Hur stora är Skanderna?

Texten väl värd att läsa också.
Även denna sida är väl värd att läsa:
http://no.wikipedia.org/wiki/Fjell
Där verkar norrmännen tycka sig ha hittat en definition på hur vi svenskar använder ordet "fjäll".

Hur definieras andra bergskedjors yta?
Jag vet inte, men en gissning är att det har bestämts av hur invånarna i respektive land/region definierar var bergen slutar och börjar. Alpländerna har byar och städer som ligger i något som de kallar pre-alps, så där någonstans har de tydligen ansett att gränsen går. I Spanien, som har en uppsjö av bergskedjor, finns det byar som ligger i kullarna ("monte bajo") innan de riktiga bergen, så där någonstans verkar de tycka att gränsen går. Den Spanska centrala högslätten ligger högt över havet men den slätten räknas inte till berg, utan den är en "meseta". Så man kan inte bara gå på höjd över havet. Fulufjället är platt som en pannkaka (nästan), men den platån är nog ändå ett berg, eller? Hade platån istället varit lika stor till utbredningen som spanska mesetan hade den nog räknats som högplatå och inte som berg.

Skandinaviska fjällen är rätt platta på sina ställen och skulle väl knappt räknas som berg av en del turister som kommer hit från bergiga länder. Även om vi kallar dem fjäll.

Men det måste väl ändå finnas någon svensk statistik att tillgå, med svenska definitioner på berg/fjäll, för åtminstone svenska delen av fjällkedjan?
 
Som jag ser det

är det två intressanta urvalskriterier. Det ena är vegetation flora och fauna dvs trädlös tundraliknande miljö och den går ju ned till havsnivån längst i norr och därför gillar jag inte det kriteriet här..

Gränsen för en bergskedja borde vara antingen höjd över havet eller där kullarna/fjällen reser sig från omgivande mera flackt landskap? Bergarter tror jag inte hjälper så mycket när man skall ha en enkel definition eftersom de har bildats under så olika skeden i jordens historia.

Thure
 
Mycket kalenderbitande

Men med de olika definitioner som anförts minskar de snabbt i yta fn.
Hellre på plats konstatera att de är stora nog.
go tur
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.