Besiktning båttrailer - Kortare stop av friluftslivet

I går körde jag min, relativt, nya båttrailer till besiktningen.
Släpet är från december 2016 och förutom belysningen som krånglat till och från, så har släpet
fått jobba på både bättre och sämre "ramper" utan problem.
Har försökt att undvika köra ner hjulnaven under vatten, men har säkert missat det ett antal gånger.
Besiktningen visar att båda hjullagren är dåliga och måste bytas.
Friluftslivet är ju viktigt, så det är bara att kavla upp ärmarna och sätta igång!

Då detta tydligen är ett vanligt förekommande fel på båttrailers, tänkte jag dela med mig av hur jag byter dessa lager:

Först bort med hjulet, det silvriga är navkapseln och det svarta är navet:
1.jpg

Ta bort navkapseln och en mutter visar sig, obs att det finns en tunn "o-ring/tätningsring" under navkapseln.
2.jpg

Min mutter satt som fn, men med våld, vikt och mer våld, så släppte den.
3.jpg

Ta bort navet och det ser ut så här:
4.jpg

Knacka ut lagret från navet, jag använde en hylsa och hamrade på....
5.jpg

Navet och det dåliga hjullagret, i navet ser man att navtätningen sitter kvar:
7.jpg

Här är samtliga delar, förutom navtätningen. Navtätningens "klämring" har jag pillat ut, längst till höger på bilden.
6.jpg

Har nu beställt nya lager och nya navtätningar, sen ska det "bara" monteras på omvänt sätt.
Som jag har förstått, ska lagren "pressas" tillbaka med hjälp av någon slags press, någon sådan har jag inte
så jag får återkomma runt hur jag löser det! Eller har någon ett tips?
 
Värm navet i ugn eller med varmluftpistol.
Lägg lagret i frysen över natten och fram till sekunden innan det skall monteras.
Det är inte stora skillnader värme resp kyla gör men det hjälper.
Sedan anväder jag ofta antingen gamla lagrets ytterbana eller en hylsa som passar och så kan man pressa i skruvstycke eller knacka ned lagret med hammare.
Så länge man bara knackar på ytterbanan och gör det runt om så brukar det glida på plats.
Ett mycket tunnt lager fett kan hjälpa mellan nav och ytterbana också.
Se upp så du inte knackar ned den gamla ytterbanan för långt, då kan den fastna om det är ett djupt lagerläge.
 
Bra tips, det där med att värma navet med värmepistol och kyla ner lagret, det gjorde faktiskt en skillnad!

Lite bilder på hur jag fick ihop skiten:

Gamla lagret till vänster, nya till höger
12.jpg

Använde det gamla lagret och knackade ner det nya
16.jpg

Pillrade ner "låsringen"
17.jpg
18.jpg

Bort med gamla navtätningen
13.jpg

I med nya navtätningen och lite fett
14.jpg15.jpg

Skruva fast på trailern
20.jpg

Nu är det bara besiktning kvar!
 

Bilagor

  • 19.jpg
    19.jpg
    1.3 MB · Visningar: 81
Snyggt jobbat och bra att du delar. :)

Har gjort det där på gamla bilar några gånger, kan sitta som f_n.

Det låter ofta som om båttrailers har "vattentäta" lager i reklamen, men det bästa sättet att hålla vatten i från lagren är att vara noga att inte backa ner navet under ytan om möjligt.
 
Värm navet i ugn eller med varmluftpistol.
Lägg lagret i frysen över natten och fram till sekunden innan det skall monteras.
Det är inte stora skillnader värme resp kyla gör men det hjälper.
Sedan anväder jag ofta antingen gamla lagrets ytterbana eller en hylsa som passar och så kan man pressa i skruvstycke eller knacka ned lagret med hammare.
Så länge man bara knackar på ytterbanan och gör det runt om så brukar det glida på plats.
Ett mycket tunnt lager fett kan hjälpa mellan nav och ytterbana också.
Se upp så du inte knackar ned den gamla ytterbanan för långt, då kan den fastna om det är ett djupt lagerläge.

Det hände att man fick byta vevaxellager i moppen på 60-talets slut o något år in på -70-talet och då värmde jag dom med en gasolbrännare och då hade jag haft vevhushalvorna i frysen tror jag det var. Jag hade lagt dom i varsin fryspåse så att det skulle vara lite hygienist bland maten som låg där.
Jag hade lärt mig detta av en grannes son som bodde i samma hus. :)
 
Man kan använda koldioxidbrandsläckare för att kyla också, blir bra kallt. Har knackat mkt maskinlager genom åren och brukar köra brandsläckaren i en hink. Obs, ta för böfvelen inte i det kalla lagret med bara händer!

Sen när det är sådana där småpluttiduttdelar kan man pressa in lagrena med ett skruvstäd. Finns också avdragare som går att vända på så man kan dra in ett lager. Att knacka med snickarhammare rekommenderas ej på SKFs kurser. Speciellt inte en stålhammare och en hylsa som mellanlägg. Max mässingsdorn. Men nu sitter det ju där det sitter...
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.