Hur reparera min Thermarest Uberlite?

Min Thermarest Neoair Uberlite har på något sätt släppt i några av lamineringarna som formar madrassen.
Det resulterar i att jag har fått en rejäl knöl i övre delen på den vilket gör den oanvändbar.
Se bifogad bild.
Någon som hr ett smart förslag på hur jag ska reparera den?

Bilagor

• trasig madrass.jpg
    trasig madrass.jpg
    1.2 MB · Visningar: 220

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Tror det är svårt. En möjlighet vore att injicera typ gorillalim genom höljet ned tunn nål där du sedan tvingar ihop underlaget mellan ett par reglar typ 45x45 mm.

Reklamera i stället?

Thure

Knappast möjligt att reparera, däremot offererar Thermarest Limitef lifetime warranty, och jag skulle reklamera detta mot garantin:

Provade att kontakta Therm-a-rests svenska agentur i förhoppning om att kunna få ett nytt alternativt ett reparerat liggunderlag i ersättning men dom refererade endast till stället där jag köpt det, dvs XXL.
XXL försökte i sin tur kontakta Therm-a-rest men det var som jag förstod det lönlöst. XXL gav mig hela köpeskillingen i retur istället vilket kändes väldigt schysst.

Frågan är vad man ska välja för liggunderlag som ersättare?

Provade att kontakta Therm-a-rests svenska agentur i förhoppning om att kunna få ett nytt alternativt ett reparerat liggunderlag i ersättning men dom refererade endast till stället där jag köpt det, dvs XXL.
XXL försökte i sin tur kontakta Therm-a-rest men det var som jag förstod det lönlöst. XXL gav mig hela köpeskillingen i retur istället vilket kändes väldigt schysst.

Frågan är vad man ska välja för liggunderlag som ersättare?
Moderna underlag är konstruerare på samma sätt och ju lättare de är desto känsligare verkar de vara. En matta av äldre modell, typ skumgummimadrass med hölje, är stryktåligare och håller i evighet om den sköts om. Exped gör fortfarande sådana.

Alternativet kan ju vara att leta efter en stryktålig modern variant med kanaler typ Exped Dura, som då blir tyngre.

//J

Finns en del erfarenheter och tester bl a på Youtube att ta del av. Generellt har mina Thermarest av olika modeller hållt bättre än Exped. Jag har ca 35 års erfarenhet av liknande uppblåsta liggunderlag.
Lämna uppblåsta madrasser i solen är de inte gjorda för.
Sen kan man ha otur och få ett måndagsexemplar.

Thure

Jag har använt Thermarestliggunderlag sedan 2014. Det första gick sönder på samma sätt som ditt. Jag fick ett nytt. När det gick sönder fick åter ett nytt liggunderlag utan kostnad. Efter 9 år är jag nu inne på mitt fjärde Thermarestliggunderlag. Jag har bara betalat för det första. Den tusenlapp jag betalade för liggunderlaget 2014 har jag sannerligen fått valuta för.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips