Hur stora är Skanderna?

Jag har försökt ta reda på hur stora Skanderna är till ytan (antalet km2) men hittar inte svaret.
Har testat Summitpost, Wikipedia och andra uppslagsverk och googlat en del... utan resultat, otroligt nog.

Någon som vet?
 
.....

Måste vara svårt att mäta egentligen. Vad ingår?? Hur mycket kalfjäll som finns i km2 borde ju gå att räkna ut men själva fjällkejdan är ju egentligen så mycket mer med toppar, dalar och vattendrag och grejor. Mäter man på det viset så upptar ju Skanderna t.ex nästan hela Norge typ.
Vet inte om kanske lantmäteriet kan fiska fram nått svar...
 
Skottland kan vi nog utelämna... Jag syftar på "Den skandinaviska fjällkedjan"

Jag vet inte exakt hur ytan definieras, men eftersom det finns siffror för Pyreneerna, Alperna, Karpaterna osv så borde det ju finnas för fjällen också...
 
Det är en bra fråga. I svenskan använder vi gärna ordet "fjäll" för svenska, norska och finska landområden ovanför trädgränsen, men dessa områden behöver inte ha "berg". Varangerhalvön i nordligaste Norge till exempel har "fjällvidder" men det är ju inte mycket till "berg" där (förutom på några ställen), snarare tundra. Finns det någon definierad gräns för "skandinaviska fjällkedjan"?
 
Nu blev det rörigt. Skanderna är väl den del av Kaledoniderna som finns i just Skandinavien? Om vi utgår från det och inte blandar in att de för nästan en halv miljard år sedan har ingått i den sannolikt största och högsta bergskedjan i jordens geologiska historia kanske vi kan få reda på fakta. Ska dra i lite trådar. Återkommer.
 
Utan att behöva blanda in Skottland mfl exotiska platser så är det knepigt nog som det är. Vad definieras som fjällen/Skanderna? Är det enbart kalfjäll? Inkluderas fjällbjörkskogarna? Ska man använda naturgeografisk indelning med sub-, låg-, mellan- och högalpina zoner? Eller är det en viss höjd över havet? Eller ska man kolla på vilka ytor som täcks av de bergarter som anses utgöra Skanderna? Eller kanske odlingsgränsen, men då är man bra långt från bergen...
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.