotavare/Ritsem till Abisko i april Turskidåkning 10
personnvik Personer söks till vårt påskturs-gäng Turskidåkning 0
kjpil Reparationskitt till bindningar? Turskidåkning 5
kjpil Pjäxor till Sns-xa bindningar? Turskidåkning 6
Hundsfott Panik missade tåget till enafors/storulvån Turskidåkning 13
seww Alternativ bindning till Lundhags Husky Ski Turskidåkning 7
fannsan Hjälp en nybörjare till rätt turskidor Turskidåkning 5
Vinylbrus Pjäxor till rottefella chili Turskidåkning 2
vandrafjäll Tyck gärna till om mitt tänkta turförslag Turskidåkning 27
TRK Tur till Stendalsstugan Turskidåkning 1
Gråbuse Snösäkrare alternativ till Vålådalen i påsk? Turskidåkning 9
vandrafjäll Jag vill dela med mig av min fjälltur, Abisko till Ritsem Turskidåkning 21
Jackiie Hur många batterier till pannlampa? Turskidåkning 5
vandrandevilja binging och kängor till åsnes vetletind Turskidåkning 1
Bomaye kompis till vintertur Turskidåkning 2
rickie77 Förslag på skidor till frun som fyller 40 Turskidåkning 7
Robbster Turskidor Åsnes till ripjakt Turskidåkning 11
KLAGER Nordenskiöldsloppet flyttas till skogen och kortas med 40 km Turskidåkning 1
tango Var köpa nya längdtrugor till längdstav med 15 mm diameter? Turskidåkning 0
skogsmulle101 Pjäxor till turskidor? Turskidåkning 7
Lars H Längd på stighudar till turskidor? Turskidåkning 12

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.