Hur rädd behöver jag vara om min kolfiberkajak?

Hej,

Jag har köpt en kajak med kolfiberskrov.
Vad jag har förstått så tenderar kolfiber till att repas lätt.

Jag brukar normalt dra upp mina kajaker på sand- och grusstränder med last i när jag är ute på långpaddlingar. Är det klippor/stenhäll brukar jag lyfta upp fören så aktern flyter och dra till det tar emot och sedan så försiktigt som möjligt lägga ned främre delen av kajaken. Det blir alltså ett visst skrapande.

Jag struntar egentligen helt i hur illa skovet ser ut. Bara det inte blir så att reporna skadar kolfiberna så att det påverkar styrkan i skrovet eller möjligheten att genom lite jobb återställa en fin yta om jag skulle vilja. Men jag är inte intresserad av att stå och putsa och polera repor efter varje tur.

Hur kännslig är kolfiberskrov för repor? Behöver man vara försiktigare med kolfiber? Jag bryr mig som sagt inte så mycket om utseendet, bara inte kajakens hållfasthet och paddlingsegenskaper tar stryk om man inte åtgärdar reporna.

Tacksam för andras erfarenheter inom området.
/Frank
 
Kolfiber är ett fantastisk material men det gillar inte punktbelastningar eller mekaniskt slitage. Matrisen, dvs "limmet" är vinylester eller epoxi. Epoxi är UV-känsligt så en seriös tillverkare har någon form av UV-skyddande lack utanpå. Ta reda på vad det är för eventuella reparationer. Epoxi och vinylester kan inte lagas med polyester (den vanliga båtplasten).

Skaffa en Kayaksaver eller gör en egen av ett par bitar vanligt liggunderlag. Den hemgjorda kan även fungera som paddelflottör...

http://www.kayaksaver.com/produkter/kayaksaver.htm
 

Bilagor

  • Kanotskydd1.jpg
    Kanotskydd1.jpg
    13.6 KB · Visningar: 2,446
  • Kanotskydd2.jpg
    Kanotskydd2.jpg
    8.3 KB · Visningar: 2,279

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
OK, jag tolkar det som att jag faktiskt borde vara mer rädd om en kolfiberkajak än en i glasfiber.
Det ser jag som en klar nackdel, det är svårt att undvika att stöta i stenar när man går i land på skärgårdsöar tex, även om man tar sig besväret att använda kajaksavers eller ligger underlag.

Hmm, kan ingen säga något bra om kolfiber, så jag mår lite bättre över den "primadonna"-kajak jag har köpt.
 
Jag använde en kolfiberkajak till min HBB paddling och den höll bra utan problem. När jag drog upp den på stränder/klippor hade jag dock alltid ett skydd under. Det blev ett par rejäla grundstötningar men det gick bra.
 
Grattis till din nya kajak!!

Jag har paddlat min Inuk i kolfiber några år nu. Det stämmer som Erik säger att kolfiber inte gillar punktbelastning. Praktiskt innebär det att du inte ska sitta i kajaken på land då stenar eller annat kan trycka in i skrovet. Du bör inte heller lägga kajaken fullastad på klippan. I övrigt är det inga större problem alls.
Jag upplever att skrovet ocyh däcket är något tunnare på kolfibervarianten än på de shorda av glasfiber. Jag antar att kolfibern är starkare och att man därför kan göra det tunnare?? Det innebär att jag inte lyfter kajaken lastad i lyfthandtagen eller belastar däcket alltför hårt. Normalt lyfter/drar jag upp fören så länge kajaken flyter fritt (om du förstår) och sedan lägger jag ner fören på en bit liggunderlag eller liknande. Jag packar alltid ur innan jag lyfter upp hela kajaken.

Givetvis är det svårt att gå iland på öar i skärgården utan att stöta i stenar och klippor ibland. Från början satta jag en remsa tjock vävtejp av bra kvalitet (inte de där billiga varianterna) i botten från fören och bit bakåt. Numera har jag stenskottstejp som är betydligt mycket slitstarkare. Det skyddar skrovet bra och man slipper dessutom en del kosmetiska repor. En enkel åtgärd för att slippa oroas när fören slår i stenarna vid stranden, och dessutom lätt att byta när det blir slitet.

När du ska ha upp kajeken på biltaket efter ett antal timmars paddling kommer du tacka din lyckliga stjärna att du valde en kolfibervariant. Dessutom kan du ju lasta den med en del kilo extra (om du behöver) utan att den går onödigt lågt i vattnet och blir trög att paddla och manöverera.

Kort sagt, några små saker att tänka på men sedan kommer du att gilla din kajak!!
 
Fiberkomposit (oavsett om de är glas- eller kolfiberbaserade) gillar inte slag. Kolfiber är dock mycket hållbarare än glasfiber, därför kan laminaten göras tunnare och därmed lättare.

Så en optimerad konstruktion av respektive material bör vara ungefär lika hållbara men kolfibervarianten lättare. Om man nu inte medvetet gjort ett extra hållbart laminat med kolfibern och därmed gjort en lika tung men mer hållbar... Beror helt på vilka egenskaper tillverkaren prioriterat.

Glasfiberlaminat är dock så gott som alltid täckta av gelcoat vilket skyddar mot repor mycket bättre än den tunnare klarlacken som i regel sitter på kolfiberlaminat (har man betalat extra för kolfiber vill man i regel att det ska synas, rutmönstret är fortfarande "fräckt").

Skulle förvånas om kolfiberkajaker lamineras med vinylester istället för epoxi, man får problem med krympning under härdningen med vinylester som man slipper med epoxi. Men epoxi är dyrare så kanske någon försöker vinstmaximera med vinylester... Erfarenhet om krympningen borde finnas då även polyesterharts har det problemet och det är vanligast i glasfiberlaminat.

Om skrovet är klarlackat kolfiberlaminat bör man se till att hålla lacken i bra skick om kajaken förvaras med skrovet mot solen, epoxi är inte UV-beständigt så lackens jobb är att hålla UV-strålarna borta. Kräver således en betydligt dyrare klarlack med UV-skydd...

Ett sätt att slippa oroa sig verkar vara att låta spruta en keelstrip av uretan på kajaken: http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?p=496538
 
Fiberkomposit (oavsett om de är glas- eller kolfiberbaserade) gillar inte slag. Kolfiber är dock mycket hållbarare än glasfiber, därför kan laminaten göras tunnare och därmed lättare.

Så en optimerad konstruktion av respektive material bör vara ungefär lika hållbara men kolfibervarianten lättare.

Stämmer verkligen det? Jag trodde glasfiberkomposit (och aramid) flexar mer och därför klarar slag bättre än kolfiber.
 
Stämmer verkligen det? Jag trodde glasfiberkomposit (och aramid) flexar mer och därför klarar slag bättre än kolfiber.

Kolfiber är mycket starkare i dragriktningen och kan därför, med hjälp av riktade fiber och sandwich, göras mycket tunnare. Det är mycket känsligare för brytning än kevlar och glasfiber och iom att det också används i tunnare skikt så blir det mycket känsligare för slag och punktbelastning.

Självklart kan man använda ett tjockt lager med kolfiber och det blir då lika tungt som glasfiber, mycket starkare men fortfarande känsligare för slag.

Nelo valde en kompositmatta med mestadels kevlar till sitt WWR-utförande som ska tåla att flexa i sjögång eller forspaddling.

Vill man ha det bästa för en tålig långfärdskanot så borde det vara en blandning av S-glas (en bättre kvalitet än det vanliga E-glaset) och aramid (kevlar är ett varunamn på DuPonts aramid). Själva botten skulle vara enkellaminat med en bit sandwich uppe på sidorna där man inte sliter mot stenar.

Krympningen under härdandet är inget stort problem så länge man inte lägger tjocka laminat eller sätter in skott i ett befintligt skrov...
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips