Hur nära bostaden får man tälta?

Även lösa hundar kan av tältare uppfattas som hotfullt, vilket även enligt jaktlagstiftningen är förbjudet den här tiden på året, även på egen mark, såvida det inte är inhägnad tomtmark.
 
Senast ändrad:
Det komiska var att när jag satt på mig hatten som det satt en aktionkamera på, flina hon bara, sa ingenting och gick iväg, sen förstog jag att det var kameran som skrämde iväg hon.
Är det då inte ett medvetet hemfridsbrott hon begick?
 
Var i ligger gränsfallet?
Jo, kärringen blev störd på mig, och jag blev störd av kärringen.
Och i och med den tilltagande vinden så hade jag inte så mycket att välja på var jag skulle gå iland, utan valde det som såg bäst passande ut för tillfället.
Så frågar jag igen, var i är gränsfallet, och hur och vem har rätt att bedöma det, vad grundar det sig på?
Folk är kapabla att tycka precis hur dom vill, plus att jag frågade kärringen där flera gånger om det var tomtmark, och det fick jag inget svar på.
Och sa även att det ser inte ut som tomtmark.
15-20 meter från hus är hemfridszon stog det enligt det juridiska, som dom flesta jurister tydligen är överens om.
Gränsfall hade i så fall varit om jag tältade 21 meter från huset.
Nu var det 115 meter ifrån närmsta hus, plus att det var skog, vatten och åter skog mellan.
Jag anser att du INTE gjorde något fel alls. Att andra har varit där och skräpat tycker inte jag är ditt fel.
 
@Fiskens Där har du ett förslag på hur du kan hämnas! 😂

Jag är inte ute efter hämnd, men tycker inte man ska behöva uppleva sånt här.
Och det hade varit enkelt åtgärdat med enkel lättförståelig konkret lagstiftning.
Mer tydligt att hemfridszon gäller även tält.
Vilket kan få markägare att undvika sådana här uppenbara försök att få iväg tältare från marken med vilseledande information.
Syftet var ju ganska uppenbart att försöka få iväg mig.
 
Trollollollolloll

Nyregad medlem som bölar att hen blev kränkt och fick sitt semester förstörd av en jävla markägare som vågar påtala att hen tältar på deras mark. Och svansen på Utsidan hänger på.

Men åt andra sidan, det är jo mer och mer stiltje här, så man är jo tacksam för all underhållning man kan få här.

Man kan ju undra.... Finns ingen hemfridszon för tält såklart.
 
Man kan ju undra.... Finns ingen hemfridszon för tält såklart.
Det är inte såklart. https://www.regeringen.se/contentas...skydd-mot-hemfridsbrott-och-olaga-intrang.pdf

Själva poängen med strandskyddet (en av poängerna i alla fall) är att begränsa markägares möjligheter att inskränka allemansrätten genom att utöka sin hemfridszon, till exempel genom att bygga bastur, sjöbodar, trädäck, bryggor och annat som ger intryck av att det handlar om tomtmark i egentlig mening och därigenom hindrar det rörliga friluftslivet.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.