Hur nära bostaden får man tälta?

Var ute och paddlade kanot på Mälaren, hittade en udde och slog upp ett tält en 30 meter ifrån en bastu, inga hus syntes till i närheten, och jag använde inte heller bryggan som stod där.
Nästa dag på morgonen kommer en kvinna med några lösa hundar och säger att detta är privat mark. Tack för upplysningen!
Och att dom haft problem med folk som skräpar ner.
Ska bara vänta ut vinden så ska jag åka sa jag.
Hade hon inte varit ute med hundarna så hade hon aldrig fått veta att jag var där.
Nu när jag tittar på Google earth ser jag att det är 115 meter till närmsta hus och att det ligger 2 skogsdungar mellan mitt tält och huset.
Nu undrar jag så här, det finns ju en lag om att man inte får tälta för nära bostadshus och störa boende.
Och att nära räknas som 20-30 meter från bostad så kallad hemfridszon.
Borde det inte finnas en motsvarande regel att man inte får störa dom som tältar.
Kvinnan med sina löst springande hundar dök upp bakom mig när jag höll på att koka potatismos på spisen.
Man blir behandlad som skräp när man tältar var min uppfattning, och måste buga, be och ställa sig på knä och tigga.
Har man inga rättigheter alls?
 
Finns ju ingen fast gräns för hemfridszon. Om man är så långt borta att dom i huset (eller på tomten i anslutning till huset) inte märker att man är där så är det ok. Har för mig att i Norge har man specat 150m. Men folk gillar ju att gnälla och tillrättavisa andra...
 
Finns ju ingen fast gräns för hemfridszon. Om man är så långt borta att dom i huset (eller på tomten i anslutning till huset) inte märker att man är där så är det ok. Har för mig att i Norge har man specat 150m. Men folk gillar ju att gnälla och tillrättavisa andra...
Det här dyker upp när jag googlar på det.

""
Hur långt sträcker sig Hemfridszonen?


Det brukar bland annat diskuteras kring synligheten från fastigheten och risken för störningar. I juridisk litteratur är dock de flesta överens om att 15–20 meter runt omkring fastigheten anses höra till hemfridszonen""
 
Jag blev så förbannad att jag fick min paddling förstörd, och paddlade raka vägen hem nästa dag.
Nån form av hemfridszon måste väl även gälla för den som tältar..
 
15-20m är alldeles för lite. Man ska hålla sig borta så att man inte syns eller hörs, men gäller bostadshus, inte garage el dyl.

Nej bostad är där man bor.
Och kvinnan av att döma var djupt besvärad över att jag tältade där.
Tittade upp senare, och enligt lagen hade jag även rätt att använda bryggan som var där.
Enligt min mening hade hon lika gärna kunnat krypa in i tältet och upplysa mig om att gräset är grönt och dom har haft problem med blåsväder.
Likväl som att upplysa mig om att det är privat mark och dom haft problem med folk som skräpar ner.
Frågan är då, vad har jag med den saken att göra..
 
15-20m är alldeles för lite. Man ska hålla sig borta så att man inte syns eller hörs, men gäller bostadshus, inte garage el dyl.
Och är det så att det finns ett visst avstånd till synligt hus i Norge, så är ju det mycket bättre än att "dom flesta är överens" om 15-20 meter enligt juridisk litteratur.
Man ska inte behöva vara överens med någon, det ska finnas lättförstådda tydliga regler så man slipper tjafsa med nån sur markägare.
 
Kan det varit så att platsen du tältade på tillhörde husets tomtmark? Detta går ju att kolla på lantmäteriets karta.
I såfall verkar det som att tomtägaren har ett visst stöd i allemansrätten..

Sen är ju 100 meter inte så jättelångt bort från huset..

Screenshot_20230326_133135.jpg
 
En tomt brukar vara runt 2000-3000 tusen kvadratmeter, så man ska få ner fastighetsskatten på den.
En så stor tomt skulle kosta en årslön i bara skatt.
Så jag är extremt tveksam till att nån vill skatta för en så stor tomt bara för att slippa tältare.
Och det var bara ur den ekonomiska synvinkeln, juridiskt är jag tveksam att man får ha en så stor tomt, om man inte är kung.
 
Plus att det finns vissa krav på hur en tomtmark ska se ut, gräset ska bland annat vara vårdar och klippt, vilket det inte var där.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.