Hur ofta vaxar ni kängorna ute på tur?

Hej,

Brukar vaxa mina kängor före fjällvandring samt efter och på våren. Dock funderar jag på om jag borde ta med vax på sommarens 8 dygn långa vandring och smörja i mitten.

Hur brukar ni andra göra?

Kommer vaxning i mitten av turen göra skillnad för vattentätheten?

Kängorna i fråga är Hanwag Tatra utan membran/goretex.
 
Jag brukar inte ta med när jag går längre turer. De används så frekvent i vanliga fall att jag undar om de inte iehåller mer fett/vax än läder :)
 
Jag vaxar mina kängor (Lundhags) frekvent, har någon sjukdom om du frågar min sambo... Har med mig en liten burk med vax ifall att jag märker att de tar in lite vatten. Har dock aldrig haft nytta av den lilla burken. Bättre ha det med sig än att inte ha det om du frågar mig. Tar liten plats och väger lite.
 
Som andra redan beskrivit, jag har med mig en liten burk (35mm film burk) med vax och bättrar vid behov under längre vandringar. Vid vandringar upp till 5-6 dagar brukar jag aldrig ta med extra vax.
 
Vet inte om jag borde starta en egen tråd, men min fråga är så snarlik:

Hur ofta vågar (eller smörjer in med fett) mellan vandringarna?
 
Smörj på ni! När fettet bara ligger kvar på utsidan och inte tränger in så är lädret mättat, fram till dess mår kängan bara bra av lite fett då och då. Vattentäthet är en sak, smidigt och hållbart läder en annan. Lång vandring- smörj en gång i veckan i alla fall, det mår skon bra av. Du med ;-). Livslängden förlängs och lädret blir mjukt och smidigt dvs skönare att gå i.
Vid de lite större tillsynerna av kängorna efter turerna är det bra att arbeta in fettet med borste också, gärna flera tunna lager.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...