Hur ta steget till vinterturer?

Nu börjar ju vandringssäsongen lida mot sitt slut, och tanken på att det dröjer nästan ett helt år tills man får ge sig på nya fjällturer är inte en behaglig sådan.

Jag börjar alltså fundera på hur man tar steget från hyfsat fjällvan sommarvandrare tar steget till att göra vinterturer. Detta kompliceras ytterligare av att min skidvana får betraktas som minimal (ca 15 år sedan sist).

Det bör understrykas att jag inser att jag får ha realistiska förväntningar på vad jag kan ta mig an från början, första målbilden är väl att kunna hasa sig fram på turskidor såpass bra att jag kan göra en hyfsad stugtur, för att sedan bygga upp min förmåga på sikt.

Jag undrar dock hur jag bär mig åt för att komma i gång. Bara utrustningen med bindningar och skidor är ju något av en djungel. Det har jag dock hört talas om att man kan hyra på en del ställen?

Kunskapsmässigt har jag tyvärr inga bekanta som jag kan lära mig av, finns det några kurser man kan gå, kantänkas?

Tacksam för all ledning ni kan ge.
 
Mina första vinterturer gjorde jag på hyrda skidor (från Storulvåns fjällstation) och utan nämnvärd skidvana. Då bodde vi i tält och hade packningen i pulka.

Skidåkningen på tur med ordentlig packning är enligt min erfarenhet ändå mest av karaktären att hasa sig fram, så det är ingen katastrof att inte ha god skidteknik. Enda "risken" är att det kommer att gå långsammare än nödvändigt, men det kan man kanske leva med.

Om du är hyfsat van vid fjällvandring sommartid (vilket det låter som) tycker jag inte att du behöver tveka inför att göra en tur på vintern. Ett tips är att undvika midvintern, som är kall och (framför allt) mörk. Runt påsktiden är det betydligt gästvänligare på fjällen.

Lite saker behöver man såklart tänka på i förhållande till sommarturer, men inget som man inte kan läsa sig till hyfsat lätt. Främst handlar det väl om att marginalen för misstag är mindre när det är kallt, så man bör ha koll på sin utrustning och ha tänkt igenom hur man gör om till exempel vädret plötsligt slår om.
 
Två bra böcker i grunden är Vinterfärden samt Vita friluftsboken, en som sammanfattar mycket är Vintersoldat. Alla kan du få tag i via biblioteket.
Mycket prylar behövs, vilket leder till pulka men tar man det bara piano och väljer den ljusa vårvintern är det intet märkligt.
go tur
 
Kan tillägga att övning som alltid ger färdighet. Börja hemmavid och använd utrustningen så gott det låter sig göras. Även om det inte är skidföre så får du koll på hur du bör packa, vilka rutiner som funkar och vilka som inte gör det, hur du ska hantera kyla.

...mina första vinterturer gjordes med extra tröja, lånad extra sovsäck och lite mer t-sprit för att kunna smälta snö. Annars min höstutrustning med vantar, mössa och långkalsonger, anorak.

Efter hand lärde jag mig vad som funkade och inte funkade...idag finns som nämnts ovan bra böcker och man slipper göra många misstag/erfarenheter ;)...

...sovsäcken var i syntet från hobbex och kompletterades med en stugsäck från Helsport. Med båda tröjorna på och i fosterställning sov jag och missade aldrig en gryning ;)...

Så småningom införskaffades en caravan skvader som tillsammans med lånad caravan 1000 gjorde det möjligt att sova komfortabelt i minus 30.

Sensmoral...se till att du har varmt under dig och bra sovsäck, resten är inte lika märkvärdigt...

//J
 
+1 på Vinterfärden.
Håller med tidigare om att skidtekniken inte är speciellt viktig för att kunna åka på vintertur, har ett par gånger haft med mig personer som inte åkt många mil innan, och det har gått bra. Det största kruxet är utförsbackarna, men bara man inte her sig utför nåt man inte behärskar så är det nog ganska lugnt. Största skillnaden mot sommarfjäll, som jag ser det, är att kylan och vädret kan ställa till det mycket mer. Så det gäller att hela tiden analysera färdväg (särskilt utanför led) och risker, att vara beredd på att det kan bli skitväder med noll sikt, och fundera på hur man ska göra om det skulle hända...
 
Det kan vara bra att simulera i hemmaterrängen hård vind vid matlagning och tältslagning, dvs med tumvantarna på och liggande på tältduken som fästs efterhand. Drick varmt rikligt och jäkta inte! Thermometer är bra för att kunna uppskatta Windchillfaktorn.
go tur
 
Tack för alla tips, gott folk. Det verkar som om tröskeln för att göra en vanlig enkel stugtur på vintern är rätt låg, så länge man har realistiska förväntningar på vad man tänkt åstadkomma.
 
Tack för alla tips, gott folk. Det verkar som om tröskeln för att göra en vanlig enkel stugtur på vintern är rätt låg, så länge man har realistiska förväntningar på vad man tänkt åstadkomma.

Helt rätt. Några småsaker.


  • Ta med en vindsäck, att snåla in på den är som att sitta på motorhuven och ratta sin bil i 200 genom ett villaområde.
  • Du ska sova i stuga, visst, en del sparar då in sovsäcken, jag skulle inte det, säkerhetstänk igen
  • Termos istf för stormkök, smaksak.
Och glöm inte apelsin och choklad:cool:
 
Nötter och russin med bitter choklad i är klassiskt jägasnus och behövs, speciellt på vintern. Välj och blanda hackade nötter som du gillar. Erfarenhetsmässigt går det åt dubbelt så mycket som man tror först. Den dagliga dosen utprovas i hemmaterrängen.
 
Tack för alla tips, gott folk. Det verkar som om tröskeln för att göra en vanlig enkel stugtur på vintern är rätt låg, så länge man har realistiska förväntningar på vad man tänkt åstadkomma.

Jag tycker att det på många sätt är enklare att gå på stugtur på skidor än till fots. Även utan skidvana (vi har haft med oss engelsmän som stod på turskidor för första gången i Kebnekaise resp Storulvån) tar man sig fram bekvämt och utan att behöva titta i marken hela tiden.

Gå i mars-april, låna/hyr/köp ett par vallningsfria plastskidor och ta med varma rastplagg så är det inga problem. Att tälta eller gå utanför leder skulle jag vänta med tills du har mer erfarenhet.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
MartinR När släpper SJ fler biljetter till nattåget till Jämtland? Turskidåkning 4
JamieB Skoter från Ritsem till Akka fjällstuga: priset Turskidåkning 0
johansnonsens Colltex stighudar till Fischer E99 Crown Turskidåkning 10
johansnonsens NNN-pjäxor till NNN BC-bindning? Turskidåkning 2
Kloten Grövelsjön till Fiskebäcksstugan Turskidåkning 3
Gulddoktorn Torne Träsk till Lappjordhytta -svår men lockande väg in i Norge Turskidåkning 5
BengtOla Ammarnäs till Kvikkjokk i slutet av mars Turskidåkning 2
Trasslig Varma skor till glada tår Turskidåkning 1
kajhaj Hjul till pulka Turskidåkning 9
kmsellin Tips på långa stighudar till Åsnes Amundsson Turskidåkning 3
gummi Vilka kabelbindningar passar till dessa Lundhags? Turskidåkning 6
seandeg Råd för nya till Turskidåkning Turskidåkning 7
patrikulvdal Kabelbindning NN 91 (stövelbindning) till moderna turskidor utan stålkant Turskidåkning 3
ValderUrskog Vilka stighudar fungerar till dessa skidor? Turskidåkning 8
Musiktoken Stighudar till Fischer e99 Crown Turskidåkning 18
Linusp3 Val av bindningar till Tegsnässkida Turskidåkning 6
K3WA Bindning till Jörnkänga Turskidåkning 2
Häreblad Repbroms till pulka Turskidåkning 1
Sam Andersson Överdragsskor till vintercampskorna Turskidåkning 31
Kajakstrand Skidor från Ritsem till Hellemobotn Turskidåkning 24
Maalla Tips för smartare tågbokning till vinterfjällen efterlyses Turskidåkning 11
vandrafjäll Nån som ska till Sarek nu? Turskidåkning 4
Tobiasstrad Skidor till Kårsavagge 2019 Turskidåkning 1
annakari Dunshorts till rätt kurs Turskidåkning 2
ludvig_svensk Bästa turbindning till turskida? Turskidåkning 18
BD6 Vilken nerfart till Beisfjord ska man välja? Turskidåkning 4
Skidpojken Ensam Abisko till Keb på fem dar - för ambitiöst? Turskidåkning 11
Jackiie Stighudar till fjällskidor, som går att fästa i bakkant? Turskidåkning 6
Snömos Skidbindning till M90 gummistövlar? Turskidåkning 3
Skidpulkan Vakkotavare/Ritsem till Abisko i april Turskidåkning 10
personnvik Personer söks till vårt påskturs-gäng Turskidåkning 0
kjpil Reparationskitt till bindningar? Turskidåkning 5
kjpil Pjäxor till Sns-xa bindningar? Turskidåkning 6
Hundsfott Panik missade tåget till enafors/storulvån Turskidåkning 13
seww Alternativ bindning till Lundhags Husky Ski Turskidåkning 7
fannsan Hjälp en nybörjare till rätt turskidor Turskidåkning 5
Vinylbrus Pjäxor till rottefella chili Turskidåkning 2
vandrafjäll Tyck gärna till om mitt tänkta turförslag Turskidåkning 27
TRK Tur till Stendalsstugan Turskidåkning 1
Gråbuse Snösäkrare alternativ till Vålådalen i påsk? Turskidåkning 9
vandrafjäll Jag vill dela med mig av min fjälltur, Abisko till Ritsem Turskidåkning 21
Jackiie Hur många batterier till pannlampa? Turskidåkning 5
vandrandevilja binging och kängor till åsnes vetletind Turskidåkning 1
Bomaye kompis till vintertur Turskidåkning 2
rickie77 Förslag på skidor till frun som fyller 40 Turskidåkning 7
Robbster Turskidor Åsnes till ripjakt Turskidåkning 11
KLAGER Nordenskiöldsloppet flyttas till skogen och kortas med 40 km Turskidåkning 1
tango Var köpa nya längdtrugor till längdstav med 15 mm diameter? Turskidåkning 0
skogsmulle101 Pjäxor till turskidor? Turskidåkning 7
Lars H Längd på stighudar till turskidor? Turskidåkning 12

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.