Hur rengör man en ryggsäck med vätskesystem?

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Vanligt vatten räcker om man tar hand om den. Är det för sent för det så är frysen ett bra första steg.

Diskmedel eller bakpulver eller valfritt annat kul rengörande är väl nästa steg.

Efter diskningen kan man med fördel skölja ur den med klorlösning. Riktiga klortabletter eller 1-2 msk klorin i en liter vatten.
Då håller den sig fräsch även om den inte skulle torka ordentligt.

Till min drickasäck av märket Camelback har jag köpt ett rengöringskit, det innehöll en "bred galge" som spänner ut säcken och underlättar torkning (gör samma sak som seobervers ballongvisp), en läsklina/läskstång med borst i ena änden. Tror även det följde med några klortabletter för länge sedan. Erfarenhet är att skölja den med vatten (inte något sött och kletigt kvar) och sedan torkning, man kan ta av bitmustycket så rinner det lättare ur slangen. När man tagit av mustycket många gånger får man korta slangen några cm för att få spänstig slang att fästa i igen.
Jag använder nästa uteslutande den till vatten för att underlätta rengöring.
Ny slang kan man kosta på sig emellanåt.

Har sett drickasäckar (inte camelback) med rullstränning i änden - det borde underlätta rengöring och torkning.

När du torkar, tänk på att vatten/fukt rinner neråt av gravitationen men avdunstar uppåt så du kan inte bara hängtorka med öppningen neråt om du vill få riktigt torrt.

/Patrik

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips