Hur rensa bland waypoints i eTrex Legend/Vista?

Ja, just det. Hur rensar jag enklast bland hundratals waypoints som finns lagrade i en eTrex Legend eller Vista?

Plocka bort dem en och en känns lite jobbigt, att resetta likaså. Måste finnas bättre sätt med hjälp av Mapsource...

Det

enda tips jag har är att det går att rensa bort alla waypoints med en specifik ikon. Detta har jag för mig går bra direkt i GPSen.

Thure

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Hade nån tanke om att man kunde tanka över alla punkter till Mapsource, tömma GPSen på alla punkter utan att göra en reset. Rensa bland punkterna i Mapsource, vilket ju är mycket enklare än i GPSen, och därefter föra tillbaka den rensade filen.

Hittar inget sätt att göra det på, men det kanske inte heller är möjligt?

Men hur tömmer jag GPSen på punkter? Utan att göra en reset? När jag tankat över mina waypoints till datorn har jag ju bara kopierat dem till datorn så de ligger de ju ändå kvar i GPSen...

Du tömmer den på punkter förstås - har inte din GPS en sådan operation nånstans i sina menyer?

Nu har inte orkat läsa allt i denna tråd men att radera alla waypoints tycker jag är lätt

Tryck på knappen längst upp till höger tills du kommer till menyn för färddator.

Tryck på knappen längst ner till väster och markera raden nollställ med joysticken

Tryck på mitten av joysticken

Bläddra med joysticken till raden ”radera alla waypoint”

Tryck på mitten av joysticken så att det blir en bock i rutan framför texten ”radera alla waypoint”

Bläddra med joysticken till Godkänn

Bläddra med joysticken till OK

så funkar det i alla fall på min Vista HXc. Nu finns det antal versioner av både Legend och Vista men det raderingsfunktion bör finnas på alla versioner

Per

Javisst! Där var det ju! Jag tyckte att jag letat överallt. Utom just där, tydligen. Hittade inget i bruksanvisningen heller, men jag kanske letade dåligt där med.

För övrigt menade Garmins support, när jag ringde dem, att enda sättet var att göra en reset...

Tack, Per!

Javisst! Där var det ju! Jag tyckte att jag letat överallt. Utom just där, tydligen. Hittade inget i bruksanvisningen heller, men jag kanske letade dåligt där med.

För övrigt menade Garmins support, när jag ringde dem, att enda sättet var att göra en reset...

Tack, Per!

Även om jag inte hittar inlägget nu, så är det så Garmin vid bytet från Legend C till Legend HC ”lyckades med konststycket” :( att minska antalet sidor i manualen från 92 sidor till 54 sidor

Letar man reda på eTrex Legend C manualen på http://www8.garmin.com/manuals/eTrexLegendC_OwnersManual.pdf så hittar man hur man raderar alla waypoint på pdf-sida 43 (manualsida 33)

i senare version av manualer så har dom vad jag kan se tagit bort den beskrivningen. Sedan var det självsklart massor av mer information som försvann när Garmin helt enkelt tog bort en väldans massa sidor ur manualerna.

Insidertips från en som några jobbat med att skriva manualer: Spara manualen i länken ovan. Den är den utförligaste manualen jag känner till för Legend. Och ingen vet när dom raderar gamla manualer från webbplatsen

Alternativt Vista C manualen http://www8.garmin.com/manuals/eTrexVistaC_OwnersManual.pdf

Per

Anledningen till att de strök kraftigt i manualerna var att de hade fått reaktioner på att det var för mycket innehåll i manualerna tidigare! Folk hittade inte det de letade efter, bland all information.

Jag undrade hur de då menade att kunderna skulle hitta information som inte ens längre fanns kvar i manualen, men det blev bara nåt mummel till svar.
Sålunda är det en medveten strategi från Garmin numera: Beskriv de vanligaste funktionerna och låt folk själva fundera ut resten.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips